דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול אישי או סדנא קבוצתית? 

מאת    [ 12/10/2007 ]

מילים במאמר: 715   [ נצפה 3094 פעמים ]

מושג העבודה הטיפולית עבר כל כך הרבה גלגולים לאורך ההיסטוריה ובמיוחד במאה השנים האחרונות, כאשר כל התרבויות והידע האנושי הפכו זמינים לכל אחד בכל מקום. שיטות המזרח פגשו במערב, השבטיות פגשה את החדשנות, הרוחניות פגשה את הארציות ונוצרו אינספור אפיקים טיפוליים ומרחבים לעבודה התפתחותית. חלק משיטות הטיפול מציעות עבודה אישית עם מורה דרך, מטפל או מאפשר, חלק מהשיטות מציעות עבודה בקבוצה עם מנחה-מטפל בצורה של סדנאות שונות, וחלק מציעות את שתי האפשרויות גם יחד.
לעבודה בקבוצה יש כמה עקרונות מנחים, שהופכים אותה לרבת השפעה כאשר היא פוגשת מוכנות מצד המשתתפים בה:

עקרון המשוב
השתתפות בסדנאות מאפשרת הכרות עם צדדים שונים ומגוונים של העצמי. עקרון המשוב אומר שהאדם רואה בסביבה שלו את עצמו, בכל מיני צורות וגוונים. חלקים שונים של האישיות באים לידי ביטוי דרך אנשים שונים המקיפים אותי. מה הכוונה? שכאשר אני מתרגז על מישהו בקבוצה, אני למעשה מזדהה עם חלק בתוכי שאיני מסוגל להכיל, וכאשר אני מתרגש ממישהו בקבוצה אני שוב מזדהה עם חלק בתוכי, הפעם עם חלק שמרגש אותי. גם המטפל או המנחה הוא משוב של המטופל או הקבוצה, וההפך. בעבודה הטיפולית למטופל יש רק משוב אחד, בעוד שבסדנאות קבוצתיות יש לכל משתתף מספר משובים, שמסוגלים לתת יותר דגש על חלקים שונים במבנה האישיות שלו.

עקרון הזהות העצמית
השתתפות בסדנאות קבוצתיות מחייבות את המשתתפים בהן להתמודד עם הפרדוקס של הזהות העצמית למול הזהות הקבוצתית - השלם למול החלקים שמהווים אותו. בתוך הקבוצה יש לכל אדם נטייה טבעית לקחת על עצמו את התפקיד אשר הוא בד"כ לוקח על עצמו בחיים ודרך המשוב המתקבל בקבוצה ניתן לזהות את התפקיד הזה, לשפוך עליו אור ולבחון האם הוא אכן מתאים לי או שמה אני מעדיף להשיל אותו מעליי וליצור לעצמי תפקיד חדש שמתאים יותר לזהות האמיתית שלי. בעניין זה ההשתתפות בסדנא קבוצתית מאפשרת גילוי עצמי ענק. למשל אדם שבחיים רגיל להיות זה שכולם סומכים עליו והוא צריך להיות זה אשר נותן את המענה לבעיות ולאתגרים שעולים לאורך הדרך, גם בסדנא הוא יטה להיות זה אשר מנדב את עצמו לפתור את האתגרים העומדים בדרכה של הקבוצה, הוא זה שייקח על גבו את האחריות על חברי הקבוצה האחרים, ודרך המודעות הקבוצתית והמשוב של המנחה, ניתן לזהות את הדפוס הזה ולבחון אותו מחדש, ואת הרצון להמשיך ולממש אותו, או לשחרר אותו ולאפשר מרחב חדש של בחירה כיצד לנהוג.

עקרון רכישת האמון
כל סדנא קבוצתית מחייבת מידה של אמון ופתיחות בין חברי הקבוצה. ככל שעוברים יותר סדנאות היכולת לתת אמון באנשים והיכולת להיות נאמן לאנשים משתכללת. החומות המקיפות את ההוויה הפנימית מוסרות מהר יותר והמשתתפים למדים להביא את עצמם כפי שהם בדרך יעילה ומהירה יותר, וכאשר התכונה הזאת מוטמעת בתוך הסדנא, היא נשארת ומובאת גם בחיים מחוץ לסדנא ומאפשרת לאדם להיות יותר מחובר לעצמו ולהוויה הפנימית שלו בכל מקום, בכל זמן ועם כל אדם.

כל העקרונות הללו ועוד אחרים לצידם הם שהופכים את הסדנאות הקבוצתיות לעבודה פנימית רבת השפעה.

תכני הסדנאות והמבנה שלהן משתנה משיטה לשיטה, ממנחה למנחה ומקבוצה לקבוצה. סדנאות מודעות בשיטת לוסקי מובנות מכמה חלקים אינטגרטיביים, שיחד מאפשרים למשתתפים לעבור חוויה מלמדת בכל ארבעת הרבדים; דרך הגוף, הרגש, השכל והרוח. סדנא בשיטת לוסקי תכיל בד"כ חלק של מדיטציה ודמיון מודרך, שמטרתו לנקות ולהכין את השטח הפנימי של כל אחד, ואת האנרגיה הקבוצתית בכלל לקראת תכני המפגש. חלק אחר יהיה השיתוף: עקרון השיתוף מאפשר לכל חלק בקבוצה להביא את עצמו כפי שהוא ולבטא את הרגשות, התחושות והמחשבות שלו באופן חופשי וללא חשש מביקורת מצד הסביבה. בתוך העבודה הקבוצתית ישנו הכרח ליצור מרחב מאפשר ומכיל, שנותן לכל אדם את המקום שלו להיות הוא עצמו. חלק שלישי בסדנא יהיה חלק עיוני - שיחה שמטרתה לפתוח את המודעות לכלים אוניברסאליים, שעוזרים להתמודד עם חוויות החיים בצורה מודעת וטובה יותר. חלק נוסף והחשוב ביותר הוא התהליך הדינאמי בקבוצה: ישנו מגוון רב של תהליכים, כשכל תהליך מכוון לאמן אינטליגנציה, או מקבץ אינטליגנציות מסוים. מהות התהליך הוא עימות המשתתפים עם דילמות שונות בתוך המרחב המוגן של הקבוצה, על מנת לשכלל את אותן יכולות בתוך מבנה האישיות, מתוך המטרה האחת - שאותן יכולות משופרות יובאו על ידי המשתתפים בחיי היומיום שלהם.

ישנם סוגי סדנאות שונים עם מטרות ואופי שונה מבחינה מעשית - ישנן סדנאות חד-פעמיות, סדנאות חוויה, סדנאות למידה, סדנאות למבנים ארגוניים, סדנאות לאנשים פרטיים, סדנאות לקבוצות חולים, קבוצות תמיכה, קבוצות התפתחות, סדנאות רב-פעמיות, פסטיבלים וסדנאות טיפוליות. השוני בין פעילת לפעילות הוא חשוב ומהותי וכאשר אחד בוחר לעצמו את הסדנא המתאימה לו, עליו לבחון את סוג הפעילות והמטרה אליה היא מכוונת; לבחון האם עומדת בקנה אחד עם המטרה האישית שהמשתתף מבקש להשיג לעצמו.

מובא מאהבה גדולה לחיים.
החיים שלנו הם חוויה שכולנו נוטלים בה חלק פעיל. היינו שותפים לתכנון שלה לפני שהגענו ונעשה סיכום שלה אחרי שנלך. הדרך שאנו בוחרים לעבור את החוויה הינה שלנו בלבד - זו מהות הבחירה החופשית שניתנה לנו כבני אדם, והיא תוצר של מודעות עצמית. אנו בוחרים בכל יום ובכל רגע את הפירוש שלנו לחוויה.. עוד באתר אור הלב http://www.orhalev.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב