דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לשאול שאלות מדריכות בחקירה נגדית 

מאת    [ 25/07/2011 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 8379 פעמים ]

האם ברצונך למנוע מהעד שעל דוכן העדים להתחמק משאלותיך במהלך החקירה הנגדית? האם תרצה לספר לבית המשפט סיפור משכנע? האם ברצונך שבמהלך החקירה הנגדית השופט יחפש אצלך את התשובות? אם כן, עליך לשכלל את האופן בו אתה שואל שאלות מדריכות בחקירה הנגדית.

מרבית עורכי הדין יודעים שבמהלך החקירה הנגדית עליהם לשאול את העד שאלות מדריכות. המטרה של כל עורך דין בחקירה הנגדית לשלוט בעד ולספר לבית המשפט את הסיפור של הלקוח שלו. העד האידיאלי הוא עד אשר מניד בראשו "כן" לכל שאלה שהוא נשאל בחקירה הנגדית. כך עורך הדין יכול לספר לבית המשפט באופן המשכנע ביותר את הסיפור של הלקוח שלו.

אבל האם אתה זוכר איך למדת לשאול שאלות מדריכות? האם אתה שואל את השאלות כפי שבאמת היית רוצה לשאול? האם אתה יכול ומצליח לספר לבית המשפט סיפור משכנע באמצעות שאלות מדריכות?

אני זוכר, שאחד מעורכי הדין במשרד התקשה לשאול שאלות מדריכות במהלך חקירה נגדית בבית המשפט. מי יכול להאשים אותו – זה פשוט לא טבעי לשאול שאלות מדריכות. עד כמה שזה נשמע מוזר, לשאול שאלות מדריכות נחשב להתנהגות לא מנומסת. אבל כך מצופה מעורך דין שישאל שאלות בחקירה נגדית.

אם כך, כיצד ניתן לשלוט על היכולת לשאול שאלות מדריכות כאשר כל חיינו חונכנו ולמדנו לשאול שאלות בצורה אחרת לגמרי? אז הנה תרגיל שעבד עבור אותו עורך דין צעיר שאני מקווה שיעבוד גם עבורך. כך זה הולך.

ראשית, אמרתי לאותו עו"ד "התעלם מהתיק שעליו אנחנו עובדים והתעלם גם מהעדים שאותם אתה צריך לחקור בחקירה הנגדית. הפעם אני כבר אופיע במקומך. במקום זאת, אני רוצה שתספר סיפור. אתה זוכר את הסדרה המצוירת "פופאי" כשהיית ילד? טוב. אני רוצה שתספר לי את אחד הפרקים מהסדרה, אבל באופן אחר. אתה עומד לספר לי את הפרק באמצעות חקירה נגדית. אנחנו לא נשמע כלום חוץ מ- "כן" או "לא" מהעד. תשומת הלב שלנו תתמקד בך. אתה לא תשאל שאלות כמו "למה?" או "איך?" במקום זה, אתה הולך לשאול שאלות קצרות, אמירות פשוטות שהעד אמור להסכים או לא להסכים איתן, אבל העד לא יאמר כלום חוץ מ- "כן" או "לא". האם אתה יכול לעשות זאת?"

הוא אמר שהוא יכול. כאשר הלחץ  של הדיון ירד מעליו כתפיו, הוא התחיל לספר לנו את הסיפור של "פופאי":


    • "קוראים לך פופאי, נכון?"
    • "נכון שאתה מלח?"
    • "זה נכון שלבת זוגך קוראים אוליב?"
    • "האם אתה אוהב לאכול תרד?"
    • "התרד נותן לך כוח, נכון?"
    • "זה נכון שביום 1.1.11 בשעה 10:00 נפגשת עם אוליב?"
    • "נפגשתם ברח' סמית, נכון?"
    • "האם פלוטו הגיע למקום בשעה 10:15 וראה אותך ואת אוליב?"
    • "זה נכון שפלוטו אמר לאוליב . . .?"
    • וכו' . . .

זה מענין לראות כיצד אותו עורך דין שדקות קודם לכן לא היה מסוגל לשאול את העדים שלו שאלות מדריכות בחקירה נגדית, הבין כה מהר כיצד ניתן לספר סיפור באמצעות שאלות מדריכות.

האם גם אתה מעונין לרכוש כישורים אלו לחקירה הנגדית? הנה כמה כללים מנחים:

ספר סיפור. השתמש בשאלות מדריכות כדי לספר סיפור. זה יכול להיות הסיפור של הלקוח שלך, הסיפור על ההזדמנויות שהוחמצו (מה העד יכול היה לעשות בנוסף או מה העד היה צריך לעשות?), או סיפור על מגבלה או הבחנה (מה העד לא קרא, נכשל להבחין, התרשל לראות?) ישנם סוגים שונים של סיפורים – בחר סיפור ואז שאל שאלות מדריכות.

התאמן בלספר את הסיפורים שאתה כבר מכיר. אתה מייצג את כיפה אדומה, ויש לך הזדמנות לחקור בחקירה נגדית את הזאב. איזה שאלות מדריכות תשאל במהלך החקירה הנגדית? חקור בחקירה נגדית את הזאב הרע. האם אתה יכול לספר את הסיפור מנקודת המבט של כיפה אדומה? או תחקור בחקירה נגדית את הנבל בסרט שראית לאחרונה. התאמן בלספר סיפורים באמצעות שאלות מדריכות עד שזה יהפוך לטבע השני שלך.

ספר על הנסיעה. כאשר אתה בדרך למשרד, השתמש בשאלות מדריכות לתאר את הנסיעה. הסתכל מהחלון – מה אתה רואה? תאר את מה שאתה רואה באמצעות שאלות מדריכות:


    • "אני נוסע"
    • "ברח' סוקולוב"
    • "פונה לרח' ארלוזורוב"
    • "משמאלי יש בית קפה"
    • "בית קפה של רשת ארומה"
    • בית הקפה מלא בלקוחות"
    • "אני ממשיך בנסיעה לאורך הרחוב"
    • וכו' . . .

ערוך חקירה נגדית לחיית המחמד שלך. כפי שציינתי קודם, זה לא ממש נורמלי לשאול בחיי היום יום שאלות מדריכות. אתה צריך להתאמן. אחת הדרכים הטובות להתאמן היא לשאול את חיית המחמד שלך או משהו אחר שלא מבין את פשר מעשיך. אל תתפתה להתאמן על בת זוגך או על חבר קרוב, אני לא אהיה אחראי לתוצאות! התאמן על הכלב שלך, על עצם דומם, או על כל דבר אחר שלא יכעס מהאופן שבו אתה שואל אותו, משום שהעד בכל מקרה לא יענה לך ב- "כן" או "לא".

עובדה אחת לשאלה. הצג עובדה אחת בלבד בכל שאלה. ראה לדוגמא את החקירה בענין "פופאי". בחן כל שאלה. כמה עובדות יש בכל שאלה. יותר מידיי עובדות בשאלה, הן פתח לעד להתחמק מתשובה ישירה. אם בשאלה מוצגת עובדה אחת בלבד, הסיפור יהיה אפקטיבי יותר. הגבל את השאלות המדריכות לעובדה אחת לכל שאלה.

השמט את "מילות היחס". רוב עורכי הדין מוסיפים "מילות יחס" לשאלות (לדוג': "נכון", "זה יהיה נכון לומר", "האם נכון", "תאשר" וכיו"ב), אבל ככל הנראה אין בהן צורך כלל. ניתן לשנות את הטון כך שהאמירה תשמע למאזין כשאלה.

למרות שישנם שופטים שמחייבים להוסיף "מילות יחס" כד ליצור שאלה מדריכה "הולמת", אך רובם לא. אם כן, יש לשקול להשתמש ב"מילות יחס" בשאלות הראשונות, ואח"כ להשמיט אותן ברגע שהעד מתחיל "לשתף פעולה". זה המקצב שיש לפתח: שאל את השאלה, העד עונה "כן" או "לא", אז יש לחזור על השאלה ככל שנדרש.

עורכי דין שכישורים אלו מפותחים אצלם מונעים מהעד לחמוק מלהשיב באופן ישיר לשאלה. החקירה היא הדוקה, והחשוב מכל בכל במהלך החקירה הנגדית תשומת הלב של השופט שיושב בגין מופנית אליך לקבלת התשובה ולא לעד עצמו.

על עו"ד אברהם זיו כהן: עוסק בליטיגציה בתחום האזרחי וייצג במאות תיקים בבתי משפט. בנוסף, הנ"ל מתמחה בתחום המקרקעין, מיסוי מקרקעין, ניסוח חוזים, ניהול מו"מ, מימון נדל"ן, ייעוץ ליזמים, קבלנים, בעלי קרקעות וכיו"ב (אם אתה מכיר עורכי דין/משפטנים/חברים שהמאמרים יכולים לעניין אותם אתה מוזמן להזמין אותם גם ל- Avraham Ziv Cohen LawPage ב- Facebook).רחוב נח מוזס 13, בית אגיש רבד, תל אביב 67442טלפון 03-6959993 ; פקס 03-6959665noah mozes st.,tel aviv 67442, israel 13tel.+972-3-6959993 ; fax +972-3-6959665




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב