דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בועה תוצרת סין 

מאת    [ 08/09/2011 ]

מילים במאמר: 981   [ נצפה 1675 פעמים ]

סין שוכנת אי שם במזרח הרחוק, מתמודדת עם קשיים חברתיים, שלטון קומוניסטי, נוסח העולם שלישי. רובכם בטח שמעתם ומכירים את הביטוי אפקט הפרפר מתורת הכאוס.
איך זה שפרפר מעופף לו אי שם בקצה העולם יכול לחולל סופת טורנדו בקצה השני של העולם.
תיאוריה מעניינת שגרמה לי לחשוב על אפקט נוסח סין, איך נער כפרי חסר השכלה יכול למוטט כלכלה עולמית שלמה ?
במקרה שאתם מבולבלים ותוהים כיצד זה ייתכן, נתחיל מהתחלה ונגלה.
כלכלתה של סין השתנתה במהלך ה-25 שנים שחלפו ממערכת מתוכננת בריכוזיות שהייתה בדרך כלל לסחר בין-לאומי, לכלכלה בעלת מגמה שיווקית עצומה. בעלת מגזר פרטי שצומח במהירות והינה בעלת תפקיד מרכזי בכלכלה העולמית. רפורמות שהחלו בשנות ה-70 עם תכנון היציאה מחקלאות, והתרחבו וכללו חופש הדרגתי של מחירים, ביזור כספי, אוטונומיה מוגברת עבור יוזמות לאומיות, הקמת מערכת בנקים מגוונת, התפתחות שוק המניות, הצמיחה המהירה של המגזר הלא ממשלתי והפתיחות לסחר והשקעות חוץ. סין נמצאת כיום בכל מקום, היא שואבת את כוחה מהמשק הגדול ביותר בעולם, המשתנה במהירות, ומשפיעה על חיינו כצרכנים, כעובדים וכאזרחים.
צמד המילים "תוצרת סין" הפכו כיום לסלנג אוניברסלי כמו כסף. האומה הסינית תופרת יותר בגדים, מייצרת יותר נעליים ומרכיבה יותר צעצועים לילדי העולם מכל אומה אחרת.
סין טיפסה בסולם הייצור והפכה ליצרנית הגדולה ביותר בעולם בתחום האלקטרוניקה, לאחרונה סין החלה לטפס לגבהים חדשים ומתחילה לייצר במהירות ויעילות מוצרים ביוטכנולוגיים. אף מדינה בעולם לא מצליחה לשחק את המשחק הכלכלי העלמי טוב יותר מסין.
סין קונה שדות נפט בשוק הבינלאומי וחתמה על הסכמי הספקה בלעדיים של נפט וגז עם חברות סעודיות ורוסיות. סין קונה גרוטאות מתכת מכל העולם, וכן כמויות פלדה עצומות, כדי לצקת אותן למוצרים הנמכרים בכל העולם. המדינה ממצבת את עצמה בלא פשרות לקראת רמות תיעוש גבוהות עוד יותר בעתיד.
מאחורי הצמיחה הכלכלית המהירה של סין ב-25 השנים האחרונות ניצבת עובדה בסיסית : סין היא ביתם של קרוב ל- 1.3 מיליארד אנשים וזה ללא האנשים שלא נספרו במפקד האוכלוסין. סין היא בית המלאכה הגדול ביותר בעולם ומציעה ליצרני העולם כוח עבודה תעשייתי אמין, חרוץ, זול, כנוע ומוכשר, שאולף במשמעת הנאכפת על-ידי המשטר הקומוניסטי.
סין מהווה "איום" על העולם כולו בעקבות העתקת מפעלי ייצור תמורה לכוח עבודה זול יעיל וחרוץ העובד 24 שעות ביממה.
סין תורמת לאחוזי אבטלה בארה"ב ובעולם כולו, אין שאלה גדולה יותר מהשאלה מה יקרה לעתיד העבודה. אם נראה לאחרונה שהחדשות המקומיות מדווחות דרך קבע על פגיעה של מקומות עבודה ועל המשרות שסיפקו לאנשי המעמד הבינוני, והן יוצרות רושם של "יציאת מצרים" תעשייתית, התחושה הזאת תשקף את המגמות הכלכליות טוב יותר מאשר כל נתון סטטיסטי שהממשלה מפרסמת בקביעות, העוקב אחרי אובדן מקומות העבודה. המלחמה נגד העתקת מפעלים לסין גוררת אחריה ביקורות ואף חידוש רפורמות חדשות על הגבלות של העתקת מפעלים, אבל זאת רק תחילת המהפכה הכלכלית שסין מתכננת לנו בעתיד.
הסכנה באה לידי ביטוי בכמה אופנים, הראשון הוא גידול יתרות מטבע החוץ של סין ההופך מבעיה כלכלית לאיום אסטרטגי מקיף בעיקר על ארה"ב.
השני הוא שסין היוותה מגנט עבור משקיעים זרים מכל העולם, משקיעים גדולים ראו באסיה וסין בפרט הזדמנות יוצאת מין הכלל להשקעה בטוחה וכדאית לטווח הארוך, כספים הוזרמו והושקעו ב- סין, הודו, יפן, סינגפור ועוד'.
הכספים הושקעו בבנקים, מפעלים, תעשייה, יבוא, נדל"ן וניירות ערך.
אבל מהר מאוד יחד עם ההבנה שהעולם נכנס למיתון עמוק, החליטו אותם משקיעים גדולים למשוך חזרה את כספם.
סין החלה לפתח בועת ייצור בשנתיים האחרונות והורידה את מחיר התוצרת הסינית בעשרות אחוזים והלוותה אין סוף כספים למדינות המערב כדי שיוכלו לקנות ממנה. רוב המדינות באסיה מתחרות בסין וכדי לשמור על כושר התחרות שלהן, נאלצו אף הן לשמור על שער המטבעות שלהן ברמה מלאכותית. חלק מהמדינות קיבעו את המטבעות שלהן באופן מלא, בשנים האחרונות השערים של המטבעות האסיאתיים היו נמוכים באופן מלאכותי מול מדינות המערב. זה גרם להיווצרות שתי בועות באזור: בועת יצוא, ובועת השקעה. בעקבות המשבר העולמי האחרון, ירד משמעותית הביקוש לתוצרת האסיאתית והבועה החלה לגדול ולתפוס תאוצה. הבעיה עם מדינות כמו סין היא שקשה לסמוך על הנתונים שמפרסמת הממשלה, לכן כלכלנים פיתחו שיטה מקורית לעקוב אחר המצב האמיתי והיא על-ידי נתון צריכת החשמל בסין. נתון זה רושם ירידה עקבית בחודשים האחרונים ומראה על המצב הבעייתי של סין. האולימפידה אף היא תרמה בעקבות הגזמה של פתיחת מפעלים ובתי-חרושת הנמצאים כרגע בקיפאון. עוד נתון שמעיד יותר מכול על המצב בסין הוא מידת היצוא לסין מהמדינות השכנות אליה. בדרך כלל סין מקבלת הזמנות מהמערב ומייבאת חלק גדול מהמרכיבים ממדינות האזור (יפן, קוריאה, טייוואן ועוד'). בחודשים האחרונים רמת היצוא ירדה משמעותית. עם זאת ראוי לציין כי המצב בקוריאה, יפן ומדינות נוספות באסיה דומה. הצמיחה באזור אסיה בשנים האחרונות התבססה על ביקוש מלאכותי מהמערב, ביקוש שכיום נעלם, ומשאיר את מדינות אסיה עם מספר אדיר של מפעלי ייצור ותעשייה מיותרים בדיוק כמו במערב. משלמים כיום באסיה ובפרט בסין את המחיר על הצמיחה המלאכותית בשנים האחרונות. מה שמראה שסין, יפן, טייוואן ומדינות נוספות באסיה צועדות יחד לבועה שתתפוצץ בעתיד ותגרום לעולם כולו להיכנס למיתון עמוק.
הממשל הסיני התעורר והחליט לנקוט אמצעי זהירות על-ידי הגבלת ההלוואות הזרות.
בעיה נוספת המהווה סיכון לכלכה הסינית - היא חשש מהפיכה שתבוא מאזור הכפריים, החקלאים אשר סין מדכאת במשך שנים ארוכות.לא זו בלבד, ישנו חשבון שטרם נסגר בינם לבין הממשל הסיני. חשוב לציין, שהכפריים מונים מספר רב של אנשים. יחד עם זאת, החקלאים בסין נחשבים עניים, חסרי יכולת, חסרי השכלה ורבים מהם נטשו את כפריהם והיגרו לעיר הגדולה על מנת לפרנס את המשפחה בעקבות קשיים ודיכוי של השלטון הסיני, בנוסף ישנו חשש גדול מפני מהפכה שיכולה למוטט את השלטון הסיני, דבר שיכול לגרום לזעזוע במערכת הכלכלית של סין כולה. יחד עם זאת, היא עלולה לגרום להתמוטטות גלובלית בעקבות קשיים שיובילו את סין להרס כלכלי עצמי.
תנועות ברחבי העולם מגנים את הדיכוי של השלטון הקומוניסטי של סין ויוצאים להפגנות ברחבי ארה"ב, אירופה ואוסטרליה.
לפיכך, ניתן לראות שישנן בעיות: ירידה ברמת הייצור, הגדלה מופרזת ביתרות מט"ח, בועת נדל"ן, הלוואות, בעיות חברתיות וחוסר אמון מצד הממשל הסיני.
כאמור, בסין יתכן מצב כאוטי של אפקט הפרפר - כאשר יום אחד יקום נער כפרי ויחל בהתססה המונית של כפריים ואזרחים סינים המשוועים לחילופו של השילטון.
הקרע החברתי והכלכלי שייווצר בעקבות ההסלמה יהווה איום על העולם כולו.

המאמר מפורסם בחסות צוות Ical אינדקס הכלכלה של ישראל! www.ical.co.il  כל האתרים המובילים באתר אחד!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב