דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרדמה בזמן ניתוח כירורגי 

מאת    [ 24/07/2011 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 3754 פעמים ]

הרדמה בזמן ניתוח כירורגי

התחום הרפואי העוסק בביצוע ניתוחים מכונה - כירורגיה. ניתוח כירורגי הוא פעולה רפואית פולשנית שבמהלכה מבוצע חיתוך רקמות בגוף האנושי החי, או איחוי של חתך שכזה, למטרת הטבת מצבו הרפואי של החולה. טרם כניסה לניתוח חשוב לדעת את תפקידה של ההרדמה בזמן ניתוח כירורגי .

מה קורה בזמן ניתוח?

ניתוחים כירורגיים כוללים פרוצדורות שונות ורבות וכל יום ממציאים הרופאים ניתוחים חדשים כדי לשפר את מצבם הרפואי של החולים. יש סוגים רבים ושונים של ניתוחים כירורגיים, מהסרת רקמות מגופו של המנותח, עד להשתלת רכיבים מלאכותיים או ביולוגיים בגופו. המשותף לכל הניתוחים הכירורגיים הוא הצורך להרדים את החולה לפני התחלת הניתוח כדי למנוע ממנו לסבול מכאבים בזמן הניתוח.

קצת היסטוריה

חוקרים מצאו שבני אדם עסקו בתחום של ניתוח כירורגי עוד בימי קדם ונמצאו עדויות לניתוחים בשלדים של מומיות בנות אלפי שנים. עוד בספר בראשית מסופר שאלוהים הרדים את אדם כדי לקחת מגופו צלע ולברוא ממנה את חווה, וגם כיום נוקטים הרופאים המרדימים באותה דרך. מרדימים את החולה לפני התחלת ניתוח כירורגי כדי שיישן ולא יסבול מכאבים.

מי מבצע את ההרדמה לפני ניתוח כירורגי ?

על ההרדמה בזמן הניתוח אחראי רופא שהתמחה בהרדמה אחרי שסיים את לימודי הרפואה – רופא מרדים. לפני כל ניתוח כירורגי מתוכנן ייפגש החולה עם הרופא המרדים שילמד את עברו הרפואי ואת סוג הניתוח שהוא עתיד לעבור, ורק אז יקבע את סוג ההרדמה ואת חומרי ההרדמה שיינתנו למנותח.

תפקיד הרופא המרדים בזמן הניתוח הכירורגי

עוד לפני תחילת ניתוח כירורגי מחדיר הרופא המרדים חומרי הרדמה למטופל, והוא נשאר לצידו במהלך הניתוח ומשגיח בעזרת אמצעי ניטור משוכללים על נשימתו ועל פעילות גופו. בתום הניתוח נשאר הרופא המרדים לצידו של המנותח והוא אחראי להעיר אותו בסיום הניתוח.

סוגי ההרדמה


    • הרדמה מקומית - הרדמה שמשככת או מבטלת כאבים רק באזור הניתוח. הרדמה זו מתבצעת על ידי זריקה, או הזלפת חומר מאלחש על הריריות הסמוכות לאבר המנותח. פעולה זו מתבצעת בדרך כלל על ידי הכירורג עצמו, ללא צורך ברופא מרדים. הרדמות מקומיות מקובלות מאוד ברפואת שיניים.

    • הרדמה אזורית - הרדמה שמתבצעת על ידי הזרקת חומרי אלחוש אל עצבים או סביבם וגורמת להרדמה של רק אזור מסוים בגוף בלי שהכרתו של החולה תתערפל. לדוגמה הרדמה אפידוראלית דרך חוט השדרה שמתבצעת לעיתים קרובות במהלך לידה, וכך האישה חווה את הלידה ומשתפת פעולה בלי לסבול כאבים.

    • הרדמה כללית - הרדמה זו מתבצעת בעזרת חומרים נרקוטיים שמוזרקים ישירות למערכת כלי הדם של החולה, או בהחדרתם של גזי הרדמה לתוך מערכת הנשימה דרך צינור בקנה נשימה (טובוס) או מסכה המונחת על פניו של החולה. הרדמה כללית מורידה את רמת ההכרה של החולה, ואת תחושת הכאב שלו ומרפה את שריריו. הרדמה כללית מפסיקה את פעולת הנשימה של החולה ותפקידו של הרופא המרדים הוא להשגיח על החולה ולהנשים אותו בעזרת טובוס ומפוח הנשמה, או מכונת הנשמה לכל אורכו של ניתוח כירורגי .

התאוששות

אחרי שהניתוח הסתיים אחראי הרופא המרדים להפסיק את מתן תרופות ההרדמה ונשאר לצידו עד שהמנותח מתחיל לנשום בכוחות עצמו. רוב החולים לא זוכרים את תהליך ההתאוששות וחוזרים למצב הכרה מלא ביחידת ההתאוששות, שם הוא נתון להשגחת אחיות חדר ההתאוששות ושל רופא שייתן לו תרופות משככות כאבים או אם יהיה בכך צורך תרופה נגד בחילה או הקאה – תגובה מקובלת על חולים לאחר ניתוח כירורגי בהרדמה מלאה. לאחר ההתאוששות יעבירו את החולה למחלקת האשפוז שם ינוח עד שיבריא לגמרי מהניתוח.

לעיון בפרטים ובמידע אודות הרדמה, כנסו לאתר איגוד הרופאים המרדימים בישראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב