דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחראיות העירייה לנזק שבתחומה 

מאת    [ 15/10/2007 ]

מילים במאמר: 1043   [ נצפה 4255 פעמים ]

באופן טבעי ידועים לנו חובותינו כאזרחי המדינה, כלפי רשויות העירייה, כלפי המדינה וכו', אך מעטים מאתנו מודעים לזכויותינו.
במאמרינו זה נתמקד באחת מהן. באחריותה של העירייה כלפי האזרח, במידה והאזרח/ית נפגע/ה מרשלנות העירייה כלפיו. מדובר בנזקי גוף, פגיעות שנעשו כתוצאה מרשלנות העירייה, נפילה לבור, ליקויים בכביש, מדרכה משופעת (ללא שילוט והתראה כל שהיא כמובן)... וכיוצ"ב. הנושא די ברור בין בחקיקה ובין בפסיקה, ולאחרונה אף יותר. כמובן תלוי כל מקרה לגופו. נחדד מעט את העקרונות והעילות המשפטיות האפשריות שיש לאזרח הן בחקיקה והן בפסיקה.

הסעיפים הרלוונטיים בחוק

סעיף 235 לפקודת העיריות, מגדיר את אחריות העירייה כך:
בעניין רחובות תעשה העירייה פעולות אלה: ... (2) תדאג לתיקונו, ניקויו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט; (3) תמנע ותסיר מכשולים והסגת גבול ברחוב; ...(5) תנקוט אמצעי זהירות נאותים נגד תאונות בשעת בנייתם או תיקונם של רחובות, ביבים או תעלות".

חוץ מסעיף 235 לפקודת העיריות הנ"ל, המגדיר את אחריות העירייה כלפי האזרח, יש לזכור כי בפקודת הנזיקין ישנם סעיפים רלוונטיים למקרים מעין אלה.
סעיפים 35-36 לפקודה, מגדירים זאת כך:

רשלנות

35. עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות ... או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח-יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות - הרי זו התרשלות; ... והגורם ברשלנותו נזק לזולתו עושה עוולה.


חובה כלפי כל אדם

36. החובה האמורה בסעיף 35 מוטלת כלפי כל אדם וכלפי בעל כל נכס, כל אימת שאדם סביר צריך היה באותן נסיבות לראות מראש שהם עלולים במהלכם הרגיל של דברים להיפגע ממעשה או ממחדל המפורשים באותו סעיף.
ובהמשך בנוסף בסעיף 38 לפקודה, הגדיר זאת המחוקק כך:

38. בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה שהנזק נגרם על ידי דבר מסוכן, למעט אש או חיה, או על ידי שנמלט דבר העלול לגרום נזק בהימלטו, וכי הנתבע היה בעלו של הדבר או ממונה עליו או תופש הנכס שמתוכו נמלט הדבר - על הנתבע הראיה שלא היתה לגבי הדבר המסוכן או הנמלט התרשלות שיחוב עליה.

בנוסף על כל אלה, ישנו סעיף 41 לפקודה אשר לא מותיר שום ספק, אודות כל דבר שהוא באחריותה המוחלטת של הרשות, וכי אם הדבר מעיד על עצמו, חובת ההוכחה מוטלת עליה. הרי לשון החוק:

חובת הראיה ברשלנות כשהדבר מעיד על עצמו

41. בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה כי לתובע לא היתה ידיעה או לא היתה לו יכולת לדעת מה היו למעשה הנסיבות שגרמו למקרה אשר הביא לידי הנזק, וכי הנזק נגרם על ידי נכס שלנתבע היתה שליטה מלאה עליו, ונראה לבית המשפט שאירוע המקרה שגרם לנזק מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבע לא נקט זהירות סבירה מאשר עם המסקנה שהוא נקט זהירות סבירה - על הנתבע הראיה שלא היתה לגבי המקרה שהביא לידי הנזק התרשלות שיחוב עליה. (תיקון התשנ"ב).

הרי לנו בדין כמה סיבות לאחריותה של העירייה כלפי הנפגע. או מדין פקודת העיריות, או מדין רשלנות, או משום שהדבר מעיד בפני עצמו.
בפסיקה

בפסק דין ת.א. 1973/74 גור בן ציון נ' מגורי בת ים (מ (ו) 45), דובר על תובע שהלך על המדרכה ברחוב ונתקל באבן שפה מבטון שהייתה מונחת על המדרכה, נפל ושבר את זרוע יד ימין. נקבע כי מקום בו קיימים ליקוי הנראית לעין ברשות הרבים, יש להטיל חבות על הרשות הציבורית שנמנעה מלתקן את הליקוי, מתוקף אחריותה החוקית לכל נזק המתרחש ברשותה.

בפסק דין דוד ברג נ' עיריית ירושלים (ת"ק 4816/05), הגדיר השופט אברהם טטנבויים את חובות העיירה כלפי האזרח ומאידך את הזהירות שיש לנקוט בכדי שלא כל דכפין ייתי ויתבע את העירייה ויהיה זה פרוץ לכל מי שירצה להוציא את קצפו על רשויות העירייה במקום לבא ולהלין רק על עצמו, בכך שלא עמד הוא בציפייה הנדרשת ממנו ובזהירות שהיה לו לנקוט.

בפסק הדין הנ"ל עמד בית המשפט בשאלה העקרונית ובמרכזה עד כמה אחראית העירייה לנזקי תאונות שנגרמו עקב מכשולים/בורות/ליקויים בכביש? ומתי נאמר שאין העירייה חייבת דבר ומתי נאמר להיפך שכל האחריות מוטלת על הרשות המקומית ועליה בלבד?
כעיקרון, העירייה אחראית היא לתקן ליקויים ומכשולים בכבישים שבתחומה (כהגדרת ביהמ"ש אחריות זו הנקראת "אחריות מושגית"), אשר בנוסף לאחריות הספציפית של הרשות לנזק המסוים בגינו מוגשת התביעה (המכונה בפסיקה "אחריות קונקרטית") - שאז חובת נטל הראיות תחול על רשות העירייה (ראה פס"ד ת"א 117428/00 שטרן נ' עירית רחובות). אין במקרים מעין אלה רשלנות תורמת לדעת כב' השופטת, משום ש"אין לצפות כי עוברי אורח בערים יהלכו כשראשיהם מושפלים ועיניהם בקרקע כדי להימנע מהמהמורות ומכשולים ברחובה של עיר. אין זו דרכם של בני אדם ואף הנתבעת אינה רשאית לצפות כי כך ינהגו תושביה". (ראה עוד בע"א 2004/92 עיריית קרית אונו נ' מנחם שחם (דינים עליון לט עמ' 239).
אך אין זה אומר כי העירייה היא שק אגרוף שכל נהג יכול לתבוע בכל תאונה, אין העירייה "כיס עמוק" שכל דכפין יכבד וייטול ממנה כלשונו של השופט אברהם טננבויים (בפסק דין דוד ברג נ' עיריית ירושלים (ת"ק 4816/05) ואין זה אחראיות אוטומאטית. כי אם העירייה תוכיח שעשתה פעולות "בגדר הסביר" על מנת למנוע את גרימת הנזק, הרי שהאחראיות לא תחלו עליה. כי יש גבול במידת האחראיות שיש להחיל על הרשות, כאשר החובות המוטלות עליה חורגות מ"גדר הסביר" לגדר "מלאך" - הגדרה שהיא מעבר לגבולות הסבירות (שם).
ראה עוד מהפסיקה, בת.א. 556/92 בוסקילה נ' עיריית ירושלים (לא פורסם) ראה בהרחבה ע"א 4344/97 כהן נ' עיריית רמת גן תק-מח 98 (1), 1213 והשיקולם שיש לבחון שעה שבודקים אחריות הרשות בע"א 145/80 ועקנין נ' המועצה המקומית בית שמש לז (1) 113.

עצות מעשיות:

על מנת לבסס את כתב התביעה, בעקבות הנפילה במקום ציבורי, יש לפעול בצעדים הבאים:

1. לצלם את מקום המפגע, סמוך ככל הניתן למועד אירוע התאונה.
2. במידה וישנם עדים, לאסוף את נתוניהם (שמות, תעודות זהות).
3. לפנות לטיפול רפואי. לשמור את התיעוד הרפואי ואת ההוצאות שהיו בגין התאונה.
4. יש לצרף חוות דעת רפואית, שיקבע את נכותו הרפואית של הנפגע בעקבות התאונה.
5. יש להתייעץ עם עורך דין טוב ומנוסה, מומחה בדיני נזקי גוף, על מנת שיביא לתוצאות מרביות.
6. יש לדעת, כי כל עניין ייבחן לגופו, לפי רמת הנכות שנגרמה, ולפי המסמכים הנ"ל. במקרה ולא ייקבע נכות סופית, אין להוציא מכלל אפשרות קבלת פיצויים עבור הכאב והסבל שנגרם בלבד.
7. כמו כן, אם הנפגע יוכיח כי אין לו עבר רפואי, מחלות וכד', הרי שזה יקשה על העירייה וחברת הביטוח לטעון כי הנזק נגרם כתוצאה ממחלות העבר ויסייע לנפגע להוכיח את גרסתו.


הערה:
מידע זה מוגש כשרות לציבור והינו כללי ותמציתי בלבד ואינו מהווה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי מקצועי. הכותב ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי. הקוראים נדרשים לקבל עצה מקצועית ספציפית לפני כל פעולה ו/או טיפול שינקטו.

כתב: עו"ד יצחק גאגולה
שם: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי דין
דוא"ל: gagula6411@walla.co.il

תחומי עיסוק: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי-דין הינו משרד דינאמי המתמחה במשפט אזרחי, משפט מסחרי - עסקי, יזמות עסקית, עסקאות נדל"ן והשקעות בארץ ובחו"ל, בשיתוף עם משרדי עו"ד מובילים בארץ ובחו"ל.


כתובת: רחוב הבנים 1 (קניון סימול), קומה 7, סיטי, אשדוד.

פלא': 050-5230114 050-5733838.

אודות הכותב: הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו איש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב