דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השאלה האולטימטיבית בחקירה ראשית 

מאת    [ 25/07/2011 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2949 פעמים ]

האם השופט הולך לאיבוד במהלך החקירה הראשית של העד שלך? מעונין בעצה חינם לשפר את תוצאות העדות של העד שלך על דוכן העדים במהלך חקירתו הראשית?

בוודאי שמעתם על עדותו הראשית של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשפטו שמתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. אם תגיעו לאולם תפגשו את טובי עורכי הדין בישראל. מדובר בהצגה הטובה ביותר בעיר. כל הכרטיסים נמכרו. מומלץ להגיע מידיי פעם בפעם לבית המשפט לצפות בדיונים בתיקים בהם מופיעים עורכי דין מהשורה הראשונה. אפשר ללמוד הרבה מהניסיון שלהם. זה מה שאני נוהג לעשות בעצמי מידיי פעם בפעם.

במקרה (או שלא) נקלעתי לבית המשפט המחוזי בירושלים ונכנסתי לראות במו עיני את היום הראשון לחקירתו הראשית של ראש הממשלה ע"י סניגורו. הסניגור התחיל בשאלות הסטנדרטיות "מה שמך?", "היכן אתה עובד היום?", "מה תאריך הלידה שלך?", "היכן נולדת?" וכיו"ב. עברו להן 15 דקות ועדיין לא הבנתי מה הרלוונטיות של השאלות למקרה של אולמרט. חלפה לה חצי שעה נוספת ועדיין לא הצלחתי להבין מה עדותו של אולמרט קשורה לתיק. כך גם הקהל שנכח באולם. אני כשלעצמי כעורך דין גם לא הבנתי מה הסניגורים המלומדים של אולמרט רוצים ששופטי ההרכב יזכרו מהעדות הזו. כעבור שעה מתחילת העדות הצצתי בהרכב השופטים ונראה לי שגם הם הלכו לאיבוד במהלך העדות ולא הבינו בעצמם מה קשורה החקירה הראשית לתיק שמונח בפניהם. הנה עצה נוספת, תמיד במהלך החקירה שמרו על קשר עין עם השופט; אם קיבלתם את הרושם כמוני שהוא איבד את הסבלנות שנו את קן החקירה והגיעו לשורש הענין.

כעבור למעלה משעתיים מתחילת הדיון כאשר אולמרט העיד על תקופת ילדותו, עצרה לפתע אחת משופטות ההרכב את הדיון ושאלה אותו "למה ילדותך בירושלים קשורה לתיק?" ואולמרט השיב: "אני רוצה להראות לבית המשפט שהתדמית השלילית שהדביקו לי בשנים האחרונות אינה נכונה".

איני מתיימר לתת עצות לסניגוריו של אולמרט, ובכל זאת הנה עצה שימושית: השופט תמיד, אבל תמיד רוצה לדעת מדוע העד מעיד? אין זה משנה כמה זמן תארך החקירה הראשית, שעה, 10 שעות, יומיים או שבועיים תן לשופט סיבה מדוע העד שעל דוכן העדים הגיע לבית המשפט לתת עדות. ואת הסיבה לכך יש לתת לשופט תוך 30 שניות מרגע שהתחילה החקירה הראשית. איך? באמצעות השאלה "האולטימטיבית". אך מהי אותה שאלה? ובכן, עליך לשאול את עצמך קודם כל מה אתה באמת רוצה שהשופט יזכור מהעדות? ואז תוך 30 שניות מתחילת החקירה הראשית למקד את השופט בנקודה זו.

כך יש לשאול את השאלה האולטימטיבית:

סניגור: "מר אולמרט האם בסוף עדותך היום נבין שהתדמית שהדביקו לך בשנים האחרונות אינה נכונה?"

עד: "כן"

סניגור: "תודה, כעת ספר לבית המשפט מתי נולדת?" . . .

עכשיו בית המשפט יכול להבין מדוע העדות של אולמרט חשובה. הרכב השופטים יכול לראות מדוע העדות של אולמרט על ילדותו, תקופת היותו ראש עיר, ח"כ, שר וכיו"ב קשורה לתיק.  הסניגור יכול להמשיך לשאול את העד את כל שאר השאלות.

ניתן לעשות שימוש בשאלה "האולטימטיבית" לכל סוגי העדים.

זה עובד על עדים מומחים:

עוה"ד: "ד"ר ישראלי, האם בסוף עדותך תוכל לספר לנו כיצד מגע רופף יכול לגרום לכשל חשמלי ולשריפה?"

העד: "כמובן"

עוה"ד: "תודה, ספר לבית המשפט היכן למדת?" ...

זה עובד גם על עדי ראיה:

עוה"ד: "האם אתה מוכן לספר לנו מה ראית, מה שמעת ומה עשית באותו יום?"

או במקרה של תאונת דרכים: "האם ראית את התאונה?"

לא צריך להיות מדען חלל כדי לשאול את השאלה "האולטימטיבית" אך אין ספק שהשאלה כשלעצמה אפקטיבית מאין כמוה לעדות של העד שלך. תוך דקות ספורות מתחילת החקירה הראשית בית המשפט יודע מדוע העד שלך הגיע להעיד.

ספר לבית המשפט על מה שעליו לצפות מהעדות. השופט יסכים לשמוע גם עדות משעממת אם הוא יבין מדוע העדות חשובה לתיק! לאחר מכן, תוכל לשאול את העד כל שעולה על רוחך ובלבד שתתן לבית המשפט כיוון ויעד. אל תתן לבית המשפט ללכת לאיבוד.

על עו"ד אברהם זיו כהן: עוסק בליטיגציה בתחום האזרחי וייצג במאות תיקים בבתי משפט. בנוסף, הנ"ל מתמחה בתחום המקרקעין, מיסוי מקרקעין, ניסוח חוזים, ניהול מו"מ, מימון נדל"ן, ייעוץ ליזמים, קבלנים, בעלי קרקעות וכיו"ב (אם אתה מכיר עורכי דין/משפטנים/חברים שהמאמרים יכולים לעניין אותם אתה מוזמן להזמין אותם גם ל- Avraham Ziv Cohen LawPage ב- Facebook).רחוב נח מוזס 13, בית אגיש רבד, תל אביב 67442טלפון 03-6959993 ; פקס 03-6959665noah mozes st.,tel aviv 67442, israel 13tel.+972-3-6959993 ; fax +972-3-6959665




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב