דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מצוקת הדיור - תמא 38 כפתרון אפשרי 

מאת    [ 07/08/2011 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 1774 פעמים ]

סוף סוף אנו נתקלים בישראלים צעירים עלי בריקדות. הדרישה הנוכחית היא לצדק חברתי בכל תחומי החיים ובקצרה "לא עוד להרגיש פראיירים" לא עוד לשמש שטיח לרגלי הטייקונים באמצעות אדיבותן של הממשלות ובפרט של ממשלת נתניהו.

ברם, מכל מכלול הבעיות נוכחנו כי רק משבר הדיור הוא אשר הוציא את העם בהמוניו אל הרחובות. מנגד, מוצגות בפנינו מס' תכניות מצד הממשלה שנועדות לפתור את המשבר כגון קיצור ההליכים, הפחתת מסים עקיפים, דיור לצעירים (בניית דירות בשטח ומס' חדרים קטן) וכן הצעות מצד רשויות מקומיות. הבעיה העיקרית בכל התכניות המוצעות היא הזמן שהן ייקחו והעם רוצה פתרון מהיר. בהחלט ניתן לנצל תכניות ומשאבים קיימים מבלי להיקלע להוצאות שקופת המדינה לא תוכל לעמוד בהן או שהדבר יבוא על חשבון האפשרות לרפא את מוסדות הרפואה, החינוך והרווחה.

פתרון אפשרי למצוקת הדיור שלא על חשבון פגיעה רוחבית בתקציבי המדינה הוא שימוש במשאבים קיימים באופן העשוי דווקא להכניס כספים לקופת המדינה. כך למשל תמ"א 38 - מדובר בפרוייקט חיוני מאוד למניעת קריסתם של בניינים רבים במקרה של רעידת אדמה ואף במקרה של מלחמה הכוללת התקפות טילים אמסיביות על המדינה. הצלת נפשות צריך להיות בראש סדר העדיפויות של מדינה מתוקנת ולשם כך יש להפוך את תמ"א 38 לפתרון אמיתי, נגיש ומאסיבי שיבוצע במהירות לכל אורכה ורוחבה של המדינה.

משום מה למרות שלל התיקונים והשדרוגים שהתכנית עברה, עדיין לא ניתן לומר כי היא מהווה את הפתרון לו קיוו בעת הוצאת התכנית. הבעיה המרכזית הינה שתמ"א 38 אינה מוצאת פתרון לבניינים המצויים באזורי פריפריה ובפרט באזורים בהם קיימת הסכנה הגדולה ביותר לרעידת אדמה לאורך השבר הסורי האפריקני כגון בית שאן, צפת, טבריה, אילת ועוד. חוסר כדאיות כלכלי לקבלנים מונע מביצוע הפרוייקט ביישובים כאלה. בנוסף, מסיבות דומות לא מבוצע חיזוק של מבני ציבור בכל הארץ.

בעיה נוספת נעוצה בחוסר שיווק מאסיבי של החיוניות והצורך הדחוף בביצוע תמ"א 38 ע"י המדינה (למרות הקמפיין הטלביזיוני שנערך במשך מס' חודשים בעבר).

ברור שאם תמ"א 38 יבוצע בכל המבנים הזקוקים לכך, יהיה בכך כדי להגדיל את ההיצע באופן שיוזיל את מחירי הדירות וימצא פתרון הולם לכלל הציבור ומנגד ישפר ויחזק את המבנים, יגרום להעלאת איכות החיים לבעלי אותן דירות ובמקום לחפש לשדרג את הדיור ע"י רכישת דירות חדשות ניתן להקצות משאבים פחותים לשיפוצים פנימיים ולהפניית כספי הציבור להעלאת איכות חייהם כתוצאה מכסף פנוי שיוותר בידיהם.

הפתרון לכך יכול להיות באמצעות חיוב כפוי של ביצוע תמ"א 38 בדומה לחיוב בפינוי או חיזוק מבנים מסוכנים או באופן של הפקעה. במקרים מיוחדים כגון התנגדויות מטעמי בריאות המצדיקים זאת, ניתן למצוא פתרון נקודתי באופן הדומה לפינוי בינוי בעת ביצוע העבודות.

את הביצוע הפרוייקט ברמה הלאומית ניתן להטיל על גופים כמו עמידר, עמיגור ו/או באמצעות מכרזים מהירים לחברות בניה עם ערבויות מתאימות תוך קציבת זמנים באופן של מתן בונוסים על סיום מוקדם וקנסות כבדים על איחורים. המימון יכול להיעשות ע"י מכירת הדירות שיתווספו ע"י המדינה. בכל בניין ניתן להקצות דירה או שתיים לזוגות צעירים ובכל מקרה יהיה בכך לכסות מעל ומעבר להוצאות. הוספת ממדי"ם תאפשר גם לאזרחי המדינה להיות מוגנים מפני טילים ומנגד תפנה תקציבי בטחון בשל המיגון.

ברור שיהיו מתנגדים רבים לכך ובראשם כאלה שיטענו שעדיף פינוי ובינוי. ברם, הזמנים הקצרים באופן ניכר לעומת פינוי ובינוי בהם ניתן לבצע  את הפרוייקט מהווים יתרון מהותי כמו גם הבעייתיות בפינוי תושבים כה רבים  במסגרת פינוי ובינוי לעומת תמ"א 38. כמו כן, אם יבוצע בפיקוח ראוי ניתן לחזק מבנים קיימים בצורה נאותה וכל תושב מקבל דירה מוגדלת עם ממ"ד, מעלית, לובי חדש, וכן הלאה באופן שהבניין בו הוא יתגורר יראה חדש וחדיש לעומת הבניין מלפני השינוי ובכך תשופר איכות חייו גם אם ערך הדירה לא יעלה בפועל (היות וכמות הדירות שתתווסף תוריד את מחירי הדיור).

החיוב צריך להיות בשתוף עם העיריות שיוסיפו תשתיות כגון, שדרוג דרכי הגישה, מערכות המים והביות, ומגרשי חניה. העיריות ירוויחו כמות נוספת של תושבים משלמי ארנונה.

לסיכום, הפתרון המוצע אינו נעדר בעייתיות או התנגדויות מגופים שונים, אך הינו פתרון אמיתי ברמה הלאומית לו הוא יבוצע במהירות ובמקצועיות ותוך זמנים קצרים. המדינה יכולה הבחלט לשנות את פניה בתוך תקופה קצרה באופן יחסי למדינה מודרנית עם תשתיות ראויות ובניינים יפים. חיי התושבים יהיו נוחים יותר ובטוחים יותר.

כותב המאמר, טל דור, הינו עורך דין העוסק בנושאי תכנון בניה, מקרקעין, צרכנות, פשיטות רגל ווצאה לפועל. האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. אין להעתיק, לשכפל, ולצטט את האמור במאמר זה ללא קבלת רשותו של עו"ד טל דור. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב