דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערך עצמי 

מאת    [ 19/10/2007 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 5487 פעמים ]

ערך עצמי ותמציות חיים מפרחי ארץ-ישראל



כמה פעמים שמעתם את המשפט הבא " הערך את עצמך יותר" כמה פעמים אמרתם לאדם זה או אחר "אתה לא מעריך את עצמך מספיק"....כל אדם יודע כמה שווה ביתו, כמה שווה מכוניתו, כמה שווה המחשב שברשותו, וכמה שווה מחבט הטניס שקנה, לכולם מוצג תו מחיר או קניה, המבוסס על חוקי היצע וביקוש של השוק. כלומר אנו יודעים כי ביתנו שווה 200.000.00 דולר, כי שמאי חיצוני העריך אותו. אבל ההגדרה של ערך עצמי עונה על השאלה כמה אני שווה בעיני עצמי, ונשאלת השאלה האם יכול אדם להעריך את עצמו?


קל לנו מאוד להרגיש בעלי ערך, כאשר ניתן למדוד את הערך העצמי כגון: ציון טוב, חשבון בנק מרופד, מכונית נאה, אישה/גבר נאה, בית עם גינה וכו' אבל כל עוד הערך העצמי שלנו בנוי על דברים חיצוניים הוא מאוד שברירי, משום שאם יילקח מאיתנו אחד או יותר מהחפצים היקרים לנו, ונרגיש חסרי ערך, הרי שאותו החפץ או חפצים שווה לערכנו העצמי.


כאשר אנו טוענים כי ערכנו העצמי, שווה למה שיש לנו, השאלה היא מה קדם למה? או במילים אחרות מי נתן ערך לבית, למכונית ולכסף? התשובה היא ברורה בן- האדם, אם כך, האם לכסף היה ערך אם לא היה מתקיים אדם שנתן לו ערך קודם לכן? כמובן שלא. הביטו בפרדוקס: ראשית האדם נתן ערך לדברים שמסביבו, ואחר כך הוסיף או שייך אותם לעצמו כדי להרגיש בעל ערך, וכאשר הדברים שנתן להם ערך אינם יותר ברשותו, הוא חש חסר ערך.....


אם כך, ערך עצמי אינו תלוי בחפצים חיצוניים שיש לי או שאין לי, אלה בדרך שבה אני חושב על עצמי, ולערך אותו אני מעניק לעצמי, בדיוק באותו האופן בו אני מעניק ערך לדברים חיצוניים. האדם הוא זה שנותן ערך לדברים, ומדרג אותם על-פי דרגת חשיבותם, לאחר מכן הוא מדרג את דרגת חשיבותו, על-פי היכולת שלו לצרף את אותם הדברים להם הוא נתן ערך לעצמו. ככול שיש לו יותר מהם, הוא מרגיש בעל ערך גבוהה יותר ממי שיש לו פחות מהם, או פחות כאשר לאחרים יש יותר משלו.


אם כך מדוע כאשר אין לי את מה שאני רוצה שיהיה לי, עדיין אני מרגיש חסר ערך?


התשובה היא משום ששכחת שמי שנותן את הערך לדברים הוא אתה, והתייחסת לדברים החיצוניים לך, כחפצים בעלי ערך עצמי, המתקיימים בנפרד ממך!

שוב אם לא היה אדם, לדברים לא היה ערך!

אם כך איך בונים ערך עצמי ללא מתן ערך לדברים חיצוניים או חפצים?

ראשית: מבינים שאין קשר בין ערך עצמי, לחפצים חיצוניים.

שנית: נותנים לעצמנו את הערך הגבוהה ביותר שאנו יכולים ונותנים לו ביטוי מעשי.

איך עושים זאת?

אתן דוגמא: אחת מהנשים שהגיעו טיפול בתמציות החיים מפרחי ארץ-ישראל התלוננה על כך שלא מגיעים אליה מטופלים, גם לא חברים לקבל טיפולים, למרות כל הכשרתה ולמרות שאין היא גובה כסף עבור טיפוליה. את הכשרתה היא עברה אצל מיטב המורים בארץ ובחו"ל והשקיע הון עתק על לימודיה האלטרנטיביים.


נשמע מוכר לא?, שאלתי אותה אם היא יודעת מה הוא הערך של הבית שבבעלותה, היא אמרה כן ולצורך הדיון ערכו 150.000 שקלים, שאלתי אותה אם היא מוכנה למכור לי אותו ב 20.00 שקלים, התשובה הייתה מידית לא, שאלתי אותה אם היא יודעת מה הוא הערך של המכונית שלה, התשובה הייתה 60.000 שקלים, כששאלתי אותה אם היא מוכנה למכור לי אותו ב 5000 - התשובה הייתה כמובן שלא, אם כך שאלתי אותה במי זה תלוי אם תמכרי את הבית שלך ב-50.000, או ב 200.000, אלף, והיא ענתה בי, שאלתי, במי זה תלוי אם תמכרי את המכונית שלך ב-20.000 או ב-600.000, התשובה הייתה בי, שאלתי אותה מדוע את המכונית אין היא מוכנה למכור מתחת לערכה, אבל את עצמה היא מוכנה למכור בחינם!


אין זה משנה אם פשטתם רגל, נולדתם למשפחה הלא נכונה, עברתם התעללות מינית ופוטרתם מעבודתכם. הערך העצמי שלכם אינו תלוי במה שקרה לכם, במה שאמרו או שעשו לכם, הוא תלוי לגמרי בכם.


שתי תמציות חיים מפרחי ארץ ישראל עוזרות לנו להכיר בכך שערכנו העצמי תלוי רק בנו ולא בגורמים חיצוניים, כאשר נערך אבחון ועולות התמציות הבאות, קרוב לודאי שבתחום זה או אחרי של חייו האדם אינו מעריך את כישוריו ומוכר אותם בזול:

דטורה - ,Datura innoxia הדטורה מיצגת בני-אדם שאינם מעריכים את הכישורים שלהם. הם חושבים כי אין להם כלים מספקים להתמודד עם החיים, ולכן הערכתם העצמית היא נמוכה. הפתרון של הדטורה, הוא שאין דבר כזה כישורים מתאימים, האדם צריך לפתח אותם, להתאמן, ולתרגל כדי להביא אותם לדרגת אומנות, פיתוח הכישור הוא באחריות האדם, ותלוי רק בו.
חרצית דביקה - ,Chrysanthemum viscosum התכונות עליהם מצביע פרח זה דומות לדטורה אלא שכאן האדם חושב כי כישוריו אינם מספקים אינו רוצה לפתח אותם כי אין הוא מעריך את עצמו כמי שיכול לפתח אותם ולהתמודד עם המציאות, ובוחר להיצמד לאנשים שבעיניו הם מצליחים ולהתלות בהם. גם כאן התמצית מכוונת את האדם להכיר בכישוריו ולפתח אותם ולהכיר בכוחו לעשות כן.
נתן אמסטר
מיסד תמציות פרחי ארץ ישראל,
מורה דרך לחיים, מורה ומטפל בעזרת
התמציות.
אתר הבית:
http://www.holylandessences.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב