דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הזדמנות ירוקה גדולה גם לעסקים קטנים ובינוניים ! 

מאת    [ 17/08/2011 ]

מילים במאמר: 783   [ נצפה 2373 פעמים ]

מדי יום אנו קוראים על בטר פלייס ועוד חברות ומיזמים גדולים אשר מנצלים את ההזדמנות הירוקה, את התחיקה ומקימים פעילויות עסקיות נרחבות. בד בבד ולמרות שכמות הכותרות להם הם זוכים היא קטנה גם לעסקים הקטנים וליזמים ואולי דווקא להם, ההזדמנות הירוקה קורצת ומפתה ואולי היא העתיד עבורם לצמיחה,לרווחיות וליציבות כלכלית.

 

 בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי בכמות העסקים והיזמים הקטנים והבינוניים המזהים את ההזדמנות הירוקה ומבקשים להקים עסקים בתחום או להרחיב את עסקיהם לכיוון הירוק . קצב פניות של עסקים ל "עסק ירוק" - המרכז הארצי ליזמות ירוקה בכל מגוון התחומים הקשורים הן לסביבה והן הצורך לעמוד בתקן ובדרישות החוק הולך ועולה .

 

המוטיבציה של העסקים להיכנס לתחום נובעת הן ממניעים רגשיים והן ממניעים עסקיים שכלתניים גרידא. החל מיזמים ועסקים שהחלו מהאידיאולוגיה וענו על צורך של עצמם ומצאו את עצמם מחוזרים על ידי חברים ושכנים המבקשים שיעשו גם להם אותו דבר והחליטו לפתוח עסק, דרך קיבוצניק חובב גידול תולעים אדומות לקומפוסטציה ואמא שהפכה ליבואנית חיתולים רב פעמיים וכו.

 

מצד שני ניתן למצוא את היזמים שביקרו בחו"ל, ראו טכנולוגיות שאינן קיימות ומביאים אותן לארץ, דרך יזמים המייצרים פתרון לבעיות סביבתיות , מים, אנרגיה פסולת ( קלינטק ) וכו. תחומי הפעילות הם רבים וסובבים את חיינו ושכך ההזדמנות מופיעה בפני הרבה מאוד אנשים.

 

כניסת העסקים הקטנים והבינוניים לתחום הינה הגיונית מאחר והם גמישים, יכולים לטפל בקהלי יעד קטנים ולהיות יצירתיים. דבר שקשה לחברות הגדולות אשר מחפשות שווקים גדולים ופחות מתעניינות בנישות. בסיס הצרכנים עם המודעות הולך וגדל ולכן מגוון השירותים והמוצרים בתחום עולה גם כן ואחד מזין את השני.

במגרש זה השחקנים המרכזיים הם העסקים הקטנים והבינוניים והם אלה שיכולים לנצל את ההזדמנות ולתת את הפתרון הנדרש על ידי השוק.

 

לדוגמא ניתן לקחת חברה למיחזור מצברים אשר זיהתה את הפוטנציאל הגלום בתחום הטיפול במצברים תעשייתיים. החברה מאפשרת באמצעות תוספים (אקולוגיים) וטכנולוגיה ייחודית להאריך משמעותית את חיי המצברים ולהקטין את פסולת המצברים, באמצעות פעילותה ניתן להכפיל את אורך החיים הממוצע של המצברים ולחסוך בעלויות משמעויות לגופים בעלי ציי רכב גדולים.

 

יחד עם זאת עסקים ויזמים בתחום נתקלים בקשיים רבים יותר מאשר יזם "רגיל" והם צריכים להצטייד בהרבה סבלנות, עיקשות, חזון, יצירתיות וגם כסף .

המחסום הראשון הוא המודעות. יש צורך לחנך את השוק ולשבור מחסומים וכפי שאנו יודעים זה דורש משאבים רבים שלרוב מהיזמים אין אותו. המודעות לא רק אצל הלקוח אלא גם המודעות אצל מנהל הבנק, היועצים ועוד. ניתן לדמיין את הסיטואציה שבה מגדל התולעים האדומות מתייצב אל מול מנהל סניף הבנק ומבקש הלוואה של 70,000 ש"ח. גם בקרנות רשמיות שנועדו לעזור לעסקים קטנים ובינוניים מרימים גבה לעיתים לפרויקטים בתחום.

מחסום נוסף הינו מחסום הידע. הידע בחלק לא מבוטל מהתחומים אינו קיים. הוא נוצר ממש ברגעים אלו. ולאחר חציית כל המחסומים הללו בד"כ העלות ללקוח הסופי היא גבוהה והמוצרים ואו השרותים עולים יותר מאשר מוצרים דומים "לא ירוקים". הסיבה שבגינה הלקוח יחליט להוציא את הכסף היא אידיאולוגיה/אכפתיות/ריגשית/ סמל סטאטוס ולאו דווקא כתוצאה משיקולים רציונאליים שאנו רגילים להשתמש. מחסומים נוספים הם תחיקה, ראה מקרה מערכות מים אפורים, הצורך ביצירת כלים חדשים שאינם קיימים, עלות גבוהה לייצר אבי טיפוס ועוד.

 

דוגמא נוספת ניתן לראות במיזם בו מתקיים השילוב בין הקהילה, הסביבה וכלכלה. מדובר בהקמת מרכז מיחזור פסולת אלקטרונית ע"י אנשים בעלי צרכים מיוחדים. המיזם מציע פתרונות מיחזור אלקטרוניקה כדוגמת: איסוף וסילוק פסולת אלקטרונית, מיו ופירוק הפסולת האלקטרונית, מיחזור ושימוש חוזר באלמנטים האלקטרוניים, גריסת מידע אלקטרוני. הקושי המרכזי של החברה הוא גיוס חומרי הגלם ואיסופו.

 

אנו למדים שניתן לסייע ליזמים הירוקים באמצעות פיתוח כלים כמו בעסק ירוק - המרכז הארצי ליזמות ירוקה כגון: קורסים, קאדר יועצים מתמחה מימון וחונכות. היזמים שעברו את קורס היזמות הירוקה הרגישו שהם לא לבד, "שיש עוד משוגעים" ושהם הכירו תחומים נוספים בעולם הירוק. באותה נשימה ניתן לציין שיועצים "רגילים" שיצאו מקורס זיהוי הזדמנויות ירוקות פתחו לעצמם וללקוחות שלהם עולם שלם של הזדמנויות הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות. החל מייצור מוצרים לקהל היעד האלטרנטיבי, יירוק הפעילות ( יצירת תדמית ), חיסכון בכלל ובאנרגיה בפרט, עמידה בתקנים.

 

כדאי לציין שההזדמנות קורצת גם למשרדי הממשלה וישנם מספר פעילויות הנמצאות לקראת סיום ותחילת פעילות , כפרויקטים לקידום התחום הירוק בעסקים קטנים ובינוניים וזאת תוך חיבור לשטח באמצעות ניהול של "עסק ירוק" ובאמצעות המט"ים.

 

המשותף לכל הגורמים היא ההבנה שהירוק הוא לא טרנד אלא מגמה והוא כאן בשביל להישאר. התפיסה המרכזית ש"עסק ירוק" - המרכז הארצי ליזמות ירוקה מוביל והיא מבוצעת הלכה למעשה היא שהמניע המרכזי לשינוי הסביבתי יהיה באמצעים כלכליים זאת בנוסף לחקיקה, אכיפה, חינוך ואידיאולוגיה.

 

התפיסה המרכזית של "עסק ירוק" – המרכז הארצי ליזמות ירוקה היא שכדאי כלכלית ומשתלם עסקית להיות ירוק. אנו צריכים לחפש את ההזדמנות הירוקה הן ברמת ההוצאות (חיסכון) והן ברמת ההכנסות לעסק (תדמית, מוצרים שרותים ורעיונות בתחום). בזכות כך נראה בעוד שנה מכוניות חשמל בכבישי ישראל אבל בזכות תפיסה זו, נוכל לקבל כצרכנים מגוון שירותים גדול כמו תולעים אדומות לקומפוסטר שלנו, ברמה המקומית והלאומית נוכל לגרום ליצירת מקומות עבודה וכמובן סביבה טובה ונעימה יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב