דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זהירות - יחידת נופש 

מאת    [ 16/10/2005 ]

מילים במאמר: 766   [ נצפה 10167 פעמים ]

קיבלתם מכתב המציין כי "זכיתם" במתנה "חד-פעמית", "נדירה"? "עליתם" בגורל במחשב של חברה שאת שמה לא שמעתם מעולם? כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לזכות הוא להגיע למספר שעות למקום מפגש בלווית בן-הזוג? זהירות! אל תניחו שמשהו יחלק לכם מתנות יקרות ערך. במקרים רבים, תהא מטרת אותו "כינוס" מכירת יחידות נופש שלא ראיתם קודם לכן מעולם. ליתר דיוק: "חתול בשק". יופעל עליכם לחץ פסיכולוגי כבד וכדי לקבל את ה"מתנה" (שתתברר בדיעבד שלא כמציאה גדולה) תיאלצו להאזין להרצאת מכירות נלהבת של אנשי השיווק במשך מספר שעות.

מתנת "חינם" שעולה ביוקר


אותה מתנת "חינם" עלולה לעלות לכם ביוקר. רבים ימצאו עצמם (או כבר מצאו) חותמים בסוף הכינוס על הסכם לפיו ישלמו אלפי דולרים, תמורת יחידת נופש. קרי: רכישת זכויות שנכס מקרקעין שלא ראיתם מעולם, לא בדקתם ובטרם שקלתם הדבר בכובד ראש. רבים נופלים בפח ורוכשים יחידות נופש שאין להם כל שימוש בהן למעשה. חלק מהרוכשים אף משלמים סכומים שאין להם יכולת לעמוד בהם ושלא היו חושבים לרגע לשלמם, לו ניתנה להם הזדמנות לחשוב.

המחוקק השכיל להבין את המצוקתה והלחץ המופעל עליכם ובא במידה מסוימת לקראתכם. כמו תמיד, המפתח הוא, אם אכן גיליתם שטעות נפלה בידכם, להתעשת ומהר. במקרים רבים ייאפשר לכם החוק לבטל את העיסקה במשך תקופה קצרה לאחר מועד החתימה כפי שיצוין בהמשך.

במקרים אחרים מגלים רוכשים לאחר שנים ספורות, כי למעשה אין להם עניין באותן יחידות נופש ובתשלומי אחזקתן השנתיים, אך אין למי למכור אותן והנהלת
המלון אינה מצליחה להשכירן. במקרים מסוימים תסכים הנהלת המלון לרכוש מכם בחזרה של יחידת הנופש בחלק זעום מהסכום ששילמתם תמורתה. באלפי מקרים רבים התברר כבר כי אותן "דירות נופש" הפכו מזכות לנטל ומנופש למטרד של ממש ולהוצאה כספית ניכרת וקבועה. במקרים רבים היו מוכרי יחידות הנופש נוכלים מסוגים שונים ומכרו את אותה יחידה שוב ושוב או שלא היו בעלי הזכויות בה. במקרים אחרים נמכרו יחידות בפרויקטים שלא היו ולא נבראו או שהמוכרים נקלעו לקשיים כלכליים במהלך הקמת הפרויקטים.

החוק מגן על הפתיים

ברוב המקרים מופעל על רוכשי יחידות נופש לחץ פסיכולוגי כבד כדי שיחתמו במהירות על הסכמי הרכישה. זאת מבלי שתהא להם הזדמנות לשקול את הדבר בכובד ראש. לעניין זה קבע בית-המשפט, כי התיקון שנעשה בחוק נועד לתת מענה הולם לאנשים פתיים, אשר בפזיזות, חותמים על הסכמים לרכישת יחידות נופש ללא שיקול דעת.

בפועל, החוק מאפשר את ביטולו של הסכם לרכישת יחידת נופש, ללא עילת ביטול, בתוך 14 ימים - על בסיס ההנחה כי מלכתחילה נחתם ללא גמירות דעת.

לעניין יחידות נופש, קובע החוק כי לא יעשה עוסק עסקה בעניין רכישה של יחידת נופש, אלא אם כן נחתם חוזה בכתב בינו לבין הצרכן (הרוכש); והעוסק מסר לצרכן, עד למועד חתימת החוזה, טופס חתום בידיו, שבו כלולים כל הפרטים המפורטים להלן (טופס גילוי); טופס הגילוי יימסר בנפרד מהחוזה, והצרכן יאשר בחתימת ידו את קבלתו. בטופס הגילוי על העוסק לפרט במדויק את כל המידע.

ביטול חוזה תוך שבועיים

בעסקה בעניין רכישה של יחידת נופש, רשאי הצרכן לבטל את החוזה בתוך 14 ימים מיום חתימת החוזה על ידי שני הצדדים, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר מביניהם. הביטול ייעשה בדרך של מתן הודעה בכתב לעוסק.

במקרה אחד שמצא את דרכו לבית-המשפט תבעו רוכשי דירות נופש החזר סכום כסף שנגבה על ידי המוכר מראש כדמי רישום להשכרת שתי יחידות נופש. בית-המשפט קבע, כי המצג שהציג משכיר הדירות היה מטעה והוסיף כי על אף שהנוסח הפורמלי של החוזה מחייב, הרי שאין להתעלם "ממעטפת ההגנות שמתמקדות בעיקר בחובת הגילוי ובאופן רחב יותר בעקרון תום הלב". הרוכשים (או השוכרים) פנו גם למועצה לצרכנות ותשובות המשכיר למועצה אותן צרפו המשיבים העידו אף הן, כי המשכיר נהג בחוסר תום לב בניהול המשא ומתן עם הלקוחות.

במסגרת אחד ההליכים שהתנהלו בבתי-המשפט חקרה משטרת ישראל חשדות כי הנאשם - המנהל בארץ עסק של מכירת יחידות נופש בבתי מלון - עבר עבירות של הוצאת כספים במרמה ושל זיוף בכך שלחלק מן הקונים סיפק תעודות בעלות מזויפות ולחלק מהם לא מסר כלל את התמורה לכספם. מחיר כל אחת מיחידות הנופש שבהן מדובר היה, כעולה מכתב האישום, בין 6,000 דולר לבין 15,000 דולר. לטענת המדינה עסק הנאשם באותו מקרה במכירתן של כ-3,000 יחידות דבר שהוביל להגשתן של מאות תלונות.

רצוי לחשוד

החוזים עליהם מחתימים אתכם מהווים בדרך כלל חוזים אחידים כהגדרתם בחוק ואלה מאפשרים במקרים רבים, גם מפאת מספר המקרים בהם מדובר - הגשת תובענות ייצוגיות. כאשר מציעים לכם "הזדמנות חד-פעמית רק היום" - רצוי לחשוד. בדרך כלל המטרה לא תהיה לאפשר לכם את העיסקה הטובה ביותר אלא למנוע מכם לשקול העניין בכובד ראש, לעיין בחוזה כראוי או להתייעץ עם עורכי-דין.

אם הנכם משתתפים ב"כנס" מכירות שכזה נסו לדרוש לעיין בחוזה למשך מספר ימים. אם מסרבים לאפשר לכם זאת - מכל סיבה שהיא כדאי שחשדכם יתעורר. בימים אלה מתארגנים מאות רוכשי יחידות נופש כדי להקטין נזקיהם לאחר שהתקשרו בחופזה בעסקאות שנראו בדיעבד כזוהרות הרבה פחות.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב