דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנה לכיתה א' בגן המשחקים 

מאת    [ 30/08/2011 ]

מילים במאמר: 710   [ נצפה 4333 פעמים ]

 

"הכנה לכיתה א' בגן המשחקים"

רגע לפני שמסתיים החופש הגדול, והילדים, והוריהם הולכים נרגשים לכיתה א', אני רוצה להציע כמה פעילויות שניתן לעשות בגני המשחקים, העשויים לתרום לילדים הצעירים לשיפור מיומנויות בית ספריות.

המעבר מהגן לכתה א' הוא מעבר דרמטי לילדים. הוא מעבר ממסגרת ששמה דגש על משחק וחברתיות, למסגרת ששמה דגש על לימודים והישגיות, אך למרות הדגש השונה בשתי המסגרות, ישנם הוגי דעות, חוקרים, אנשי חינוך ואנשי טיפול, הרואים את הקשר ההדוק בין משחק ללמידה.

 

“Play is the beginning of knowledge”

 

בנג'מין פרנקלין אמר: "משחקים משמנים את גלגלי הגוף והשכל"

 

אפלטון (Plato) אמר:

“You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation.”

 

מוכנות אמיתית לכיתה א' מתרחשת לאורך כל שלבי ההתפתחות המוקדמים של הילד. מוכנות לכיתה א´ אינה מתבטאת רק בלימוד קריאה וחשבון, אלא מתייחסת להתפתחות תקינה של מערכת החושים, התנועה והתיאום ביניהן. מערכת זו היא הבסיס ליכולתו של הילד לתפקד בחיי היום יום - לרוץ, לשחק, ליצור, ללמוד, להכיר את הסביבה שלו, להבין יחסים במרחב ולהרגיש בטוח.

תרומת הסביבה למוכנות לכיתה א' היא משמעותית ביותר. תפקידה של הסביבה היא לתמוך, לגרות, לאפשר, וליצור תנאים מקדימים של מוכנות לעליה לכיתה א', לדוגמא אוצר מילים רחב, חשיבה מופשטת, דמיון, משחק ומוטוריקה עדינה וגסה.

 

אחת הדרישות העיקריות בבית הספר, היא לשבת ליד שולחן במשך כ-45 דקות ברציפות.

ילדים שטונוס (מתח) שרירי הגוף שלהם נמוך (בשפה עממית נקרא "חגורת כתפיים חלשה") יתקשו לשבת באופן זקוף ליד השולחן, הם יראו שמוטים, יזוזו הרבה וישבו בתנוחות לא קונבנציונליות.

חולשה בחגורת הכתפיים עשויה להתבטא גם בקושי במשחקי כדור, בנשיאת חפצים, ובפעילויות של מוטוריקה עדינה כמו כתיבה, ציור, גזירה, נגינה.

חיזוק שרירי חגורת הכתפיים מאוד חשובה לילד בגיל הזה, וניתן לעשות זאת בגן המשחקים על ידי "הליכת ידיים" על סולם אופקי, תלייה על המתח למשך מספר שניות, אחיזה (בידיים) בקורת שיווי משקל וקפיצה עם שתי רגליים צמודות לצד השני של הקורה וטיפוס על מוט כבאים שהוא אתגר גדול לילדים וחשוב לעודד אותו לכך.

 

בנוסף לחיזוק חגורת הכתפיים, נמצא במחקרים כי יש קשר בין פעילויות יציבותיות, כמו שמירה על איזון (שיווי משקל) ותיאום של תנועות, לבין מוכנות לדרישות הלימודיות של כיתה א' ולכן יש להרבות בפעילויות הדורשות איזון, כמו הליכה על קורה, הליכה על גשר מתנדנד ועוד.

 

גם את הצד החברתי ניתן לפתח בגן המשחקים. גן המשחקים מהווה כר פורה ללמידת חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות, למידה זו היא תוצאה של נוכחות ילדים נוספים בסביבת הילד. הילד לומד לוותר, לעמוד בתור, לעזור, להתחשב, לקבל את השונה, הוא לומד לפעול בשיתוף פעולה, הוא לומד סבלנות וסובלנות כלפי ילדים אחרים, במהלך המשחק, יש לילדים הזדמנות לעריכת שיחות וויכוחים, לציות לחוקים ולקיום משחק הוגן, הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט.

מומלץ לאפשר לילד לפתור קונפליקטים בעצמו, לעודד משחק ושמירה על חוקי המשחק, לאפשר לו ליצור קשרים חברתיים, ולהתנסות בדחיית סיפוקים (לחכות בתורו לנדנדה, למשל).

 

מבחינה רגשית, המשחק המשותף בגן המשחקים מחזק את הקשר בין הילד להורה ומאפשר תקשורת זורמת. תוך כדי המשחק הילד מתנסה, מאתגר את עצמו, לומד מהן היכולות שלו, מתמודד עם פחדים, הוא לומד שמותר לו לנסות, לטעות ולהיכשל.

"כישלון הוא רק הזדמנות להתחיל מחדש בדרך נבונה יותר"   הלן קלר

"שיפוט טוב רוכשים מניסיון. ניסיון רוכשים משיפוט גרוע"

רצוי לאפשר לילד עצמאות, לעודד את פיתוח הדמיון והיצירתיות, ולהדגיש בפניו את השיפור העצמי ואת היכולת האישית.

 

מבחינה קוגנטיבית, ילדים זקוקים ללמידת הקשרים מרחביים כמו מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, גבול של אברי הגוף, למידת יחסים, עומק, מרחקים, כיוונים, זמן, פתרון בעיות, ועוד.

ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. ככל שירבה הילד בהתנסות ביחסים, תתפתח התפיסה שלו והוא ילמד לנתח את מראה העיניים לשם התמצאות במרחב.

בגן המשחקים הילד יכול לזהות צורות גאומטריות בסיסיות הנמצאות במתקנים: פירמידה, גליל, מלבן, קו ישר, קו מעוקל, גלי, זיגזג...

הילד יכול להתנסות בספירת שלבים של סולמות או  אנכים של מעקות, גם בסדר עולה (אחת, שתיים, שלוש, ...) וגם בסדר יורד (..., שלוש, שתיים, אחת).

ההתנסויות של הילד חשובות מאוד ללמידת גבולות הגוף ותפיסת המרחב שבו הוא נמצא. חשוב לדבר אל הילד במונחים מרחביים כמו: מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, רחוק/קרוב וכו'.

מומלץ לקרוא למתקנים בשמם, לפרק את המילים להברות, ולאתגר את הילד במציאת מילים שמתחרזות, כמו "נדנדה – אגדה"

ניתן לשחק עם הילד "מצא את ההבדלים", בין שתי מגלשות למשל, או נדנדות, תוך התייחסות לצבעים, חומרים, גבהים, שיפועים, כיוונים.

 

בהצלחה בכיתה א' !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יערה בשן חכם   מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


yaarahaham@gmail.com


054-2490390




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב