דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה יקצוף האלוקים על קולך 

מאת    [ 13/07/2011 ]

מילים במאמר: 596   [ נצפה 1839 פעמים ]

המגיד מדובנא זצ"ל הסביר מדוע החמירה התורה כל כך בעונשם של הנדרים שלא קוימו. וכדרכו, הסמיך לכך משל מאלף.

מעשה באדם שהגיע לעיר הגדולה ואין בידו פרוטה לפרטה. ממה יחיה, התייצב בתחנת המשטרה ושאל האם זקוקים הם לשוטר. לשוטר לא היו זקוקים, אבל לסוהר – בהחלט. כך התוודע לאסירים ולתנאי חייהם, כלואים בתאים צרים ומצחינים, נמקים בתנאים איומים. היה אגף מרווח יותר, ובו אסיר אחד שזכה לתנאי רווחה. ידיו לא נכבלו באזיקים ורגליו לא הוגשו לנחושתיים. שאל לפשר היחס המועדף, ונענה: "האסירים האחרים הם חלאת החברה, עבריינים מועדים ופושעים מסוכנים. לכן מוחזקים הם בתנאים מגבילים ומתייחסים אליהם בכל חומר הדין. אבל איש זה היה סוחר נכבד שהתדרדר מזלו ונהפך עליו הגלגל, הנושים דחקו בו וידו לא השיגה לפרוע את חובותיו. הוא נכלא כאן לימים מספר, עד שיובא לפני השופט ויוכרז רשמית כפושט רגל". "פושט רגל?!" היה זה עבורו מושג חדש.

"אדם שאין ידו משגת לשלם את חובותיו, מוכרז כפושט רגל ופוטרים אותו מתשלום", הסבירו. "וכי מה יעשו לו אם אין ביכולתו לשלם, האם יטלו את נפשו?" דברים של טעם הם. אם כך, מה מעשיו פה, במסדרונות האפלוליים של בית הכלא, במשמרות חדגוניות תמורת משכורת דחק?

עוד באותו יום הגיש את התפטרותו.

פנה ליקר שבמלונות העיר ושכר מערכת חדרים. הזמין את המובחרים שבמעדנים ושבע רוב טובה. לאחר ימים מספר, שאל האכסנאי אודות התשלום.

"את האמת אומר", השיב. "אין לי". האכסנאי נדהם, והוא ציטט באוזניו: "וכי מה יעשו לי אם אין ביכולתי לשלם, האם יטלו את נפשי?!" תבעו האכסנאי למשפט, אך הלה התייצב בשלווה לפני השופט ואמר בשאננות: "מבקש אני שיכריזו עלי כעל פושט רגל", חד וחלק...

זעף השופט וזעם: "הלקוהו מאה מלקות והשליכוהו לצינוק!"

כאן התקומם האיש ומחה: "היכן הצדק והיושר? הלא אך לפני שבוע ראיתי אדם שפשט את הרגל, בילה כמה ימים ברווחה ושולח לחפשי, פטור מחובותיו!"

גער בו השופט: "אין כאן מקום להשוואה! הלה היה סוחר ישר דרך שהמר לו גורלו והפסיד בעסקיו – גלגל הוא שחוזר בעולם, ועלול לקרות לכל אחד. אין מקום להענישו, הוא נענש דיו באבדן נכסיו. אבל אתה, מי הכריחך להתפטר ממשרתך ולהיכנס לבית המלון, להונות את בעליו ולשכור את הנאה שבחדריו וליהנות ממבחר מטעמיו? אם ידעת שאין ביכולתך לשלם, היה עליך ללון בחוצות ולפשוט יד ללחם!"

והנמשל: אדם שימעד ויחטא באחת מכל מצוות ה' אשר לא תעשינה, יכול להצטדק ולומר כי היצר הרע הסיתו, ובהיותו בשר ודם נכשל ומעד. כך יכול הוא לייחל לרחמי שמים, למידת רחמים וחמלה. אבל כאשר הוא עצמו, מיוזמתו, נודר ומחייב את עצמו בדבר שאין בכוחו לקיימו – על כך ייענש בכל החומרה. שכן, מי הכריחו להכניס עצמו בחיוב זה!

נפלאים הדברים, אך הבה נמשיך את קו המחשבה: אדם ההולך לעסקיו ונתקל במראה שאינו צנוע, בפריצות חוצות חצופה ומתבהמת, ואין לך מראה שאינו מותיר רישומו, הן אפילו דור דעה לא היה מחוסן – יכול הוא לומר: רבונו של עולם, אנוס אני וטרוד במחייתי, מחול לי, הצילני מהשפעה משחיתה. אין הבורא בא בטרוניא עם בריותיו, ויעתר לתחינתו. אבל אם הוא יוצא מיוזמתו לטיול חוצות, פוסע להנאתו בחוצות, משוטט בפארקים ויורד לחוף – במה יצטדק על המכשולים שייקרו בדרכו, מה יוכל לומר להגנתו?!...

 למען שמו באהבה

                                                                                                         

שאל את הרב שאלה וקבל תשובה בסרט!  http://www.askrav.co.il שאלות ותשובות עם ראש מוסדות "למען שמו באהבה" הרב שי פרקש שליט"א




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב