דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על כושר הספיגה של ה DHA ב Axom3 

מאת    [ 13/07/2011 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 4395 פעמים ]

Bioavailability ? כושר ספיגה ? מאת פרופ' ניסים גרתי

 

המושג bioavailability הוגדר מספר רב של פעמים על ידי חוקרים שונים. לאחרונה הוסכם כי המושג יבטא את הפרקציה של חומר פעיל שעובר את ממברנת המעיים ונספג בדם.

רבים החוקרים הטוענים שיש להשתמש במושג יותר מדוייק הידוע גם כ- Bioeffectivity וכולל את יכולת המעבר של חומר פעיל עד לאתר המטרה.

ספיגה מירבית ? 100% ((max. bioavailability תהיה זו של תכשיר המוזרק ישירות לדם. מרבית החוקרים משתמשים במושג זה באופן השוואתי. לדוגמא נלקחה תרופה או תוסף תזונה של 500 מ"ג חומר פעיל ונמצא בדם (לאחר זמן מוסכם) 400 מ"ג, אזי הספיגה תהיה 80%.

חומצות שומן מסוג אומגה ניתנות בצורת הטריגליצריד (שמן אן שומן). בטריגליצריד קיימות שלוש עמדות התמרה הידועות כ:

SN1 ? עמדה ראשונה

SN2 ? עמדה שנייה

SN3. ? עמדה שלישית

מיקומה של החומצה "הפעילה" DHA בשלד הגליצרול חשוב ביותר לשיפור הספיגה.

השומן המגיע אל דופן המעי (ומומס במלחי חומצות המרה) אינו עובר בשלמותו אל הדם. אנזימים פעילי שטח המרוכזים בדופן הממברנה מעבירים אותו הידרוליזה חלקית לקבלת חומצות שומן חופשיות ו/או מונוגליצרידים מתאימים.

גוף האדם יודע להעביר באופן כמותי (מלא) רק את המונוגליצריד המותמר בעמדה השנייה SN2 ובאופן יותר איטי את חומצות השומן שחייבות לעבור בעברה השני של הממברנה שוב למונו/די/טרי גליצרידים.

 

ברוב התכשירים המצויים כיום בשוק, ה- DHA בריכוז נמוך (מקסימום 30%) וחלוקתו בין שלושת העמדות סטטיסטית. לפיכך בעמדה השנייה SN2 מצויים רק אחוזים בודדים של DHA.

במוצר של AXOM3 יש למעלה מ- 70% ריכוז של DHA ובעמדה השנייה SN2  יש לפחות 80% של DHA (ולעיתים אף יותר). לפיכך בתוצר זה שנקרא re-esterified dha  או גם dha-tg 

 DHA-Triglyceride)) יש ריכוז גבוה ביותר של מולוקולה מאוד פלואידית (נוזלית) הגורמת לשיפור משמעותי בנזילות הממברנה (ואינה מתגבשת אפילו במינוס 20 מעלות) וכתוצאה מכך היא עוברת דרך הממברנה בקלות וגם בהגיעה אל התאים היא מרככת את הממברנה שלהם, דבר המקל על החדירות של התא. תופעה זו היא אחת הפעולות החשובות שיש ל-DHA ואין לחומצות שומן אחרות כולל EPA.

בתהליך האנזימטי המתרחש ב- AXOM3 מכוונים החוקרים לקבל מקסימום DHA והתמרה כמותית של SN2 כדי לגרום לספיגה מירבית וגם לריכוך טוב יותר של הממברנה.

בתהליך האנזימטי בו משתמשים לייצור ה- AXOM3, אפשר לכוון התמרה של SN2 באופן מועדף ואילו התכשירים הקיימים בשוק מכילים את כל מה שיש בדגים אשר בהם עמדת SN2 אינן מותמרות באופן מועדף אלא באופן סטטיסטי בלבד.

החברה המייצרת בחרה להשתמש בדגי טונה שאצלם רמות האומגה חומצות שומן נמוכות יחסית וזאת כיוון שבטונה עמדה 2 עשירה ב- DHA.

כתוצאה מכל אלה נמצא כי  תוצר ה- re-esterified של החברה נספג באופן כמותי (98%) בעוד שבתוצרים אחרים הספיגה משתנה כפונקציה של מקור הדגים, עונת הדייג, טמפרטורת המים ועוד(ראה טבלה 1)

 

במקרים אחרים עשו פעולת נירמול של ספיגת השמנים כאשר כ- 100% נלקחו חומצות השומן החופשיות (או שומן הכבד) ואז ניתן לראות כי הספיגה נמוכה ביותר, שומן האתיל אסטר נמוך בכ- 30% ואילו המוצר AXOM3 שהינו כאמור קרוי כ- DHA-TG נספג ב- 124% מהסטנדרט המנורמל. במחקר זה נמדדו ערכים אבסולוטיים בלקיחה של 150 מ"ג .

לסיכום:

במוצר החדש AXOM3 נעשו שתי מודיפיקציות אנזימטיות (שתיהן טיבעיות לחלוטין) שגרמו לכך שכמות ה- DHA   בטריגליצריד תהיה לפחות 70% ויתרת חומצות השומן תהיינה בלתי רוויות (בהשוואה לאחוז הגבוה של חומצות שומן רוויות בתכשירים הקיימים היום בשוק).

במוצר החדש AXOM3, ה- DHA מותמר באופו כמותי בעמדה SN2 (למעלה מ-80%) כאשר שתי העמדות האחרות גם הן עשירות ב- DHA, דבר המקנה למוצר יכולת ספיגה.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב