דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בא לי להיות עצמאי ... 

מאת    [ 29/07/2011 ]

מילים במאמר: 1049   [ נצפה 2386 פעמים ]

הדרך לעצמאות רצופה בכוונות טובות ...

זהו , ההחלטה נפלה .. אחרי כ"כ הרבה שנים כשכיר , שעות נוספות , בוסים תובעניים , עמידה בלוחות זמנים בלתי אפשריים ומשכורת רעב ... נמאס לי ? אני פותח תיק עצמאי !

אחרי שיש כיוון - רעיון לתחום העיסוק , אחרי שיש כבר כמה לקוחות פוטנציאלים , אחרי שבררת כמה עולה אתר תדמיתי (כי אי אפשר בלי אתר) אפשר לצאת לדרך ..

קצת מושגי יסוד מול מי אנחנו מתמודדים בעצם :

מע"מ - מס ערך מוסף, הוא מס המוטל על מוצרי צריכה ונקרא כך מכיוון שהוא ממסה את הערך המוסף בכל שלבי ההוצאה בתהליכי הייצור והשיווק.המע"מ מהווה את ההפרש בין מחיר המוצר/השירות שנרכשים, לבין מחיר התשומות ששימשו לייצור או למתן השירות.

מס הכנסה - הוא  מס שמוטל על ההכנסות של כל עסק או אדם פרטי. חוקי המס מתירים לנכות (להפחית) מההכנסה הוצאות ישירות ועקיפות שהוצאו בייצור .חישוב המס מוטל על הרווחים ולא על ההכנסות. ה"הכנסה החייבת" ?על פיה נקבע המס הסופי לתשלום מושפעת מניכויים,זיכויים קיזוזים ופטורים המותרים על פי החוק.

ביטוח לאומי - הוא מוסד שמטרתו להגן על האזרחים מבחינה כלכלית וסוציאלית. הביטוח הלאומי מספק גמלאות המחליפות שכר בתחומים רבים כגון : אבטלה , אמהות , מילואים , תאונות אישיות , נכות ועוד.. חלק מהתשלום לביטוח הלאומי הינו מס בריאות המאפשר לנו לקבל כאזרחים טיפול רפואי בבתי החולים

אז איך מתחילים בעצם ...

השלב הראשון  - רישום במוסדות   :

מע"מ ? כל עצמאי מתחיל את דרכו בפתיחת תיק במע"מ. ההחלטה הראשונה היא מעמדך במע"מ. עוסק מורשה ? מדווח ומשלם מע"מ בגין הכנסותיו ומקזז מע"מ בגין ההוצאות או עוסק פטור שנרשם במע"מ לצרכי דיווח בלבד אולם אין לו התעסקות שוטפת במהלך עבודתו מול מע"מ לא בתשלום ולא בקיזוז. התקרה לעוסק פטור משתנה בכל שנה ( בשנת 2011 התקרה 74,972 ש"ח לשנה) . היתרון בעוסק פטור הוא "השקט" הפשטות והנוחות בעבודה שלא מחייבים דיווח דו-חודשי ותשלום למע"מ ומנגד החיסרון הוא מיצוב העסק כמשרד קטן , בעל מחזור הכנסות מוגבל והיקף עבודה מדוד וידוע בעלי מקצועות חופשיים (יועצים , רו"ח , עו"ד ...) לא יכולים לבחור באופציה של עוסק פטור והחוק מחייב אותם להירשם כעוסק מורשה.

לאחר שהחלטנו ,מילאנו טופס 821 - בקשה לפתיחת תיק עצמאי , עלינו לצרף את המסמכים  הבאים : (1) צילום ת.ז + הספח (2)אישור על פתיחת חשבון בנק או שיק מבוטל (רלוונטי רק לעוסק מורשה)  (3)במידה והעסק לא מתנהל מהבית חוזה שכירות של המשרד.מיד עם פתיחת התיק נקבל במקום תעודת עוסק מורשה/פטור ולמעשה מרגע זה מותר עפ"י חוק להתחיל לעבוד ולהוציא חשבוניות. נקבל פנקס דיווח דו-חודשי והאחריות שלנו היא על רישום מלא של כל ההוצאות וחישוב המע"מ לדיווח  .

מס הכנסה ? פעם הייתה נורמה שניתן לפתוח תיק במס הכנסה עד 3 חודשים לאחר הרישום במע"מ .. אז זהו .. שלא !  החוק כיום מחייב אותנו לפתוח מיידית תיק בכל 3 המוסדות הרלוונטיים. גם כאן עלינו למלא טופס 5329 - בקשה לפתיחת תיק  . בנוסף לפתיחת התיק עלינו להגיש בקשה לאישור ניהול ספרים וניכוי במקור . למעשה ללא הטפסים הנ"ל אסור ללקוח לשלם לנו . גם כאן נקבל פנקס לדיווח מקדמות המהווים אחוז מהמחזור העסקי שלנו (ללא קשר להוצאות) ונזקפים לזכותנו על חשבון המס העתידי בתום שנת המס.

ביטוח לאומי ? הדילמה החשובה ברישום כעצמאי תמיד נופלת על ביטוח לאומי.. בניגוד למס הכנסה שם נרצה לרשום את כל ההוצאות ולהקטין את הרווח ובהתאמה את המס לתשלום , בביטוח לאומי נרצה לדווח על הכנסה גבוהה יותר ולהיות מבוטחים בגמלאות עשירות יותר. אולם מס הכנסה וביטוח לאומי חופפים ואנו משלמים את המס על סמך הרווחים שלנו נטו בשני המוסדות. לאחר שנמלא טופס דין וחשבון ? בקשה לרישום כעצמאים נקבל פנקס לדיווח ותשלום על סמך ההצהרה שלנו לגובה הרווח החודשי הצפוי. בכל מקרה של תביעה מול ביטוח לאומי (תאונת עבודה , דמי לידה..) תמיד יבדקו את הנתונים במע"מ ומס הכנסה ולכן אין טעם לדווח הכנסה מופרזת גבוהה כי נשלם תשלום חודשי גבוה אבל לא נקבל את הגמלה הגבוהה ומנגד אם נדווח תשלום חריג נמוך זאת תהיה הגמלה המבטחת שלנו. חשוב מאוד אחת לחצי שנה לעדכן את ביטוח לאומי אם היה שינוי מהותי בהכנסות.

ניכויים בגין העסקת עובדים -  עוסק שיחליט להעסיק עובדים ימלא טפסים נוספים של פתיחת תיק ניכויים כמעסיק ויהיה חייב לדווח ולשלם עבור עובדיו ביטוח לאומי , מס הכנסה ואת כל התנאים הסוציאליים עפ"י חוק (חופשה , מחלה , הבראה , פנסיה ..)

השלב השני ? מותר ואסור/חובות וזכויות

החוק מחייב אותנו ברישום כל ההכנסות וההוצאות בסדר וצורת רישום קבועים מראש. אחד הדברים החלים עלינו זה הכרת החוק והשינויים בו. מהן ההוצאות המוכרות - האם המע"מ מוכר לקיזוז -  מה אחוז ההוצאה שמותר בניכוי - האם לקזז את כל המע"מ או רק בחלקו?  למעשה אין בחוק חובה להעסיק מייצג (רו"ח או יועץ מס) לצורך ניהול החשבונות או הגשת הדוחות השנתיים אולם רוב העצמאים , מעדיפים להיעזר בשירותים של מייצג שילווה אותם ויערוך עבורם את הנה"ח והדוחות .    פרט לדיווח הדו חודשי למע"מ , מס הכנסה והביטוח הלאומי יש עלינו עוד 2 מטלות (1) דו"ח שנתי אחת לשנה (החל משנת 2009 הדו"ח חייב להיות משודר באינטרנט ישירות למס הכנסה). הדו"ח השנתי הוא ריכוז של כל ההכנסות מכל סוג שהוא (שכיר , עצמאי , שכ"ד למגורים , קצבאות מביטוח לאומי ...) וחישוב המס השנתי עליהן תוך התחשבות בניכויים וזיכויים שצברנו במהלך אותה שנת מס.  (2) הצהרת הון ? דיווח (לפי דרישה של מס הכנסה אחת ל 3-5 שנים) של כל הנכסים וההתחייבויות הפרטיים והעסקיים שלנו נכון ליום הבקשה .

השלב השלישי ? רישום חשבונית מס / קבלה

פתחנו תיקים , קיבלנו פנקסים אפילו רשמנו את ההוצאות כמו שצריך ... עכשיו הגיע הזמן גם להכניס קצת כסף.  יש הגדרה מאוד ברורה לצורה בה צריכה להראות חשבונית מס וקבלה . עוסק פטור משתמש רק בקבלות המהוות אישור לקבלת תשלום עבור השרות שנתן. עוסק מורשה מוציא חשבונית מס לצרכי רישום העבודה וקבלה לאישור תשלום . על כל חשבונית מס/קבלה חייבים להופיע מספרים עוקבים , מקור והעתק , פרטי העוסק מודפסים , ופרוט של מקבל השרות ומהות השרות שניתן.

אז...כמה זה עולה לי ??

פתיחת התיקים במוסדות לא עולה כסף . למעט הדפסת פנקס חשבוניות/קבלות ניתן למעשה לא להוציא שום תשלום נוסף (החוק לא מחייב עצמאים להשתמש בשירותים של מייצג) .עלות השרות של מייצג שיעשה עבורנו הנה"ח, יגיש עבורנו את הדוחות החודשיים והשנתיים ויהיה זמין למענה לשאלות תלויה בהרבה מאוד גורמים ולכן חשוב לבדוק מס' הצעות מחיר (טווח המחירים רחב למדי) לברר האם מתאים לי משרד רו"ח גדול (סמל סטאטוס)או דווקא משרד קטן(היחס האישי) והחשוב מכל האם יש לי אמון בבן אדם שאמון על ניהול הכספים בעסק שלי...

 

שיהיה בהצלחה  בדרך החדשה ,

 יריב גולד ? יועץ מס

דוחות אישיים , הנהלת חשבונות , משכורות , החזרי מס לשכירים , הצהרות הון

  דרור 7 א' רעננה / נייד: 052-3863636 / פקס : 09-7728793

מייל : yariv@yarivgold.co.il

יריב גולד - יועץ מס דרור 7א' רעננה 052-3863636 www.yarivgold.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב