דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורות ביולוגית באמצעות פונדקאות מחוץ לישראל 

מאת    [ 03/07/2011 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 2557 פעמים ]

בשנים האחרונות, גדלה כמות הגברים, החד הוריים והזוגות החד מיניים, המעוניינים להקים משפחה ולממש זכותם הטבעית להורות.

פריצת דרך במימוש זכותם להורות, של זוגות חד מיניים, נרשמה ביום 10.2.08 באמצעות הצהרת היועמ"ש אז, מר מני מזוז, כי:

 "אין מניעה חוקית לאשר לבני זוג מאותו מין, או למי מהם, לאמץ ילד זר, שאינו ילדו של אחד מבני הזוג וזאת בנסיבות בהן נשקלת בקשה לאימוץ ע"י אדם יחיד, ובכפוף לשיקולי טובת המאומץ כמקובל".

משמעות הודעה זו היא פרשנות המונח "בני זוג", בחוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981, באופן שהחוק חל גם על בני זוג מאותו מין.

למרות זאת, הליך אימוץ באמצעות זוגות חד מיניים אינו פשוט וארוך.

על אף האמור לעיל, זוגות מאותו מין או גברים חד הוריים פעמים רבות יעדיפו הורות ביולוגית על פני הליכי אימוץ.

הורות ביולוגית אפשרית בשתי דרכים: שותפות הורית או פונדקאות.

שותפות הורית משמעותה שגבר ואישה חוברים יחדיו רק לצורך מימוש זכות ההורות, מבלי שיש בניהם קשר זוגי. הרעיון נהדר, כל עוד הצדדים מסכימים על כל תנאי גידול הילדים המשותפים. כאשר מתעוררים חילוקי דעות, מבחינה משפטית, עלול להתחיל הליך של התדיינויות בבתי משפט והתנהלות שתעיב על יחסי ההורים והקשר עם הקטין.

בהליך פונדקאות,  גבר, יוצר עובר מזרעו, באמצעות הפריית ביצית של תורמת ביציות אנונימית, בהליך של הפריה חוץ גופית. העובר שיוצר מהפריה זו, יושתל ברחמה של אם פונדקאית, לצורך יצירת הריון. במקרה של זוג חד מיני, ניתן יהיה ליצור עוברים מזרעם של שני בני הזוג.

האם הפונדקאית תישא את ההיריון עבור האב המיועד ולאחר הלידה יימסר הילוד לאב המיועד ולפונדקאית לא תהינה כל זכויות הוריות בילוד.

במקרה של זוג חד מיני, תעודת הלידה תישא את שם האב הביולוגי ולאחר ההגעה לישראל, היה וההורה השני (בן זוגו של האב הביולוגי) יחפוץ ברישום שמו בתעודת הלידה של הילוד, ייאלץ לעבור הליך משפטי של "אימוץ בתוך המשפחה" לצורך אימוץ בנו הביולוגי של בן זוגו. ההליך אורך כשנה ובמהלכו על הילוד לעבור גיור (אם בני הזוג יהודיים), כיוון שעל פי חוק האימוץ, ניתן לאמץ רק בן אותה דת.

יתרון הליך הפונדקאות, הוא ביצירת ילוד, שהינו ילדו הביולוגי של האב המיועד (להבדיל מהליכי האימוץ) ובכך ניתן למנוע את הבעיות המשפטיות וההתמודדויות השונות עם שותפות הורית.

כיום, הליכי הפונדקאות במדינת ישראל, מוסדרים על פי חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) התשנ"ו 1996 שמתייחס לזוג כאל "איש ואישה".

נכון להיום, וועדת ההסכמים לנשיאת עוברים, לא תאשר הליך פונדקאית בישראל, לזוג בני אותו מין או להורה יחיד. הפרשנות בחוק ההסכמים לנשיאת עוברים עבור המונח "איש ואישה" אינה מתירה לבני זוג מאותו מין או לחד הורי, להשתתף בהליך וזאת להבדיל מהפרשנות שניתנה בשנת 2008 על ידי היועמ"ש למונח "איש ואישה" בחוק אימוץ ילדים.

גם בג"צים, שהוגשו בעבר ע"י עמותות שונות וזוגות חד מיניים, בבקשה להכיר בהם כזכאים להגיש מועמדותם לוועדת ההסכמים לנשיאת עוברים בישראל, לצורך הליך הפונדקאות, נדחו/נמחקו מבלי שנדונו לגופו של עניין, תוך שהמדינה מצהירה כי היא עתידה להקים וועדה שתבחן מחדש את נושא הפונדקאות בישראל ובמסגרת בחינת הנושא, הוועדה תבחן גם את זכותם של בני זוג חד-מיניים לגשת להליך הפונדקאות בישראל.  למרות הצהרות המדינה, עד היום טרם תוקן החוק ועל פניו לא נראה כאילו התיקון, שיתיר לחד הוריים, או לזוגות חד מיניים לבצע את הליך הפונדקאות ישראל, יעשה בעתיד הקרוב.

במצב דברים זה, בו יחידים או זוגות חד מיניים, המעוניינים לממש את זכותם להורות, אינם יכולים לעשות זאת מבחינה חוקית בישראל, רבים מההורים המיועדים, פונים לאפיקי פונדקאות מחוץ לישראל: ארה"ב, קנדה והודו.

בשל עלויות נמוכות של הליך הפונדקאות בהודו (כ 25,000$), ישראלים רבים בוחרים מסלול זה, כאלטרנטיבה טובה להורות ביולוגית.

ישנן שתי אפשרויות לבצוע ההליך בחו"ל: הראשונה, באמצעות קשירת קשר ישיר עם מרפאת פריון בחו"ל והשנייה (הפופולארית יותר) באמצעות סוכנות ישראלית מקשרת.

אומנם בהודו, הליך הפונדקאות אינו מעוגן בחקיקה, אולם אין מניעה חוקית לבצעו והוא מתבצע על פי הצעת חוק ונהלים קיימים.

בעשור האחרון, לאור ריבוי פניות של זוגות ויחידים, מכל העולם, לביצוע הליך הפונדקאות בהודו, בתי המשפט שם קבעו הלכות המעניקות גושפנקא חוקית לביצוע ההליך ונתנו מענה לשאלות משפטיות המתעוררות בהליך, שלהן לא נמצאה תשובה עד כה בנהלים ובהנחיות המקומיות.

השאלות המשפטיות המתעוררות במהלך הליך פונדקאות בחו"ל, רבות הן. בעיקרן של שאלות אלה הזכויות והחובות המשפטיות של הצדדים להליך פונדקאות.

כהורה מיועד הפונה להליך של פונדקאות בחו"ל, הנך חייב לדרוש כי ההסכמים, עליהם חותמים כל הצדדים להליך, יהיו מנוסחים ע"י עו"ד מנוסים ומיומנים, באופן שלא יותיר מקום לפרשנות משפטית וכי יהיה ברור שההורה הביולוגי הינו  הורה היילוד בהליך פונדקאות חו"ל, מיד עם היוולדו.

 

פונדקאות בחו"ל-הליכים משפטיים בישראל

על פי נהלי משרד הפנים, זוג/יחיד המבצע/ים הליך פונדקאות בחו"ל, נדרש/ים, כתנאי לקבלת אזרחות ישראלית לילוד, להוכיח כי הילוד הינו פרי גנטי של לפחות אחד מהם.

דרישה זו הינה פועל יוצא של סעיף 4 לחוק האזרחות, התשי"ב-1952 הקובע כי ילד של אזרח ישראלי, הינו אזרח ישראלי מלידה.

לצורך הוכחה כי הילוד הינו בנו הגנטי של ההורה המיועד, על שניהם (אב וילוד) לעבוד בדיקת סווג רקמות.

משרד הפנים, אינו מסתפק בבדיקת סיווג רקמות, שנערכה במעבדה בחו"ל, לצורך הוכחת אבהות על הילוד ועומד על כך שהבדיקה תיערך במעבדה מוכרת בישראל.

על פי חוק מידע גנטי, התשס"א-2000, לא ניתן לערוך בדיקה גנטית לקשרי משפחה, ללא צו מאת בית המשפט לענייני משפחה  ולפיכך חובה לקבל צו קודם לעריכת הבדיקה .

רק אחר קבלת הצו, יהיה ניתן לערוך בדיקת סיווג רקמות, שתוכיח כי הילוד הינו בנו הביולוגי של האזרח הישראלי ויינתן פס"ד מבית המשפט המורה למשרד הפנים לרשום את ההורה כאביו של הילוד.

לאחר הרישום, יוכר הילוד כאזרח ישראלי, תונפק עבורו תעודת מסע בחו"ל וכך ישוב לישראל, עם אביו.

נראה כי פונדקאות בחו"ל בכלל ופונדקאות בהודו בפרט, הינה פיתרון חוקי, אפשרי ובעלות סבירה, להורות ביולוגית עבור בני זוג מאותו מין או עבור חד הורי.

עו"ד דנה מגדסי מייצגת הורים מיועדים בהליכי פונדקאות בחו"ל . 
 http://globalsurrogacy.org/he/


03-5167711, 052-3509942
רח' האומנים 14 תל-אביב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב