דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שחיקה בעבודה 

מאת    [ 10/09/2011 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 9579 פעמים ]

בתחילת הקריירה התעסוקתית שלנו כולנו מתכננים ומכשירים עצמנו לאותה דרך שמתאימה לנו, שנבחרה מתוך מבחר גדול של אפשרויות והזדמנויות. לרוב תחילת הדרך מתאפיינת בהתלהבות ובמוטיבציה גבוהה, בתקווה לניעות תעסוקתית מעלה. זו דרך ארוכה, רוויה בקשיים ובעיות, בהתמודדויות מורכבות, לחצים ועומסים, מכשולים וחסמים - עם רובם אנחנו מצליחים להתמודד בצורה כזו או אחרת. 

ברם, כשהלחצים והעומסים הופכים להיות משמעותיים כרוניים, כשהתסכול מהקשיים ומהבעיות הופך להיות קשה מנשוא - אנחנו עלולים לפתח בהדרגה שחיקה מהעבודה. השחיקה מתבטאת באיבוד עניין, חוסר התלהבות והנאה מהעבודה, ירידה במוטיבציה, היעדר יוזמה, ירידה באפקטיביות הקוגניטיבית והתפקודית, והיא מלווה בתחושות וברגשות שליליים כלפי העיסוק, התפקיד, הארגון והסביבה הפרסונלית. השחיקה בעבודה היא תחושה מתמשכת ועוצמתית של תשישות נפשית, פיסית וקוגניטיבית. את השחיקה בעבודה ואת עוצמתה ניתן למדוד באמצעות שאלונים מיוחדים שנבנו לצורך כך. 

חלק מהעובדים והמנהלים חסינים יותר לשחיקה ואחרים פחות. מחקרים מראים כי ישנם כמה אפיונים אישיותיים שיוצרים חסינות טובה יותר מול שחיקה:

            - הערכה עצמית גבוהה

            - תחושת מסוגלות גבוהה (Self Efficacy)

            - מיקוד שליטה פנימי

            - יציבות ובשלות רגשית

            - אופטימיות

            - פעלתנות ומעורבות 

על מנת לטפל ולהתמודד עם שחיקה בעבודה יש לשים לב למספר תנאים ומרכיבים. ראשית, נדרשת תובנה והכרה בבעייה עצמה. למרות שזה נראה מובן מאליו, חלק מהעובדים והמנהלים מתעלמים מהשחיקה, או מקבלים אותה כ"טבעית" והכרחית בנסיבות. התובנה לבעייה יכולה להיות מלאה, חלקית או חסרה. כל עוד אין תובנה מלאה לבעייה והכרה בה, לא ניתן לטפל ולהתמודד עם שחיקה בעבודה. המרכיב השני הינו קבלה ולקיחת אחריות אישית של המתמודד (מיקוד שליטה פנימי), תהליך שבו הפרט מייצר הבנה שביכולתו להתמודד ולשנות את המצב. עצם הקבלה ולקיחת האחריות מייצרת תחושת שליטה מחודשת, תקווה לשינוי, והיא אף מזינה ומתניעה מחדש את המוטיבציה המחוייבת בכל תהליך טיפולי המכוון לשינוי. נושא הקבלה והמחוייבות האישית הופך בשנים האחרונות למרכיב משמעותי בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית ומכונה ACT (קיצור של  Acceptance and Commitment Therapy). לא פעם, עצם נטילת המחוייבות והקבלה משפיעה לחיוב ומייצרת בעצמה הקלה נפשית מסויימת. לאחר קיום התנאים הללו, חשוב להגדיר בצורה בהירה וריאלית את הפתרונות האפשריים ואת המטרות להשגה. חשוב להבחין בין אפיונים שאינם ניתנים לשינוי, לבין משתנים בסביבת העבודה ואצל הפרט בהם ניתן וכדאי להשקיע המאמץ לשינוי. גם מטרות שאין משיגים בהן הצלחה מלאה, כל תהליך של שינוי קטן ומקומי הוא פוטנציאל להקטין את תחושת חוסר האונים וחוסר התקווה, ובכך גם את עוצמת ועומק השחיקה מהעבודה. לבסוף, חשוב להתמקד בפיתוח אסטרטגיות התמודדות ובמערך הטיפולי, באופן שיהיו מותאמים ספציפית למקרה הפרטי – לאישיותו של הפרט, לגורמי השחיקה, לסביבה התעסוקתית והחברתית וכך הלאה.

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) יכולה לתת מענה אפקטיבי וממוקד, כחלק ממגוון התערבויות פסיכולוגיות שניתן ליישם במסגרת ההתמודדות והטיפול בשחיקה מהעבודה. לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר הבית של הכותב: http://ww.psychol.co.il

מוטי כהן, פסיכולוג תעסוקתי ופסיכותרפיסט מומחה. מומחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT). עוסק באבחון פסיכולוגי, ייעוץ תעסוקתי, טיפול פסיכולוגי במגוון בעיות וחסמים בתחום החברתי-תעסוקתי: פחד קהל, חרדה חברתית, פוביות טיסה/נהיגה/מעליות, ביישנות, דימוי עצמי וביטחון עצמי, אסרטיביות, מצבי דחק תעסוקתיים, שחיקה ועוד. טל': 050-7676704 אתר: http://www.psychol.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב