דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסטרטגיות למידה- אבחון וטיפים ללמידה יעילה ולהתמודדות עם הפרעת קשב ברמת השרון 

מאת    [ 04/07/2011 ]

מילים במאמר: 696   [ נצפה 2225 פעמים ]

גולן היה תמיד ילד שובב, מספרת אימו: מגיל צעיר הגננות סיפרו לנו כי גולן מאוד אקטיבי. "הוא היה פשוט בכל מקום... , היה נוהג לעבור ממשחק למשחק מפעילות לפעילות, לפעמים מפריע לסביבה שזו לא משתפת פעולה עם חוקיו". בבית הספר הבעיות החריפו, הוא היה מפריע המון, המורים היו קוראים לנו לשיחות רבות ואנחנו דיברנו עם גולן וניסינו כל שיטה, כל תוכנית ותמיד אחרי תקופה קצרה הילד היה שב לסורו. זה לא שגולן לא היה מנסה הוא פשוט היה ילד שובב, היה מפיל דברים, מתרוצץ ללא הפסק, מדבר הרבה, מתחמק משעורי-בית וממטלות בית הספר... ועוד התנהגות שיצרה ריבים גם בבית. לא היה יום ללא ויכוח, ללא ריב, שוב הוא היה מתנצל, שוב הוא היה מבטיח ושוב זה היה קורה...
גולן מספר: תמיד רציתי להיות ילד טוב. להתנהג כמו כולם, אבל מאוד קשה לי. אני מנסה מאוד מאוד ותמיד משהו גורם לי לצאת מריכוז, להפריע.... אני לא באמת עצלן אני פשוט.... פשוט קשה לי לשבת בכיתה ובבית. אני יודע שההורים רבים בגללי, אני שומע אותם וזה כואב לי. אני מרגיש שאני מאכזב אותם, לא מצליח להיות כמו אחותי הקטנה....


יאנוש קורצק אמר " אין ילדים רעים, יש ילדים שרע להם", לגולן היה רע!. הוא לא באמת יכל להסביר למה ומדוע הוא לא מצליח ללמוד, הוא התקשה להסביר למה התנהגותו פרועה , למה אינו יושב בשקט לרגע ולמה תמיד היכן שהוא נמצא יש בלאגן, אבל הוא הוא כן יכל לומר לי שהוא רוצה להיות ילד טוב, כמו כולם. לגולן אובחנה הפרעת קשב וריכוז עם היפארקטיביות. לאחר שהוסבר לגולן והוריו על נקודות החוזקה ונקודות החולשה של הפרעת הקשב וניתן המשך טיפול, המלצנו גם על מספר אסטרטגיות שייקלו עליו בלימודיו ויהפכו אותו ללומד יעיל ועצמאי:
א. אבחון הבנה וקבלה- הדרך הטובה ביותר להתחיל את התהליך הינה ההבנה של הפרעת הקשב וריכוז. כדי להבין אותה יש לאבחן אותה ולהסביר לילד מה משמעותה ( למבחן הממוחשב לחץ כאן  ). חשוב שהילד יבין כי אינו אשם! אינו עצלן! כי אוהבים אותו למרות ובשל ההתנהגות שלו. ילד כזה מתמודד עם קשיים רבים, תסכולים, פגיעה חברתית עד לידי דימוי והערכה עצמית נמוכים. חשוב לקבל את הילד וללמוד לתעל את האנרגיה שלו לכוונים חיוביים, יצירתיים.
ב. התארגנות ולוחות זמנים- יש לארגן את לוחות הזמנים מבעוד מעוד ( לתלות תוכנית שבועית/חודשית בחדר) ובה לפרט עבודות, מטלות, שיעורים ומבחנים.לילדים בכלל ולבעלי הפרעות קשב וריכוז במיוחד יש קשיים בארגון וסדר. לפיכך סדר יום קבוע עם כללים ברורים וקבועים (עד לרמת ההתארגנות לשיעור מבחינת ישיבה, הוצאת ספרים וכדומה) מקלים מאוד על הילד. בהקשר של ארגון וסדר חשוב לספק לילד את הכלים הדרושים לו ואת התנאים הנוחים לו לארגון לימודיו.
ג. שיעורים ותרגולים: יש לוודא כי המורה מכיר/ה את נקודות החוזקה והחולשה של הילד. שיתוף ופתיחות חשובים מאוד כדי להקל על הילד ולהחזיר לו מוטיבציה ללמוד. כדי להקל על התלמיד ניתן לפרק את המשימה לתתי משימות וכך להשיב את תחושת המסוגלות ולמנוע תסכול. כדאי לשלב עניין, חדשנות והומור בלמידה במיוחד לשלב אמצעים ויזואליים המקלים על תהליך הלמידה. באופן כללי, מחקרים מצאו שתרגול מופחת ( עדיף איכות על כמות) מבוסס על מיומנות חוזרת שנרכשה והוטמעה, חלוקת התרגול למקטעים לפי יכולת הריכוז של התלמיד, הינו אידיאלי.
ד. הרגעות לפני מבחנים ושיעורים- כאדי ללמד את הילד ( תלוי כמובן בגיל) לנצל את האנרגיה להפסקות. ניתן ליצור תוכנית/חוזה עם בין הילד והמורה המאפשר לילד הפסקה פעילה של מספר דקות במהלך השיעור ( הפסקה בה הילד יוצא מתרענן וחוזר, תוך חוזה מוסכם עם הילד המגדיר את צדדיו בהתחייבות). כתיבה דורשת אנרגיה ולסכם את החומר בשיעור הינו פתרון יעיל לתיול של אנרגיה לעשייה חיובית. כמו כן הכתיבה עוזרת לילד להתמצא בחומר הנלמד. כתיבה מאפשר ותורמת גם ללימוד של דחיית סיפוקים: הילד לומד לכתוב את שאלותיו ( כמובן שצריך לתת תשומת לב לתהליך ניתן לקנות מחברת קטנה להערות) וכך ממתין לתורו.

צריך אחרי הכול לזכור, אמרתי לאמא של גולן, מחקרים מצאו כי ילדים אלו לא פחות חכמים מילדים אחרים, בעלי דמיון מאוד מפותח, יצירתיות, חוש הומור, נמרצות רבה ורצון לעזור לאחר. נכון היא הנהנה....אני מסכימה לגמרי...
גולן היום שנתיים אחרי פגישתנו הראשונה, עדיין ילד שובב, מקסים עם אותו חיוך שחושף גומת חן אחת מצד שמאל, אבל תלמיד אחר לגמרי! הוא הפך לתלמיד עצמאי, לוקח אחריות על לימודיו, שיפר את ציוניו באופן משמעותי ותמיד מלא אנרגיה לעזור.כשביקשתי מגולן לכתוב את סיפורו הוא מייד הסכים והוסיף בחיוך: "אמרתי לך שאני אצליח ויכתבו עלי יום אחד.... רק לא ניחשתי שכל כך מהר...."

יוסי כץ (M.A) אחראי תחום סדנאות למידה מכון טלי. http://www.mtl.org.il
סוקולוב 38 רמת השרון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב