דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המראיין והמרואיין בסיטואציה התקשורתית 

מאת    [ 13/07/2011 ]

מילים במאמר: 721   [ נצפה 1675 פעמים ]

בסיומה של  הרצאה שלי בנושא "תהליכי מיון וגיוס", פנה אלי אחד הנוכחים והביע את מצוקתו לאור העובדה, שהוא מוזמן לריאיונות עבודה, אבל במהלכם המראיינים מתמקדים בעבודתו הנוכחית ולא בו עצמו, בכישוריו וביכולותיו.

 

התברר שבמסגרת עבודתו כמפיק  בטלביזיה, נטל חלק ברבות מתכניות הריאליטי, המציפות אותנו בעונות האחרונות. כאשר הוא מגיע לריאיון עבודה, השיחה נסבה על עבודתו הנוכחית ולא על התפקיד אשר לשמו הוא מתראיין.

 

יהיו כאלה שיאמרו, "אם אינך מעוניין להמשיך בתחום הזה, מזער את ניסיונך כדי שהמראיין יתמקד בתפקיד הבא ולא בתפקיד הקודם". לדעתי, במידה מסוימת, הבחור בר מזל. הוא מועמד אשר קורות החיים שלו פותחים לו דלתות רבות ומזכים אותו בראיונות עבודה.

השאלה הנשאלת היא, כיצד ינצל את ההזדמנות שניתנה לו, כדי לקדם את האינטרסים שלו בריאיון העבודה.

 

זהו הנושא אשר ברצוני להתייחס אליו בכתבה זו. תחומי האחריות של המראיין והמרואיין בסיטואציה התקשורתית, אשר שמה ריאיון עבודה.

 

כפי שציינתי באחד ממאמרי הקודמים, הריאיון הוא סיטואציה תקשורתית, וככזה הוא אמור להיות יעיל ותחום בזמן .

מי ששולט בסיטואצית הריאיון הוא המראיין, ועליו מוטלת האחריות להשיג את מטרתו של הריאיון כלומר, לבדוק את מידת התאמתו של המרואיין לתפקיד נתון.

 

ככל סיטואציה תקשורתית, גם הריאיון תחום בזמן. במהלכו על שני הצדדים להתמקד בנושאים החשובים באמת, ולא להיסחף לשיחות המסיטות אותם ממטרת הריאיון. ושוב, גם כאן עיקר האחריות מוטלת על המראיין ולא על המרואיין.

 

מראיין המנצל את הריאיון כדי לספק את סקרנותו בלבד, לא רק שאיננו משיג את מטרת הראיון, הוא גם מבזבז את זמנו שלו וגם את זמנו של המרואיין, וכמובן שהוא מותיר רושם לא מקצועי.

 

מכיוון שכולנו בני אדם, איננו מצפים שהמראיין יתעלם מפרטים פיקנטיים המופיעים בקורות חייו של המרואיין.  ההמלצה שלי היא להשתמש בפיקנטריה כאמצעי לשבירת הקרח בתחילת הראיון.

 

הטכניקה של להתחבר לתחביב משותף, שירות צבאי ביחידה משותפת וכדומה, מוכרת ועוזרת למראיין ליצור אווירת ריאיון נעימה, פחות פורמאלית. כמו כן , היא מסייעת למרואיין להשתחרר מהמתח, אשר מתלווה באופן טבעי , לכל סיטואציה של ריאיון.

 

לפיכך,  ניתן  להתייחס למקום העבודה של אותו מרואיין, ולהתעדכן בקצרה לגבי החדשות בביצת הריאליטי הישראלית, אבל  חייבים לשמור על פרופורציה, ולעבור לנושאים החשובים , אשר לשמם נערך הריאיון.

 

גם אם המראיין יודע מראש , שהמועמד איננו מתאים לתפקיד, אבל לא הצליח להתגבר על סקרנותו ומזמן אותו כקוריוז לריאיון עבודה (וייתכנו מקרים כאלה, הגם שהם נדירים), למען ההגינות  עליו לערוך למועמד ריאיון מקצועי ואישיותי , ורק לאחר שיבחן את  כל המידע  שלפניו, יוכל לפסול אותו בשל אי התאמה, או לחלופין לבדוק את מידת התאמתו לתפקיד אחר.

 

תחום אחריותו של המרואיין קצת פחות ברור מעבר לאחריות המוטלת עליו לשתף פעולה עם המראיין ולהשיב על שאלותיו, בודאי לגבי התכנים שהציג בקורות החיים.

למועמד, במקרה שלנו יש קלף מנצח. משהו בקורות החיים שלו גורם למגייסים לרצות לראותו פנים אל פנים והוא מזומן לריאיונות עבודה.

 

השאלה שנשאלת היא, כיצד על המרואיין לנהוג כאשר המראיין איננו מקצועי.

ההמלצה שלי למרואיינים  כאלה היא, לגלות מידה רבה יותר של אחריות מזו שמגלה המראיין. ניתנה להם הזדמנות ועליהם לנצל אותה עד תום.

 

במהלך השיחה על עבודתם, יש להם הזדמנות מצוינת להבליט את כישוריהם ואת התכונות ה"רכות", אשר באות לידי ביטוי בעת ביצוע תפקידם. התכונות ה"רכות" הן אותן תכונות, אשר כל מעסיק מחפש אצל עובדיו, יוזמה, אחריות, חריצות, יכולת עבודה בצוות, יכולת למידה גבוהה, מוטיבציה ומיומנויות של תקשורת בינאישית.

 

לחלופין, או בנוסף לכך, המרואיין יכול לגלות מידה רבה יותר של אחריות ולנסות לקבוע את הנושאים, שעליו ידבר במהלך הריאיון.

 

לדוגמא ,הוא יכול לומר  " אשמח מאד לשתף אותך בנעשה מאחורי הקלעים בתכניות הללו, אבל אני מעדיף לעשות זאת לקראת סיומו של הריאיון". או "לצערי אנו חתום על הסכם סודיות ואינני יכול לגלות פרטים מהנעשה מאחורי הקלעים בתכניות אלו". כך המרואיין מזכיר למראיין, בעדינות , שלא זומן שיחת חולין על כוס קפה, אלא שהגיע לצורך מטרה מסוימת.

 

מראיין מקצועי יתעשת מיד, מראיין פחות מקצועי יחמיץ, ככל הנראה , הזדמנות להכיר את המרואיין לעומק.  הוא גם יחמיץ הזדמנות לנהוג באופן מקצועי ומעורר כבוד, והמרואיין יצא מהריאיון עם טעם מר בפה.

 

מכיוון שאנו עוסקים בבני אדם, ראוי להעניק למרואיינים שלנו את  הכבוד, שהם ראויים לו.

לטיפים ושאלות ניתן לפנות - info@hatchala-tova.com

טובה ברמץ, מלווה תעסוקתית ומנחת סדנאות למציאת עבודה.  שלוש עשרה שנות ניסיון בתחום הגיוס ומשאבי אנוש. בחברת "שילוב"- עולם של תעסוקה מתקדמת,  מומחית לכל תהליך ההעסקה של העובד משלב הגדרת הצרכים, גיוס, ניהול משא ומתן על תנאי העסקה וחתימה על הסכם העסקה, קליטה וליווי של העובד, דאגה לרווחתו, חניכה והדרכה וסיום העסקה. כמנחת סדנאות תקשורת אני בעלת ניסיון רב בתחום פרזנטציות של שכנוע, תהליכי משא ומתן בתקשורת, סיטואציות של ראיונות עבודה ומיני מרכזי הערכה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב