דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כסף אינו קונה הכל- חגית ירושלמי 

מאת    [ 01/08/2011 ]

מילים במאמר: 735   [ נצפה 2603 פעמים ]

על דבר אחד אין עוררין: ככל שהמועסק שבע רצון יותר, כך התפוקה ואיכות עבודתו יהיו גבוהות יותר. איך גורמים לעובדים להיות שבעי רצון? כיצד מתמרצים עובדים? ומהי הדרך להעצים אותם? חגית ירושלמי

בעולם שבו זמן שווה כסף, תהליך גיוס עובדים הוא זללן משאבים גדול, תהליך קליטת עובדים חדשים כרוך בפרסום וניסוח מודעות דרושים, קיום ראיונות עבודה, ביצוע מבחנים ולא מעט סיכונים, שכן לאחר כל התהליך לא בטוח שהמועמד הנבחר יישאר לאורך זמן בתפקיד.

עולם התעסוקה מורכב מעיסוקים מוערכים יותר ומוערכים פחות. בואו נודה באמת: בחלומה של כמעט כל אם, עתידו של העולל מותנה בלימודים באוניברסיטה, רצוי בתחומים שנתפסים "מכובדים", כאלו שיעידו על היותה אימא מוצלחת שהצליחה לגרום לילדיה להיות רופאים, מהנדסים או עורכי דין ובישראל של 2009 קל לגייס עובדים משכילים.

הבעיה מתחילה בשוק הקמעונאי. לא קל לגייס עובדים בתחומי עיסוק שנחשבים פחות "נוצצים", וקמעונאים רבים מתמודדים עם תהליך בחירה לא נכון של גיוס מועסקים. מגייסים עובדים לא מתאימים ובדיעבד נקלעים למצב של חוסר נאמנות ונטישת עובדים.

חוקרי אקדמיה רבים מנסים לפענח את תעלומת העובדים בשוק הקמעונאי. מנסים לתת פתרונות להתמודדות בנושא תמרוץ והנעה עובדים, כשהמטרה היא להבין כיצד מפיקים מהעובד תפוקה מקסימאלית. תיאוריות רבות עוסקות בהתנהלות אנושית, בפסיכולוגיה אישית ובמוטיבציה. עם זאת, לא קיימת נוסחה אקדמית אחת מנצחת, שמביאה להצלחה מלאה בבחירת עובדים. דבר אחד משותף לכל התיאוריות הללו: שככל שהמועסק שבע רצון יותר, כך תפוקתו ואיכות עבודתו גבוהות יותר.

תמרוץ חומרי ותמרוץ מנטאלי-רגשי

קיימים שני סוגי תמרוץ עובדים: תמרוץ חומרי ותמרוץ מנטאלי-רגשי, תמרוץ חומרי הוא בעל ערך הנמדד במונחים כספיים כגון שכר, בונוסים, עמלות מדורגות- בהתאם לעמידה ביעדים, פרמיות וצ'ופרים יצירתיים מסופ"ש בבית מלון בארץ ועד טיול לחו"ל. אין ספק שעליית שכר משמעותית הופכת את העובד למרוצה יותר. אך אליה וקוץ בה – העובד מתרגל תוך מספר חודשים למשכורת הגבוהה, מעלה את רמת חייו בהתאם ושוב זקוק לתמרוץ חומרי חדש. אם כך, מאחר ששכר כשלעצמו אינו הפתרון היחיד, נשאלת השאלה איך בכל זאת שומרים על שביעות רצון המועסק לאורך זמן.

בשלב זה נכנס התמרוץ המנטאלי-רגשי, בד"כ שיחת משוב עשויה להעצים את העובד. הקשבה לעובד והתייחסות אמיתית לדבריו, כמו גם בניית מסלול קידום ואפילו טפיחה על השכם מידי פעם יעשו את מה שהכסף לא יצליח לעשות. כולנו רוצים להרגיש שייכים, תורמים ומועילים וכשנותנים לנו להרגיש כך, הטבע האנושי הוא להוקיר ולהעריך.

תחושת זלזול של עובד וחוסר הערכה כלפיו או כלפי עבודתו, יגרמו לו לנטוש, לחפש מקום אחר שיעריך את תרומתו ומאמציו ולעיתים אף לגרום נזק.

מחפשים נוסחה מנצחת

אם כך, מהי הנוסחה המנצחת, זו שתהפוך את העובד לשבע רצון ותורם?

שילוב נכון ומאוזן בין תמריץ מנטאלי-רגשי לחומרי, מצד אחד, שכר, בונוסים ועמלות ביצוע המכבדות את מעמדו ותפקידו של העובד ומהצד השני, התייחסות, הערכה אמיתית, ופידבקים שיפעלו על הצד המנטאלי- רגשי.  

בחברות גדולות, מרובות סניפים- בעלי צביון עסקי זהה (רשתות) לעיתים מתבצע סקר שביעות רצון עובדים. בד"כ מקובל למצוא בסקרים שעובדי סניף מסוים יציגו שביעות רצון גבוהה לעומת סניף אחר, הזהה באופי העבודה ובתפקידי העובדים לסניפים אחרים בחברה, הבדל בין רמות שביעות הרצון העובדים אינו נובע מהתמרוץ החומרי, שכן רמות השכר בשני הסניפים זהות. ההבדל נובע, באופן ישיר,  מהתמרוץ המנטאלי-רגשי של מנהל הסניף כלפי עובדיו. בד"כ נמצא שהמנהל המתמרץ "ירוויח" ביושר את שביעות רצון עובדיו. ואילו המנהל שאינו מתמרץ את עובדיו יזכה לאותו יחס שייתן: עובדיו לא יהיו שבעי רצון ותפוקתם לא תהיה איכותית ומספקת.

המעגל המכבד

הקלישאה הידועה ש"כסף אינו קונה הכל" תקפה גם בעולם תמרוץ העובדים. עובדים רוצים שיכבדו ויעריכו אותם. במידה שמעסיק מעריך את העובד, על אחריותו אחריות ליידע את העובד בהערכה זו, הן באמצעות שיחות, אכפתיות והתעניינות לגבי חייו מחוץ לשעות העבודה. זהו המקום שבו ייווצרו יחסים ברמה גבוהה יותר, אנושיות וחמה. זהו המעגל המכבד ובמעגל זה מי שמכובד הופך להיות מכבד ולהיפך, המועסק אינו עובד יותר רק עבור המשכורת, אלא עבור המעסיק המכבד, שהופך בעצמו להיות מכובד.  העובד יהיה מוכן להשקיע יותר והיחסים עולים מדרגה.

על מנת לעלות מדרגה נוספת ביחסי עובד מעסיק, עלינו להבין מה מעצים אנשים. בטעות אנחנו יכולים לחשוב שהעצמה מתחילה ונגמרת במילה טובה, חיוך או יצירה של חברות מסוימת עם המועסק. לא, זהו כיבוד, העצמה היא היכולת לראות את העוצמות שיש במועסק ומידי פעם לבקש ממנו לבצע תפקידים מאתגרים שבסיומם הוא יישאר עם טעם של ניצחון ורעב לעוד.

 

לסיכום, 5 נקודות ליצירת נאמנות עובדים:

  1. כסף לא קונה נאמנות עובדים.
  2. מצא את נקודות החוזק של העובד שלך.
  3. כשאתה מרוצה, תן לעובד לדעת.
  4. מידי פעם, הטל עליו תפקידים "גדולים".
  5. זו האחריות שלך כמעסיק!

לאתר קטנים גדולים www.kgi.org.il

חגית ירושלמי- קטנים גדולים. www.kgi.org.il


מביאה עימה 20 שנות ניסיון בניהול חברות וניהול כלכלי. שימשה כמנכ"לית של 2 חברות המובילות בתחומן במשק, ניהלה במשך עשר שנים את המחלקה הכלכלית של קוקה קולה ישראל. לאחר מכן הייתה מנכ"לית חברת "משקר" בע"מ. עם פרישתה מחברת קוקה קולה, ניהלה את עסקיה בישראל של חברת "לוקסאוטיקה אופטיקס", חברת האופטיקה הגדולה בעולם.
כלכלנית בהכשרתה ובעלת תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת MIT בוסטון, ארה"ב.  
מטרתה לסייע לבעלי עסקים לנהל, להתחדש ולצמוח תוך שימוש בכלים יישומיים לבקרה ושליטה ניהולית וכלכלית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב