הכנה לכיתה א' בגן המשחקים
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הכנה לכיתה א' בגן המשחקים 

מאת    [ 30/08/2011 ]
מילים במאמר: 710   [ נצפה 3883 פעמים ]

 
 

 

"הכנה לכיתה א' בגן המשחקים"

רגע לפני שמסתיים החופש הגדול, והילדים, והוריהם הולכים נרגשים לכיתה א', אני רוצה להציע כמה פעילויות שניתן לעשות בגני המשחקים, העשויים לתרום לילדים הצעירים לשיפור מיומנויות בית ספריות.

המעבר מהגן לכתה א' הוא מעבר דרמטי לילדים. הוא מעבר ממסגרת ששמה דגש על משחק וחברתיות, למסגרת ששמה דגש על לימודים והישגיות, אך למרות הדגש השונה בשתי המסגרות, ישנם הוגי דעות, חוקרים, אנשי חינוך ואנשי טיפול, הרואים את הקשר ההדוק בין משחק ללמידה.

 

“Play is the beginning of knowledge”

 

בנג'מין פרנקלין אמר: "משחקים משמנים את גלגלי הגוף והשכל"

 

אפלטון (Plato) אמר:

“You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation.”

 

מוכנות אמיתית לכיתה א' מתרחשת לאורך כל שלבי ההתפתחות המוקדמים של הילד. מוכנות לכיתה א´ אינה מתבטאת רק בלימוד קריאה וחשבון, אלא מתייחסת להתפתחות תקינה של מערכת החושים, התנועה והתיאום ביניהן. מערכת זו היא הבסיס ליכולתו של הילד לתפקד בחיי היום יום - לרוץ, לשחק, ליצור, ללמוד, להכיר את הסביבה שלו, להבין יחסים במרחב ולהרגיש בטוח.

תרומת הסביבה למוכנות לכיתה א' היא משמעותית ביותר. תפקידה של הסביבה היא לתמוך, לגרות, לאפשר, וליצור תנאים מקדימים של מוכנות לעליה לכיתה א', לדוגמא אוצר מילים רחב, חשיבה מופשטת, דמיון, משחק ומוטוריקה עדינה וגסה.

 

אחת הדרישות העיקריות בבית הספר, היא לשבת ליד שולחן במשך כ-45 דקות ברציפות.

ילדים שטונוס (מתח) שרירי הגוף שלהם נמוך (בשפה עממית נקרא "חגורת כתפיים חלשה") יתקשו לשבת באופן זקוף ליד השולחן, הם יראו שמוטים, יזוזו הרבה וישבו בתנוחות לא קונבנציונליות.

חולשה בחגורת הכתפיים עשויה להתבטא גם בקושי במשחקי כדור, בנשיאת חפצים, ובפעילויות של מוטוריקה עדינה כמו כתיבה, ציור, גזירה, נגינה.

חיזוק שרירי חגורת הכתפיים מאוד חשובה לילד בגיל הזה, וניתן לעשות זאת בגן המשחקים על ידי "הליכת ידיים" על סולם אופקי, תלייה על המתח למשך מספר שניות, אחיזה (בידיים) בקורת שיווי משקל וקפיצה עם שתי רגליים צמודות לצד השני של הקורה וטיפוס על מוט כבאים שהוא אתגר גדול לילדים וחשוב לעודד אותו לכך.

 

בנוסף לחיזוק חגורת הכתפיים, נמצא במחקרים כי יש קשר בין פעילויות יציבותיות, כמו שמירה על איזון (שיווי משקל) ותיאום של תנועות, לבין מוכנות לדרישות הלימודיות של כיתה א' ולכן יש להרבות בפעילויות הדורשות איזון, כמו הליכה על קורה, הליכה על גשר מתנדנד ועוד.

 

גם את הצד החברתי ניתן לפתח בגן המשחקים. גן המשחקים מהווה כר פורה ללמידת חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות, למידה זו היא תוצאה של נוכחות ילדים נוספים בסביבת הילד. הילד לומד לוותר, לעמוד בתור, לעזור, להתחשב, לקבל את השונה, הוא לומד לפעול בשיתוף פעולה, הוא לומד סבלנות וסובלנות כלפי ילדים אחרים, במהלך המשחק, יש לילדים הזדמנות לעריכת שיחות וויכוחים, לציות לחוקים ולקיום משחק הוגן, הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט.

מומלץ לאפשר לילד לפתור קונפליקטים בעצמו, לעודד משחק ושמירה על חוקי המשחק, לאפשר לו ליצור קשרים חברתיים, ולהתנסות בדחיית סיפוקים (לחכות בתורו לנדנדה, למשל).

 

מבחינה רגשית, המשחק המשותף בגן המשחקים מחזק את הקשר בין הילד להורה ומאפשר תקשורת זורמת. תוך כדי המשחק הילד מתנסה, מאתגר את עצמו, לומד מהן היכולות שלו, מתמודד עם פחדים, הוא לומד שמותר לו לנסות, לטעות ולהיכשל.

"כישלון הוא רק הזדמנות להתחיל מחדש בדרך נבונה יותר"   הלן קלר

"שיפוט טוב רוכשים מניסיון. ניסיון רוכשים משיפוט גרוע"

רצוי לאפשר לילד עצמאות, לעודד את פיתוח הדמיון והיצירתיות, ולהדגיש בפניו את השיפור העצמי ואת היכולת האישית.

 

מבחינה קוגנטיבית, ילדים זקוקים ללמידת הקשרים מרחביים כמו מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, גבול של אברי הגוף, למידת יחסים, עומק, מרחקים, כיוונים, זמן, פתרון בעיות, ועוד.

ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. ככל שירבה הילד בהתנסות ביחסים, תתפתח התפיסה שלו והוא ילמד לנתח את מראה העיניים לשם התמצאות במרחב.

בגן המשחקים הילד יכול לזהות צורות גאומטריות בסיסיות הנמצאות במתקנים: פירמידה, גליל, מלבן, קו ישר, קו מעוקל, גלי, זיגזג...

הילד יכול להתנסות בספירת שלבים של סולמות או  אנכים של מעקות, גם בסדר עולה (אחת, שתיים, שלוש, ...) וגם בסדר יורד (..., שלוש, שתיים, אחת).

ההתנסויות של הילד חשובות מאוד ללמידת גבולות הגוף ותפיסת המרחב שבו הוא נמצא. חשוב לדבר אל הילד במונחים מרחביים כמו: מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, רחוק/קרוב וכו'.

מומלץ לקרוא למתקנים בשמם, לפרק את המילים להברות, ולאתגר את הילד במציאת מילים שמתחרזות, כמו "נדנדה – אגדה"

ניתן לשחק עם הילד "מצא את ההבדלים", בין שתי מגלשות למשל, או נדנדות, תוך התייחסות לצבעים, חומרים, גבהים, שיפועים, כיוונים.

 

בהצלחה בכיתה א' !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יערה בשן חכם   מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


yaarahaham@gmail.com


054-2490390

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב