דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיפה קטלנית 

מאת    [ 17/07/2011 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2951 פעמים ]

אזבסט הוא מחצב, בצורתו הטבעית הוא מצוי בצורת סיבים דקים וארוכים, חזקים מאוד ועמידים בפני אש, חום וקורוזיה לאורך שנים. השימוש שלהם היה בידוד תרמי (צנרת תעשייתית), אקוסטי (קירות) חומרי חיכוך לרכב (בלמים) וחומרי בניה שונים (לוחות גלים לגגות, צנרת ביוב וכו') בבניה השתמשו באזבסט צמנט. שני סוגים יש לאזבסט - לאחד סיבים גמישים ולשני שבירים. הסוג המסוכן יותר נקרא "אזבסט כחול" שנשבר ומתפורר לחלקיקים קטנים. בד"כ האזבסט מוטמע בחומר יסוד (גבס, בטון, דבק וכו') ואולם כשהמוצר מזדקן ומתחיל להתפורר או בזמן עיבודו: קידוח, ליטוש, ניסור או השחזה - חלקיקי האזבסט מתפזרים באוויר. ברשימת המסרטנים של האיחוד האירופי וגם בזו של איגוד הסרטן האמריקאי מופיע חומר זה כחומר מסרטן וודאי (קבוצה ראשונה). סיבי האזבסט חודרים למערכת הנשימה ואף למערכת העיכול בבליעה.

 

שלוש מחלות קשות נגרמות עקב כך:


    •  אזבסטוזיס - מחלה הגורמת להצטלקות רקמה ריאתית, קוצר נשימה וירידה בתפקוד הריאה.
    •  סרטן ריאות.
    •  מזותליומה - סרטן קרומים- קרום הריאות / קרום המעי או קרום הלב.

 

אזבסטוזיס היא מחלה מוכרת מתחילת המאה ה- 20 ומתבטאת בפיברוזיס של הריאות, תפוקת הריאות יורדת. המחלה מאובחנת 10 שנים לפחות מהחשיפה - חשיפה משמעותית לריכוזים גבוהים של אזבסט משך כמה שנים. המדובר במחלת מקצוע מוכרת לגבי עובדים החשופים לאבק של סיבי אזבסט תקופה ארוכה. המחלה מוכרת בחוק כ"מחלת מקצוע" והלוקה בה, אם יראה שלקה בה עקב עבודתו, יוכר כנפגע עבודה בביטוח הלאומי.

סרטן ריאות נמצא בשכיחות פי 10 אצל עובדי האזבסט 20 שנה לאחר החשיפה ואצל אלו שבנוסף מעשנים - פי כמה יותר. ועדה ארצית לאבק מזיק (קיימות תקנות לעבודה באבק - במסגרת פקודת הבטיחות בעבודה והחוק למניעת נפגעים) קבעה שסרטן ריאות קשור לחשיפה לסיבי אזבסט גם כממצא יחיד.

 

הסוג השלישי הוא מזותליומה המופיע כאמור לראשונה בקרומים. המדובר במחלה קטלנית שבניגוד לסרטן הריאות היא איננה סיבוך של אזבסטוזיס ואיננה מושפעת מעישון.

 

כתוצאה מהידע שהצטבר בנושא, המוצרים המכילים אזבסט מוגבלים בייצור, בייבוא ובטיפול (בעת פירוק והסרה בכל המקומות בהם נמצאים מוצרי אזבסט ישנים - בעיקר גגות אזבסט גלי או תקרות עליהם רוסס אזבסט לבידוד אקוסטי וכן בעיבוד רפידות בלמים ומצמדים. ננקטים אמצעי זהירות חמורים הכוללים אוורור, סינון, ביגוד מגן ועבודה במערכות סגורות- מנדף וביגוד מיוחד). משרד הבריאות בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה מבקרים את ההיבטים הטכניים של הטיפול באזבסט, נכון להיום אין ייצור של מוצרי אזבסט בארץ ולגבי ייבוא- מוטלות הגבלות חמורות על ייבוא אזבסט גולמי. כל עבודה הנוגעת לאזבסט, לרבות פירוק ופינוי, טעונה רישוי לאחר הגשת תכנית עבודה. פירוק מבני אזבסט כולל לוחות וכו' אמור להתבצע ע"פ ההנחיות. המשרד לאיכות הסביבה הוציא חוברת עזר לקבלנים ועובדים לגבי הסכנות הטמונות בעבודה עם אזבסט.

 

שכיחות גבוהה של אותן מחלות המוזכרות לעיל בעיר נהרייה וסביבתה, היא תוצאה ישירה של עבודת המפעל לייצור מוצרי אזבסט שפעל באזור זה, כאשר חלק גדול מהשבילים בנהרייה הישנה נסלל על פסולת אזבסט ושברי אזבסט צמנט. אמנם נעשית פעולה לסילוק האזבסט מהאזור ואולם הואיל ומדובר בפגיעה ארוכת שנים - הפתולוגיה מחשיפה לחומר מזיק זה מתבטאת גם כעת אף שהמפעל נסגר מזמן. עדיין קיימים בישראל מבנים רבים המקורים בלוחות אזבסט מתפוררים והדבר מהווה סכנה של ממש לבריאות.

 

ע. שילוני עורך דין נזיקין בחיפה

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. בכל פניה לביטוח מהלאומי צלצלו לבדוק עימנו 04-9985212 משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל. href="mailto:shilonican@gmail.comshilonican@gmail.com">">shilonican@gmail.com  www.shilonican.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב