דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התבוננות מתוך זרימה 

מאת    [ 17/07/2011 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 1773 פעמים ]

טיפול פסיכולוגי - התבוננות מתוך זרימה

הרבה מזמני בחיים מוקדש לפינוי פסולת, לשחרור הגוף - נפש מטראומות ואמונות החוסמות את הזרימה הפנימית. לשם פינוי הפסולת צריך לאתר אותה. הכלי המאפשר איתור הוא התבוננות.

יש התבוננות בדיעבד ויש התבוננות המתרחשת תוך כדי אירוע. התבוננות בדיעבד היא זו בה אנו מנסים לשחזר סיטואציה לאחר מעשה כדי להבין מה התרחש בה. התבוננות תוך כדי אירוע היא זו בה, ברגע אמת, אנו מצליחים בו בזמן להיות בתוך סיטואציה וגם להתבונן בה. 

מדובר כאן בפיתוח יכולת של הימצאות בשקט של זרימה בתוך עין הסערה, טיפוח ופיתוח מצב תודעה של הוויית זרימה שקטה בתוך המולת החיים. פיתוח היכולת הזו להיות בזרימה שקטה הוא תהליך ארוך הדורש תחזוקה מתמדת.

התבוננות מתוך זרימה משמעה להישאר בתחושת זרימה גם תוך כדי נהיגה בתחבורה מתעתעת, במגע עם רשויות, בתור עמוס בסופרמרקט, בביקור אצל קרובי משפחה שקשה אתם.

ניתן לתאר את חוויית ההתבוננות מתוך זרימה כהימצאות במעין קשב חצוי שבו עיקר תשומת הלב ממוקדת לאירוע או למשימה בה נמצא האדם, בעוד מעט תשומת לב מופנית במקביל לזרימה.

 

טיפול פסיכולוגי מזווית אחרת

אדם מגיע לטיפול פסיכולוגי, מספר את סיפורו הקשה שלשמו הגיע אלי. אני מתעניינת, שואלת שאלות כדי להבין הקשרים רחבים יותר. לבי נפתח אל המצוקה ולמרות ניסיוני ארוך השנים אני מזדהה את הסבל ועם האופן בו הוא מציג את עצמו וסבלו. האנרגיה כבדה, תקועה. עמוק בפנים בחוויה הפנימית אני מרגישה חוסר אונים, חוסר מוצא. ברגע זה יתרוני העיקרי על פניו של אותו אדם שהגיע אלי הוא בכך שתחושת חוסר האונים הזאת מאד מוכרת לי ולמדתי לקבל אותה, להיבהל ממנה פחות. 

אני מבקשת עזרה מהיקום לזהות קצה חוט משמעותי בתוך בליל הנתונים. כשנדמה לי שקלטתי קצה חוט משמעותי אני בודקת עם האדם שמולי. לעיתים האדם מרגיש שקצה החוט מתאים, לעתים המיקוד שלי מעלה בו מיקוד אחר, ניסוח אחר. אנחנו זורקים כדורי מחשבות זה אל זה עד שנקודת התחלה מתנסחת. אנחנו מתחילים משם.

אנחנו מתחילים באמירות הקשורות למיקוד שנבחר. תוך כדי כך אנחנו טופחים על נקודות חשובות של מרידיאנים כדי לשפר את זרימת האנרגיה. אנחנו יושבים זה מול זה כשכל אחד מאתנו טופח על גופו-שלו ואנחנו מבטאים במלים את אותם דברים שהתמקדנו בהם. עצם הטפיחה משפרת את זרימת האנרגיה, אצלו וגם אצלי. האנרגיה הזורמת מעלה אצלו מחשבות, רגשות, תחושות, שאותן הוא מבטא תוך שהן עולות. עלייתן וביטויין מאפשר התבוננות בהן ממקום של זרימה קצת יותר טובה, מאפשר גם התחלה של שחרור מהן. האנרגיה הזורמת מעלה אצלי הבנות שאותן אני מציעה למאגר ההבנות המשותף. אנחנו מפרים איש את רעהו בהתבוננויות וזרימת האנרגיה של שנינו מתעצמת, בקצת או בהרבה.

אנחנו מבטאים בכל פעם היבט נוסף של הבעיה. כל ביטוי מפנה מקום להתבוננות נוספת, אחרת. וכך נפתחת זרימת התודעה. המצוקה הראשונית מוצאת עצמה נחווית אחרת, פחות מאיימת, לעתים אף מלאת משמעויות שפותחות פתח להתחדשות. שנינו עוברים במהלך השעה מסע, מתקיעות, כובד וסבל אל נינוחות, לעתים חלקית, לעתים מלאה.

וכך אנחנו ממשיכים מפגישה לפגישה, מזהים בכל פעם נקודת התחלה המהווה פתח להתרחבות הזרימה, להתרחבות התודעה ולרגיעה.

בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בתחומי האבחון והטיפול הנפשי למבוגרים ומתבגרים עם הכשרה בשיטות גוף-נפש. תארים מאוניברסיטת תל אביב. יותר מ-25 שנות עבודה בשרות הפסיכולוגי של אוניברסיטת תל אביב כמטפלת ומדריכה של פסיכולוגים מתמחים, בצד ניהול קליניקה פרטית ומכון מכלול. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב