דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רעיון או הזדמנות - יש פה עסק? 

מאת    [ 09/07/2011 ]

מילים במאמר: 780   [ נצפה 3272 פעמים ]

רעיון או הזדמנות – יש פה עסק? צעדים ראשונים

כמו כל דבר שנברא בעולם – ההתחלה תמיד נמצאת ברעיון.

אני לא אדוש בנושא הזה יותר מדי, מאחר ואם מאמר זה תפס את עיניכם, אני די משוכנע שיש לכם רעיון לעסק בראש. ואם לא, אולי הגיע הזמן שתחפשו אחד. אומר רק מספר דברים חשובים בנוגע לרעיון:

 רעיונות יש יותר מאנשים בעולם. ורעיון אינו עסק. מקרים של מכירת רעיון כמוצר הם מועטים כמעט כמו דובי פנדה.

רעיון לעולם לא יהפוך לעסק אם לא יהיו בו הדברים הבאים:

1.  מענה על צורך ממשי של אוכלוסיה אשר גדולה ברמה מספקת על מנת לממש אותו לאורך זמן.

2.  הפשטות והיכולת הפיזית להפוך למוצר או שירות בר קיימא.

3.  היכולת להחזיק את העסק באמצעות אותו המוצר ולאורך זמן.

 שימו לב כי במידה ואותו המוצר או השירות אינם יכולים להחזיק עסק לאורך זמן, איני שולל כי רעיון יכול להפוך לפעילות נוספת תחת עסק קיים, או כאחד המוצרים מתוך מגוון רחב יותר תחת העסק החדש.

 ההזדמנות לעומת זאת הינה מחשבה על עסק המבוססת על רעיון שכבר התממש וקיים. אולי עם שינויים מזעריים, מיקום שונה או מיקוד בתחום.

ההזדמנות הינה קלה הרבה יותר למימוש כי היא מגיעה עם הרבה יותר נתונים מאשר רעיון. היא מוחקת יותר ספקות או חלומות. אך שלא כמו רעיון, חסר בה דבר מהותי עבור רבים מהיזמים: ההגשמה של ההמצאה.

הזדמנות תקרוץ יותר לאנשים שמחפשים כיצד ליצור עם הכסף שלהם עוד כסף מבלי להיות מאוהבים במוצר שימכרו.

 השילוב של רעיון והזדמנות הוא המנצח

 אם מצאתם הזדמנות, ויש לכם רעיון איך לקחת את ההזדמנות הזו ובמקביל לממש רעיון חדש דרכה ובאמצעותה – אשריכם. מימוש הרעיון בדרך זו יהיה בעל סיכון קטן הרבה יותר.

 הפיכת הרעיון לעסק

קיימים אנשים רבים אשר יש להם רעיונות יפים אך אין להם את הניסיון, היכולת הכספית ו/או הכישורים להפוך אותו לעסק.

 בשלב זה גם הדילמה קשה מאוד. למי להציג? כיצד להציג את הרעיון מבלי שמישהו "יגנוב" אותו?

בתור אחד שעבר את השלב הזה לא אחת, אחד שמספר רעיונות שלו אכן "אומצו" במתווה זה או אחר על ידי הארגונים להם הוצג מבלי ידיעתו או השתתפותו, וכמובן, שרעיונות אחרים שלו אכן מומשו והפכו נכסים של ממש עבורו, הרשו לי לייעץ לכם בנושא.

 בשלב הראשוני ביותר: נסחו באופן הבהיר ביותר את תמצית הרעיון שלכם. אל תכבירו בכניסה לפרוטרוט מחד, אך אל תרשמו רעיון כוללני מדי.

פנו לחבר שיש לו כבר עסק, או לעו"ד קרוב, או אפילו חפשו באינטרנט הסכם קיים אשר נקרא "הסכם סודיות ואי תחרות" או באנגלית "Non Disclosure Agreement" או בקיצור NDA. התאימו הסכם זה לנושא הרעיון שלכם.

את מסמך זה שימרו והחתימו עליו כל אדם אשר לו אתם מתכוונים להציג את הרעיון.

אדם אשר לא יהיה מוכן לחתום על מסמך כזה, יכול להימצא לא אמין בהמשך. מצד שני, אם בכוונתכם להציג את הרעיון לגורם (אדם או חברה) שכבר עוסק בתחום קרוב או דומה לייצור/מכירת מוצר/שירות דומה, יש סיכוי כי כבר עלה רעיון דומה במסגרת עיסוקו, ויסייג את אותו החוזה. פנייה לגורם מעין זה מעמידה את הדילמה הגדולה ביותר. האם נפעל בשיטת "שלח לחמך על פני המים", או "עדיף לשמור את הרעיון במגירה ולא להציג לגורם זה".

אישית, אני מאמין בשיטה הראשונה. רעיון, אם הינו טוב, מטרתו להתגשם. אם הגורמים להם נציע הינם היחידים שיכולים להגשימו במהרה, יהיה נכון להמר על יושרם שיכללו אותך, כממציאו, בהגשמתו. זאת, כמובן, כאשר "אין מה להפסיד". משמע – לבד לא תצליח להגשימו בדרך אחרת.

 ניסחתם את הרעיון בכתב וניסחתם הסכם סודיות ואי תחרות: אל תמהרו לפנות לגורמים "החלומיים" איתם תרצו להגשימו.

 בשלב זה – הציגו את הרעיון קודם כל לחברים קרובים ולבני המשפחה. את שאלותיהם במהלך הצגת הרעיון רישמו מיד לעצמכם, כמו גם את הסתייגויותיהם, דעתם ומחשבותיהם על העניין.

 השתמשו בכל אלו על מנת לשפר את הצגת הרעיון שלכם. נסחו אותו מחדש בהתאם לכל השאלות, תהיות ומחשבות הללו.

 המשיכו הלאה והציגו זאת לעוד מספר גורמים. השתדלו שיהיו אלו אנשי עסקים, רואי חשבון או עורכי דין המקורבים אליכם. המשיכו ושפרו את הצגת הרעיון שלכם.

בטרם פנייתכם לגורמים החלומיים שלכם - ערכו תוכנית מקיפה יותר לגבי הרעיון. נסחו במצגת כיצד ניתן לממש את הרעיון למוצר, לפעילות או לעסק בפני עצמו. בשלב זה עליכם לשאול את עצמכם את כל השאלות הנכונות. זכרו כי עבור כל עסק קיימות שאלות שרלוונטיות יותר ורלוונטיות פחות, ויש הרבה מאוד דברים שנסתרים מן העין.

שלב זה הינו ארוך וקריטי כאחד. תצטרכו לשוטט רבות באינטרנט או בכל מקום אחר, לאסוף חומר, מחקרים ומאמרים הנוגעים לשאלות השונות. עליכם להביא בשלב זה נתונים אמיתיים ולא "משוערים". לא תרצו להציג למשקיע כלשהו "חלומות" אלא מעשים. יותר מזה – בשלב זה תוכלו לגלות אם הרעיון שלכם אכן מעשי, בעל סיכוי או חסר סיכוי. אחרי הכל, לא תרצו לשקר לאף אחד – במיוחד לא לעצמכם.

 

www.imaspringer.com

יהונתן כסיף  בעל ניסיון עשיר בהקמת עסקים ליוויים וניהולם תפעולית, שיווקית ופיננסית בשוק הישראלי ובשוק הבינלאומי. יהונתן עסק ועודו עוסק בניהול ופיתוח צוותים, פיתוח מערכי שירות ומכירות, ניהול מערכי ייצור ושיווק בינלאומי בתעשייה, בארגוני סחר, הייטק וארגונים קמעונאיים. ניסיון רב בהדרכה פרטנית, קבוצתית וצוותית בחברות, ארגונים עסקיים, תעשייתיים ומוסדות ממשלתיים. מנחה מוסמך של קורסים מבית פרנקלין קובי: "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", ניהול זמן ועוד. מאמן עסקי ליזמים צעירים ולמנהלים השואפים לפריצות דרך חדשניות.


www.imaspringer.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב