הסודות מאחורי המדפים – אריזות חסכון או אריזות חיסרון ?
מי מאיתנו לא ניתקל באריזות גדולות אלה ?
למי הן בעצם טובות - ליצרן/לרשתות או לנו הצרכנים ?
האריזות הגדולות באות "לתת פתרון מחיר" למוצרים מסוימים, אולם בפועל הן נותנות ליצרנים לגיטימציה להעלות את מחיר היחידה הבודדת וכאילו לתת הנחה על אריזת החיסכון הגדולה יותר.
פתרון יצרתי זה מאפשר גם ליצרנים וגם לרשתות לצאת נשכרים.
היצרנים – מגלגלים כמויות גדולות יותר, וכאילו נותנות הנחה על האריזה הגדולה. מנגד גם הרשתות מרוויחות, שכן הפדיון מאריזת החיסכון הוא גדול יותר שלא לדבר על הרווח הגולמי מהמוצר הבודד.
ואילו מה קורה עם הצרכנים ?
הלקוחות המבוגרים יותר, בדרך כלל לא צורכים אריזות גדולות, מאחר והתא המשפחתי שלהן קטן וגם קיים להם קושי לסחוב מוצרים כבדים.
לקוחות אלו משלמים את המחיר היקר ביותר על המוצר, דבר שנמצא ביחס הפוך בדרך כלל להכנסתם הפנויה בעת יציאתם לגמלאות.
הלקוחות האחרים מרבים לצרוך אריזות אלה, מתוך חישוב ליחידה או ל- 100 גרם, אולם חלק לא מבוטל מאריזות חיסכון אלא,בסופו של דבר לא נושא בתוכו הרבה ברכה, מאחר והוא מעודד אותנו לצרוך יותר, לאכול יותר, "לסיים את האריזה או את הקופסא", להעמיס על הקיבה מזון מיותר, אשר שכרו יוצא בהפסדו.
מדוע לא לחייב את רשתות המזון והיצרנים לספק גם אריזות קטנות, תוך קביעת כללי מחיר ברורים ולא מופקעים לצרכן ?
מדברים היום על הורדת המע"מ על מוצרי המזון, טוב תעשה המדינה אם תאמץ כלל זה על האריזות הקטנות בלבד.
התועלת שתצמח למשק בחישוב לאומי היא אדירה, ברמה של מיליארדים ואולי עשרות רבות כול שנה, שהרי הורדת גודל האריזה ועידוד צריכתה, יביא לשיפור ניכר ברמת הבריאות והתחלואה במדינה.
שיעור ההשמנה ירד, ההוצאה למזון תקטן, גודל המנות במסעדות ירד למנות סבירות ובהתאם המחיר- בקיצור רק טוב.
תוחלת החיים בישראל רק עולה, כלומר משקלם של המבוגרים והזקנים באוכלוסיה רק עולה ומנגד גדלה תופעת אריזות החיסכון.
במילים אחרות שתי תופעות מנוגדות, אריזות החיסכון הן אריזות החיסרון בעיקר של המבוגרים והזקנים והגיע הזמן שגם דעתם תישמע בנושא !
אריזות החיסכון אינן בדיוק לטובת הצרכן וטוב נעשה אם נדע לעמוד על זכויותינו ולדרוש את התאמתן גם לנו הצרכנים, שהרי גם אנו חלק מהמשולש "יצרן/רשתלקוח".
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר