דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות התייעצות עם עורך דין לענייני תעבורה במקרה של נסיעה ללא ביטוח רכב חובה 

מאת    [ 10/07/2011 ]

מילים במאמר: 555   [ נצפה 2091 פעמים ]

מאז נחקק חוק הפיצוי לנפגעי תאונות הדרכים (פלת"ד) בשנת 1975 נושא הפיצוי הוסדר ברובו. מטרות החוק היו שתיים:

·         ווידוא כי קבלת הפיצוי המיועד לטיפול רפואי תתקבל ללא סירבול, דחייה ובירוקרטיה מרובה.

·         הגדרת קרן קרנית המיועדת למתן פיצוי עבור אלו שאין להם תעודת ביטוח חובה שאותה הם יכולים לתבוע.

על פי החוק חייב כל נהג ברכב מנועי לשאת עימו תעודת ביטוח רכב חובה בתוקף. תעודה זו משמעה כי במידה וכלי הרכב היה מעורב בתאונת דרכים (על פי הגדרתה בחוק) ונגרם נזק גופני ונפשי לנהג או לאחרים שהיו מעורבים בתאונה (נוסעים, הולכי רגל וכו'), אזי חברת הביטוח אחראית על תשלום הפיצוי על הנזק שנגרם, ללא תלות באשמתו או חפותו של הנהג בתאונה. במילים אחרות התביעה היא מחברת הביטוח בגין הנזק, ולא מהנהג בגין אשמה. קרן קרנית מטפלת באותם המקרים בהם אין תעודת ביטוח רכב חובה שאותה אפשר לתבוע.

קיימות מספר סיבות שבגללן התעודה לא קיימת או שאינה בתוקף: אם הנהג נהג ללא רישיון, או ללא תעודת ביטוח בתוקף, או ללא רישיון רכב בתוקף, או שלא בהיתר בעל הרכב, או שהתאונה נעשתה במכוון. מקרים אחרים שקרן קרנית מכסה הם מקרים בהם ישנה תעודת ביטוח בתוקף, אולם חברת הביטוח הוגדרה כחדלת פרעון או כאשר מדובר בתאונת פגע וברח.

כאשר יש צורך לתבוע את קרן קרנית, התהליך הופך להיות מסורבל וסבוך בהרבה מתביעת פוליסת ביטוח רכב חובה ורצוי להעיזר בשירותיו של עורך דין לתעבורה המתמחה בסוג זה של תביעות. במיוחד הדבר נכון לנהג הרכב, כיוון שבמידה ותאונת הדרכים נגרמה באשמתו של נהג הרכב אין הוא עצמו זכאי לפיצוי מטעם קרן קרנית והוא עלול למצוא עצמו נתבע על ידי קרן קרנית בגין הפיצויים ששולמו על ידה ליתר הנפגעים בתאונת הדרכים.

נושא התביעה והוכחת האשמה הוא נושא סבוך. על פי הגדרת החוק, זכאים לפיצוי נפגעי תאונת דרכים על פי הגדרתה בחוק: מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. לכאורע מדובר בהגדרה פשוטה אולם הניסיון מלמד כי קיימת אפשרות רבה לפרשן את החוק בנוגע למספר סוגיות: האם התאונה נגרמה באמת עקב שימוש ברכב? האם הרכב נכלל תחת הגדרות רכב מנועי? והאם השימוש ברכב היה למטרות תחבורה? כאשר מדובר באחד מאמצעי התחבורה החדשים (למשל סגוואי) הגדרות אלו מעורפלות.

גם כאשר ההגדרות אינן מעורפלות הן סבוכות: רישיון רכב שאינו בתוקף, לדוגמה, הוא בעל משמעות שונה בהתאם למשך הזמן שחלף מאז הרישיון פג. כאשר משך זמן זה הוא למעלה משנה, גם תעודת ביטוח שהיא לכאורה בתוקף – אינה בתוקף למעשה.

כיוון ובמקרים בהם התאונה התרחשה ללא ביטוח רכב בתוקף מצריכים דיון משפטי סבוך ומסובך שיקבע לא רק את הזכאות לקבלת פיצוי אלא גם את גובה הפיצוי ואת האשמה בתאונת הדרכים, חשוב מאד להיוועץ מוקדם ככל הניתן עם עורך דין לתעבורה המתמחה בסוג זה של עבירות. עורך דין לתעבורה יוכל להדריך את את התובע לגבי מה עליו להגיד במפגש עם המשטרה, עם המעורבים הנוספים בתאונה. הוא ידע מה הם השלכות החוק והאפשרויות הגלומות בחוק בהתאם למצב הספציפי שנוצר וידע להפחית את מידת העונש והאשמה במידה והדברים יגיעו לידי כך.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב