דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצוי בגין תקיפה שגרמה לנזק גוף 

מאת    [ 09/10/2007 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 4690 פעמים ]

כאשר אדם תוקף את חברו באלימות פיזית וגורם לו חבלת גוף שלא כדין עומדת בפני הנפגע האפשרות להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט לקבלת פיצוי על הנזק שנגרם לו. נסביר במאמר זה מהי הדרך המומלצת והנכונה להגיש תביעה שכזו.

בחלק מהמקרים של תקיפה פיזית באלימות וגרימת נזק גוף נפתחת בתחילה כנגד התוקף חקירה משטרתית אשר לעיתים מובילה לכתב אישום פלילי ולהרשעה בפלילים בסוף ההליך. האדם אשר נפגע בתקיפה אינו צד להליך הפלילי שכן המדינה היא זו המאשימה בהליך פלילי.
כאשר הכרעת הדין הפלילית מרשיעה את הנאשם הרי שלעיתים בגזר הדין הפלילי נפסקים על ידי בית המשפט לנפגע המותקף פיצויים אולם פיצויים אלו, אשר הינם נמוכים יחסית, אינם שוללים את האפשרות של הגשת תביעה אזרחית כנגד התוקף לפיצוי הנפגע על מלוא נזקיו.

במידה וניתן פסק דן פלילי אשר מרשיע את הנאשם יש לנפגע אפשרות להגיש תביעה בהליך מיוחד אשר נקרא תביעה אזרחית הנגררת לפלילים. בהליך זה מוגשת לאותו בית משפט ואותו שופט אשר דן בהליך הפלילי תביעה אזרחית לפיצוי על הנזקים שנגרמו לנפגע המותקף בשל מעשי התוקף.

היתרון האדיר שיש לתביעה אזרחית נגררת הינו כי הממצאים והמסקנות בפסק הדין המרשיע אשר ניתן בהליך הפלילי אינם ניתנים לסתירה, אין צורך להוכיח רשלנות או כל עניין עובדתי ולכן כל שנותר לדון עליו הוא גובה הנזק בלבד. מדובר לפיכך בהליך מהיר יחסית שכן אין כלל צורך לדון בשאלת האחריות.
יתרון נוסף הינו הכרות השופט אשר דן בתביעה האזרחית הנגררת את התיק שכן הוא דן בתיק הפלילי ומכיר היטב את עובדות המקרה.
על מנת ליהנות מהיתרונות של הליך התביעה האזרחית הנגררת על הנפגע המותקף להגיש את תביעתו האזרחית בתוך 30 יום ממועד שבו פסק הדין הפלילי הפך לחלוט כלומר מהמועד שבו אין עליו עוד ערעור.
גם אם מועד זה חלף יכול כמובן הנפגע המותקף להגיש תביעה נזיקית רגילה כנגד התוקף ואם יש פסק דין פלילי אשר הרשיע את התוקף בתקיפת הנפגע הרי שפסק דין זה יהווה ראיה לכאורה לאמור בו והעובדות בו לא יסתרו אלא ברשות בית המשפט.
במספר פסקי דין בתביעות פיצויים אזרחיות של נפגע כנגד תוקף אשר ניתנו לאחרונה נפסקו אף פיצויים עונשיים - המדובר בפיצויים אשר ניתנים מעבר לפיצוי בגין הנזק שנגרם והוכח בפני בית המשפט. הפיצוי העונשי בא להביע את סלידת בית המשפט מביצוע מעשי אלימות וגרימת נזק בזדון. בפסק הדין בת.א 3707/01 מדני אברהם נ' מסיקה פסק כב' השופט ברוך מבית משפט השלום ברמלה לאדם אשר נפגע עקב תקיפה עם סכין פיצויים בגין נזקי גוף בסך של 650,000 - וכן בנוסף פיצויים עונשיים בשיעור של 300,000 ?.
שימוש בפסק דין פלילי מרשיע, בין בתביעת פיצויים אזרחית נגררת מייד לאחר מתן פסק הדין הפלילי ובין בתביעת פיצויים אזרחית מאוחרת יכול להיות, וכבר היה, כלי יעיל בידי נפגעות תקיפה מינית אשר התוקף אותן הורשע בפלילים. גם במקרים אלו ניתן לקבל פיצוי משמעותי הן בגין הנזקים שנגרמו והן כפיצוי עונשי.
בכל מקרה של תקיפה אשר גרמה לנזק גוף של ממש לנפגע המותקף מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום נזקי הגוף על מנת לשקול הגשת תביעה אזרחית לפיצויים.
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב