דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי פילוסופיה 

מאת    [ 10/07/2011 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2411 פעמים ]

לימודי פילוסופיה הם לא מה שישים את האוכל על הצלחת או יביא להצעות עבודה קורצות בשכר גבוה, ויחד עם זאת החוג לפילוסופיה הוא אחד החוגים המושכים אליהם יותר סטודנטים מכל חוג אחר. מה מביא אנשים ללמוד את מקצוע אהבת החוכמה (משמעות המילה פילוסופיה במקור היווני)?  האם מדובר בחיפוש תשובות כחזרה בתשובה או שהות באשראם הודי או אולי הרצון לטפח את היכולת לשאול שאלות, לבדוק הנחות יסוד ולבקר?

מי הולך ללמוד פילוסופיה?

הסטודנטים לפילוסופיה באים מרקע מגוון. חלקם בחרו ללמוד בתחום לימודי פילוסופיה כתחום לימודים ראשי, אחרים מגיעים לאחר שלמדו תחום או מקצוע אחרים: הנדסה, רפואה, עריכת דין ועוד. מה שברור לכולם הוא כי מי שמגיע ללימודי הפילוסופיה לא עושה זאת מתוך כוונה לרכוש מקצוע מכניס ומבוקש. לפעמים אנשים מגיעים ללימודי הפילוסופיה לאחר שהחליטו להגשים חלום ישן, אחרים לאחר שעברו חוויות שונות בחיים.

אלו המגיעים לאחר סיום תואר ראשון או קריירה בתחום אחר לפעמים פונים ללימודי תואר שני בפילוסופיה. אלו הלומדים לקראת תואר ראשון משלבים לעתים קרובות לימודים בתחומים אחרים בהם יוכלו להתפרנס בעתיד.

הקבלה ללימודי הפילוסופיה היא לא דבר מסובך. תנאי הקבלה דומים לאלו של יתר הלימודים במדעי הרוח, אולם הסטודנטים שלומדים פילוסופיה מגיעים מתוך מודעות: מדובר בסטודנטים חושבים בהם מצטיינים רבים.

תחום הפילוסופיה גלש באחרונה גם לבתי הספר התיכוניים וברבים ניתן לגשת לבגרות בפילוסופיה. הגידול בביקוש לתחום בתיכונים אף יצר דרישה מסוימת למורים בתחום הפילוסופיה.

איך פילוסופיה משתלבת בחיים?

פילוסופיה היא היכולת לבקר, לשאול שאלות, לזהות ולערער את הנחות היסוד הנמצאות בבסיס תיאוריות שונות. היכולת לחשוב ולבקר עוזרת לקבל החלטות מודעות בחיים. בכנס שנערך באוניברסיטת תל אביב אמר חוקר הדתות וולטר קאופמן שהמצב בו אדם נדרש להחליט החלטה או אחד הפחדים הגדולים בפניהם ניצבים אנשים. הפילוסופיה מספקת כלים לעזרה בקבלת החלטות.

גם היכולת לבקר סוגיות חברתיות, אמנותיות או אחרות נעזרות בכלים המפותחים במהלך לימודי הפילוסופיה. פרופסור אגסי הביא כדוגמה באותו הכנס את נושא השימוש בסמים והתעמולה בנושא. כיוון שהנזק למעשה ידוע גם לאלו המשתמשים בסמים, טען, הרי שהשאלה הנכונה היא לא מה הם הנזקים שהסמים גורמים, אלא למה אלו שיודעים שסמים גורמים נזק ממשיכים להשתמש בהם? פרופ' אגסי הרחיב את הנושא ובדק את היחס לנושא הסמים בחברות ותרבויות שונות, והראה כי נושאים שנחשבים כמוחלטים כמערכת ערכים מסוימת, הופכים ליחסיים כאשר מתרחקים ובוחנים אותם גם במערכות ערכים אחרות.

 

לימודי פילוסופיה אולי לא ידאגו לפרנסה, אבל ידאגו לברק בעיניים. לכולנו יכולת לחשוב ולבקר, ומי שבוחר שלא להשתמש ביכולות אלו מטיל בעצמו מום. או כפי שדקארט אמר: לחיות בלי להתפלסף, זה כמו להסתובב בעולם בלי לפקוח את העיניים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב