דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהלים בתעשייה המסורתית וחברות הסחר הותיקות - באתגרי העידן החדש 

מאת    [ 11/07/2011 ]

מילים במאמר: 1159   [ נצפה 2237 פעמים ]

מנהלים בתעשייה המסורתית וחברות הסחר הותיקות – באתגרי העידן החדש

מנהלים רבים בתעשייה המסורתית או בחברות הסחר הותיקות, שהחלו את דרכם תחת פאראדיגמות "העידן הקודם" – מתקשים היום יותר מאי פעם להבין את המנהלים שתחתם ואת עובדיהם.

במשך שנים אינספור ניהלו את העסק שלהם באופן מוצלח, ותחת האמונה הרווחת שהמנהלים והעובדים תחתם מחוייבים לעשייתם ולחברה – בשל המשכורת אותה הם מקבלים בסוף החודש.

זה היה נכון. זה עדיין נכון לתקופות צנע ואבטלה גבוהה, אולי. זה נכון לחלוטין לגבי המגזר הציבורי, לצער כל אלו שלא שייכים אליו – לגביו כולנו מתרעמים על העובדה שאנשים מגיעים לשם כדי להחתים כרטיס. לבוא לעבודה. לא לעבוד.

בעידן החדש, כיום. הדברים השתנו. העולם השתנה, הדור שעובד תחת המנהלים השתנה. הכל השתנה. ואותם מנהלים, שלא ששים לשנות הם את עצמם ואת הרגליהם – נמצאים במצוקה.

העידן הקודם

אנו מדברים על הימים שלפני ימי ההייטק העליזים. על הימים שלפני ימי הסלולארי שכבש את העולם. על הימים התמימים יותר – בהם עוד היה ערוץ אחד בטלויזיה, בהם עוד האמנו לפרסומות. דור העובדים ההולך ופוחת של התקופה הזו – היה דור ששש לעבודת כפיים ברובו. קשה יום. יצרני יותר. תעשייתי יותר.

זה היה דור של אנשים רזים יותר. אנשים שמצד אחד, עבורם, כל עבודה כיבדה את בעליה, ומצד שני חלמו שהילדים שלהם ילכו לאוניברסיטה ויהפכו לרואי חשבון, עורכי דין ורופאים.

העידן הזה נגמר. רבים עוד לא מפנימים זאת.

העידן החדש

בעידן החדש, השוק מוקף חברות הייטק וחברות סלולאר עשירות וחכמות, אשר למדו להניע את מנהליהם ועובדיהם בשיטות חדשניות, שהשכילו ללמוד את נפש הדור אותו הם מגדלים, למשוך אותו אליהם ולשמר אותו לאורך זמן. העבודה בחברות אלו מתגמלת, מתמרצת דרך קבע, אינה פיזית ברוב המקרים, נוחה מבחינת השעות, ומושכת... כל צעיר שיוצא משירות צבאי, או כל בוגר משכיל שמעריך את עצמו.

מה הם למדו שאחרים לא השקיעו השכילו ללמוד?

הם למדו כי האדם מחפש משמעות לעשייה שלו. וכסף אינו משמעות, אלא תוצר לוואי.

הם למדו, כי חזון, מטרות ויעדים הם מצפן עבור כל אחד ואחד מעובדיהם. כי כל אחד בן הדור החדש מחפש אופק קדימה לחייו.

הם למדו כי יש להתייחס לעובד לפחות כמו שמתייחסים ללקוח. ולא לפועל או מנהל מהדור הישן.

הם למדו, כי הדור שגדל כאן, בני ובנות שנות ה-70 ואילך הוא דור שבדר"כ מכור לריגושים, וללא ריגוש – ישתעממו מהר בעבודתם.

הם למדו כי הדור שגדל כאן, הוא דור שמחפש הערכה והכרה בעשייתם – ושזה הדלק שמניע אותם.

הם למדו כי הדור שגדל כאן, חשוף היום יותר מתמיד לעולם, לחברות אחרות, להזדמנויות אחרות, להגשמת חלומות.

לכל הרשימה החלקית מאוד הנ"ל – יש הסברים פסיכולוגיים שנחקרו, ומקורם בדר"כ בהתנהלות בני הדור הקודם... אבל לא ניכנס לכך. העובדה היא – שזה המצב.

אין אני אומר שהרשימה הנ"ל אינה רשימת צרכים של כל בן-אנוש בעולם, כמעט. אני אומר שהתעדוף השתנה. אם בדור הקודם היו יותר אנשים במצב ש"הישרדות" הניעה אותם, כיום – מדובר בדרגות הגבוהות יותר בתיאוריית הצרכים של מאסלו שמניעות את רוב החיים במעמד הבינוני ומעלה.

ואיך זה משפיע על התעשייה המסורתית/חברות הסחר הותיקות ומנהליהן?

המצב כיום הוא מורכב, בשל העובדות הבאות:

1.      רוב החברות הותיקות נאלצו להתאים עצמן לתקופה ולהטמיע בתוכן טכנולוגיות חדשות ותוכנות ניהול הדורשות העסקת גורמים אינטליגנטים, למרות היות חלק מעבודתם פיסית ובתנאים ירודים משל איש הייטק.

2.      עם שחרור צעירים מצה"ל, רובם "נשאבים" לתעשיות ההיטק והסלולאר שמקבלים אותם בתנאים נהדרים, מכשירים ומשקיעים בהדרכתם ולימודם. גם אם בתפקידים שלא דורשים אינטליגנציה גבוהה במיוחד. אותם תנאים ממכרים, מושכים אליהם גם חיילים משוחררים בעלי מקצוע "תעשייתי" בצבא.

3.      אלו שלא נשאבים לשוק ההייטק והסלולאר – מחפשים את העבודה הזמנית בגופים שהוכרו לצורך מענק השחרור.

4.      רבים מאותם צעירים עובדים כשנה שנתיים ו"נעלמים" לטיול השחרור שלהם למספר חודשים ארוך.

5.      לאחר אותו טיול – שוקעים בתוך לימודים לתואר זה או אחר, תוך כדי עבודה זמנית בדר"כ, כשהנוחות בין עבודות אלו – הן משרות במשמרות באותן חברות מתגמלות לעיל.

6.      אנשים שמסיימים את הלימודים לתואר – לא בדיוק שואפים להיות בתנאי "פועלים".

7.      חברות התעשייה והסחר הותיקות אינן "רגילות" להעסיק עובדים במשכורות גבוהות כמו בשוק ההייטק. אינן עשירות כמו חברות ההייטק על מנת להשקיע ברווחת העובדים, הדרכתם ותמרוצם.

8.      העובדה הגרועה ביותר: רבים מבעלי חברות התעשייה בארץ, עודם חושבים בתפישת הדור הקודם. אולי התקדמו עם התקופה מבחינה טכנולוגית. אך פחות מבחינה ניהולית. גם אופן הניהול האפקטיבי של פעם – כבר לא אפקטיבי היום.

איך מתמודדים עם המצב הזה?

1.      לימדו לימדו לימדו! לימדו מכל מי שהשכיל והשקיע ללמוד לפניכם. לימדו מאותן חברות מצליחות שמושכות את כל האנשים הטובים אליהם.

2.      לימדו את טבעו של הדור אותו אתם מגדלים. לימדו מה חשוב למנהלים שלכם. מה חשוב לעובדים שלכם. רמז: זו כבר לא המשכורת לבדה שמביאה אותם לעבוד. היא רק מביאה לעבודה! לימדו לתת משמעות לעשיית העובדים שלכם.

3.      לימדו את שיטות התמרוץ של עובדים. את מה שמניע אותם היום.

4.      לימדו והפנימו – שהעובד שלכם יישאר נאמן לכם ויניב הרבה יותר אם תקנו לו לפחות את מה שאחרים מסוגלים להקנות לו, ובעיקר מבחינה נפשית – הערכה, עידוד, תמיכה, הכרה.

5.      גבשו תוכניות יצירתיות משלכם "למשוך אליכם" עובד מקצועי. סמנו לו אופק. הכירו את חלומותיו ושאיפותיו ובנו לו תוכנית להגשמתם – במסגרת העסק שלכם ולא מחוץ לו.

6.      הניסיון הרב שלכם הוא נכס. אבל הבינו שחלקו כבר לא רלוונטי לתקופה. הרבה דברים השתנו. העולם הופך כפר גלובאלי שמערער את היציבות שלכם כנציגים או יצרנים בלעדיים, אנשי המכירות כבר לא יכולים "למכור", אלא צריכים להיות מתוחכמים יותר ו"לגרום לאחרים לקנות". מכונות ותוכנות כבר מחליפות היום הרבה דברים שקיימים רק בראש שלכם. הרשתות החברתיות יצרו עולם חדש בו מבלים רבים מהעובדים/ספקים/לקוחות זמן רב. התרוקנו מהמחשבה שאתם ראיתם ויודעים כבר הכל. קיראו ספרים עדכניים בשיטות ניהול, מחקרים חדשניים בהתנהגות צרכנים, בגיבוש אסטרטגיות מותאמות לתקופה, בהנעת עובדים, שיווק חדשני או בכל תחום עסקי אחר. העבירו את המידע הזה הלאה. השתמשו בו ושתפו אותו. שתפו את העובדים עצמם בגיבוש התהליך. בגיבוש אסטרטגיות וטקטיקות. אם יהיו חלק מהתכנון – יהיו מחויבים למשימה עצמה.

לסיכום

האתגר הקיים כיום בשוק המסורתי הוא גדול מאי פעם. אם להיות "נביא זעם", באם לא יחול מפנה משמעותי בתפישות המנהלים בשוק זה – הוא עלול להיכחד במדינות מתקדמות כמו מדינת ישראל, ולעבור לאלו הפחות מפותחות. הם בתחרות, לא רק מול המתחרים הטבעיים שלהם, אלא מול שוק טכנולוגי עתיר ממון, ידע ועשייה "פנימה" – כלפי העובדים , ולא רק כלפי חוץ כלפי לקוחות.

התעשייה היא לב ליבה של מדינה מצליחה. מה שעבד פעם לטווח הארוך, כיום עובד רק לטווח קצר, ובמהרה – לא יעבוד כלל.

למידת שיטות ניהול בעידן החדש, שיטות הנעת עובדים מותאמות לדור החדש ויצירת אפקטיביות מחודשת לארגון – היא הדרך היחידה להצלחה ולשימור התעשייה והחברות המסורתיות, כמו גם שיטות שיווק ומכירות מותאמות לתקופה. אם מנהלים בתעשייה זו ימשיכו לשמר הרגלים ישנים, הם ימצאו במהרה את העסק שלהם – כישן ולא רלוונטי.

 www.imaspringer.com

יהונתן כסיף - בעל ניסיון עשיר בהקמת עסקים ליוויים וניהולם תפעולית, שיווקית ופיננסית בשוק הישראלי ובשוק הבינלאומי. יהונתן עסק בניהול ופיתוח צוותים, פיתוח מערכי שירות ומכירות בארגוני הייטק וארגונים קמעונאיים. ליהונתן ניסיון רב בהדרכה פרטנית, קבוצתית וצוותית בחברות, ארגונים עסקיים ומוסדות ממשלתיים. מנחה מוסמך של קורסים מבית פרנקלין קובי: "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", ניהול זמן וכו


www.imaspringer.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב