דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פגיעה בעת טיפול רפואי ואשפוז ? תאונת נפילה 

מאת    [ 21/10/2007 ]

מילים במאמר: 496   [ נצפה 3414 פעמים ]

אחת מהפגיעות השכיחות בעת טיפול רפואי ובפרט בעת אשפוז בבית חולים הינה פגיעה כתוצאה מתאונת נפילה.

אשפוז בבית חולים מעביר את המטופל מסביבתו הביתית המוכרת לו לסביבה זרה אשר עלולים להיות בה מכשולים שונים. בנוסף אשפוז בבית חולים מטבע הדברים הינו בדרך כלל סביב תקופות של מחלה קשה, ניתוח או טיפולים רפואיים אחרים אשר יכולים לפגוע ברמת הההכרה והניידות של המטופל.

כל הסיבות הללו מביאות לכך שתאונת נפילה בבית החולים אינה מאורע נדיר ולעיתים הנזק שנגרם בגינה יכול להיות חמור יותר מסיבת האשפוז הראשונית.

אנשים מבוגרים הינם בסיכון רב יותר לתאונות נפילה בכלל ולתאונת נפילה במהלך אשפוז בבית חולים בפרט ומצבם הגופני הירוד עלול לגרום גם לכך שתוצאת התאונה תהא חמורה מהצפוי אצל אדם צעיר כגון שברים גם בחבלה לא קשה.

באילו מקרים מייחסים לבית החולים ולצוות המטפל אחריות לנזק שנגרם למטופל עקב נפילה?

על בית החולים מוטלת אחריות לשלום מטופליו הן מבחינת איכות הטיפול הרפואי והן מבחינת מניעת תאונות ונפילות.

תאונה בעת אשפוז שמתרחשת לעיתים הינה תאונת נפילה של מאושפז שעבר ניתוח והוא חוזר למחלקה לאחר הניתוח בעודו מטושטש. במידה שהאחות אשר מקבלת את המטופל במחלקה לא מקפידה להרים את דפנות המיטה על מנת למנוע את נפילתו של המטופל המטושטש לאחר ניתוח והמטופל נופל ונפגע הרי שמדובר ברשלנות בטיפול. כיום במרבית בתי החולים קיימים נהלים ברורים לגבי טיפול בחולה לאחר ניתוח ובין היתר נוהל הרמת דפנות המיטה אולם תאונות כאלו עדיין מתרחשות.

תאונות שכיחות אחרות שמתרחשות במחלקות אשפוז נובעות מהיעדר השגחה על מטופל אשר סובל מבעיות בהכרה, בהתמצאות, סחרחורות או מצב גופני ירוד אשר מנסה לרדת בכוחות עצמו מהמיטה, נופל ונפגע. גם במקרה זה הפתרון המתבקש הינו הרמת דפנות המיטה למניעת ירידה לא מבוקרת מהמיטה, השגחה סיעודית קפדנית, סיוע פיזי צמוד בעת ירידה מהמיטה והשגחה על המטופל. טיפול לא נכון או חוסר תשומת לב אשר יביאו לתאונת נפילה ונזק למטופל עלולים לחייב את בית החולים בפיצוי המטופל על נזקיו.

הגורם האחראי לשמירה על בטיחות המטופל הינו הצוות הסיעודי - המחסור בכוח אדם סיעודי ובאחיות בכל מחלקות בתי החולים והמוסדות הרפואיים והסיעודיים גורם לכך שכאמור תאונות נפילה של מטופלים חוזרות שוב ושוב. הסתמכות של הצוות הסיעודי על בני המשפחה כי הם יסייעו בשמירה על ביטחון המטופל מקובלת במציאות היום יום אולם במידה ומתרחשת תאונה לא תוכל להישמע טענה כי הצוות הסיעודי הניח שהמטופל בהשגחת משפחתו.

בית המשפט בבואו לדון במקרים של נזק למטופל בעקבות תאונת נפילה מכיר בבעיית כוח האדם הסיעודי אולם כמו במקרים אחרים של מציאות אשר אינה הולמת סטנדרטים סבירים אינו מקבל טענה זו כטענת הגנה אשר יכולה להדוף תביעת רשלנות בגין העדר השגחה וטיפול צמוד אשר יכלו למנוע תאונת נפילה ונזק בעקבותיה.

בכל מקרה של נזק ותאונת נפילה אשר אירעה במהלך טיפול רפואי, תוך כדי אשפוז בבית חולים או בכל מוסד רפואי אחר מומלץ להתייעץ עם עורך דין אשר בקיא בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין יקבל לידיו מבית החולים את תיקו של המטופל ויבחן האם אכן התרשלות בטיפול אפשרה או גרמה את התאונה ואת נזקו של המטופל. על מנת להוכיח את הנזק יש צורך בחוות דעת רפואית של מומחה רפואי מתאים אשר יבדוק את המטופל ואת התיעוד הרפואי ויעריך את הנזק שנגרם.
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב