דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חברת שמירה ואבטחה - בעקבות המאבטח ששדד את סניף הבנק שלו - היכן הכשלים? 

מאת    [ 31/08/2011 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 2088 פעמים ]

בתקופה האחרונה אנו עדים למספר רב של מקרי שוד בהפרשים קצרים זה מזה, כאשר לא מעט מהם נגמרו גם ברצח. באחד מהמקרים הללו, מאבטח בסניף בנק בתל אביב, שדד את הסניף בו הוא עובד, תוך איום על אחת הפקידות ביריות אקדח. במאמר הבא, נבדוק מה ניתן לעשות בכדי להפחית ככל האפשר את הסיכוי להשנות מקרים שכאלו.

 

מיון וסינון מאבטחים
נוהל קבלת העובדים במרבית חברות האבטחה בארץ, במיוחד באלו המספקות מאבטחים לסניפי בנק, קניונים וכו', הוא חפוז ביותר וההתנהלות הארגונית בשרשרת המיון שלהן איננה מסודרת. לא כל העובדים עוברים אבחונים אישיים ומבדקי אמינות בפוליגרף וראיונות כפי שנחוץ לעשות לפני שמספקים לאדם נשק ומכניסים אותו לארגון.

כאשר מדובר בחברות אבטחה חמושות, והמקרים האחרונים הם עדות לכך, יש להקשיח את המושג "בדיקת עובד", ולודא לגבי כל עובד כי הוא עבר שירות צבאי וכי אין לו רישומים כלשהם מתקופת שירותו אשר עשויים להעיד כי הוא איננו כשיר לעבודת אבטחה הדורשת יציבות ואמינות.
בנוסף, בדיקת עברו הצבאי של המאבטח נותנת פרופורציה לגבי טיבו ואיכותו של המועמד. ניתן למשל לבדוק היכן שירת, באיזו הכשרת רובאי הוא עבר ובאיזו דרגה.

על כל מאבטח לעבור קורס אבטחה מטעם משרד הפנים (המשטרה) אשר אורך שבוע ובמהלכו, מעבר להכשרת העובד, נבחנים כישוריו הטבעיים ותפקודו והתאמתו למקצוע. בנוסף, יש להעביר כל מאבטח בדיקות בטחוניות ונפשיות, תוך בדיקה לקיומם של רישומים פסיכיאטריים במערכת הבריאות.

בדיקות פוליגרף עשויות להוות מערכת סינון טובה לאלו אשר ירצו להמנע מהן בידיעה כי ליבם איננו נקי ולאלו אשר יכשלו בהן בנסיון לשקר. ניתן לודא בבדיקות אלו האם ישנה נטיה לשימוש בסמים, מעורבות בפלילים ועוד.

מידור ממידע ושבירת שיגרה ומבדקים
במהלך תקופת עבודתו של מאבטח, יש לודא כי הוא איננו חשוף למידע אשר איננו רלוונטי לתפקידו בבנק או בכל מקום אשר בו יוצב. אין שום סיבה שמאבטח ידע פרטי גישה של עובדים לאזורים ומערכות אשר אינן קשורות לעבודתו השוטפת. באופן כללי, מומלץ בכל ארגון לודא כי המידע ממודר ואין אנשים אשר מחזיקים אצלם ידע מערכתי אשר עשוי להוות כלי נגד ביום מן הימים.

בנוסף, לאור העובדה כי עבודת המאבטח עוסקת בעיקר בישיבה וצפיה מן הצד, במיוחד לאדם אשר נמצא במצוקה כספית כלשהי, המחשבות עולות מהר מאוד לראש. שילוב של מחשבות אלו, עם שגרה קבועה בה הוא יודע בדיוק מתי מגיעה משאית הכסף וכמה מאבטחים חמושים יש בה וכמה אנשים נמצאים באיזה מקום בסניף בכל זמן נתון, הופך מהר מאוד לכרוניקה של מקרה ידוע מראש.

יש לשנות את שגרת יומו של המאבטח לעיתים תכופות ולהשתדל להעבירו בהפתעה למקומות אחרים מדי פעם, בכדי שלא לאפשר תכנון מראש של מעדה שוד ודומיו. כעקרון, רצוי להקפיד על שינוי סיסמאות וקודי גישה בתדירות של אחת לשבוע-שבועיים בכדי לודא כי גם במידה ואדם שלא אמור – נחשף למידע, הוא יהפוך מהר ללא רלוונטי.

אחת הבעיות הגדולות בחברות אלו, היא שלאור מספרם הרב של המאבטחים וחוסר התחזוקה הארגונית, העובדים הופכים ללא יותר מאשר מספר עובד, ואין איש המתעניין בחייהם האישיים. עובד אשר מתעניין בעבודה נוספת או מבקש הלוואה גדולה, אמור להדליק נורה למנהליו ועליהם לבדוק מה הסיבות לכך וכיצד ניתן למנוע מצורך כספי זה להפוך למניע למעשה פלילי.

סינון קפדני ושכר מתגמל בחברת אבטחה
בחברת האבטחה של אל"מ בני טל – BTS, מערך הסינון מודא כי כל המאבטחים הם בעלי רקע צבאי הכולל יחידות מיוחדות, קצונה ושירות מיוחד ומגיעים מסביבה סוציו-אקונומית יציבה, דבר אשר מבטיח את הכשרתם המקצועית האיכותית ומפחיתה את הסיכוי שיאלצו לבצע מעשים שכאלו ככורח.
כמו כן, השכר בחברה הינו מהגבוהים והמתגמלים הקיימים בארץ, כך שמבחן ההשתלמות של ביצוע מעשים פליליים פשוט נכשל אל מול שכר איכותי.

לסיכום  הייעוץ הבטחוני - ישנן דרכים רבות לנסות ולהפחית את הסיכוי להשנותם של מקרים שכאלו וחברת האבטחה BTS מיישמת אותן כחלק מובנה בהתנהלותה בגיוס והעסקת המאבטחים בחברת שמירה ואבטחה  לגבי הבנקים ודומיהם, העדפתם את חברות האבטחה אשר מעסיקות עובדים בשכר מינימום וללא מיון איכותי, גורמים אשר עשויים לגרום לכך שמחשבות מסוג זה יתפתחו במוחם, רק מתחזקת את המעגל אשר יגרום לכך שמקרים אלו יקרו שוב ושוב עד אשר יעשה שינוי בתפיסתם את חלקה של האבטחה במבנה הארגוני שלהם.

בני טל - אל"מ במילואים, יו"ר חברת בי.טי.אס - בני טל סקיוריטילפרטים נוספים :
http://www.bts-security.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב