דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחי מרפא להקלה ועיכוב דלקות מפרקים 

מאת    [ 03/07/2011 ]

מילים במאמר: 1697   [ נצפה 5804 פעמים ]

 

 

 

במרץ 2011 שודרה במהדורת החדשות של ערוץ 2 כתבה בנושא סגולות הכורכומין למניעה וטיפול בדלקות ובסרטן. בעקבות הכתבה, הגיעו אלינו פניות מאנשים שביקשו לדעת אם כורכומין יכול לסייע גם בטיפול בדלקת מפרקים. התשובה היא כן, כורכומין יכול לסייע בטיפול בדלקות מפרקים, אבל לא רק כורכומין. על פי תורת ההרבליזם, שילוב של צמחי מרפא בעלי פעילות רפואית דומה הוא פעיל ויעיל יותר בגלל עיקרון ההעצמה ההדדית. במילים אחרות, צמחי מרפא פועלים בצורה הטובה ביותר כצוות.

כורכומין פורטה באלאנס, פורמולה שפיתחו מדעני ח. תמציות צמחים לטיפול בדלקות מפרקים, מכילה תמציות מרוכזות של כורכומין רימון ופפרין, שנועד להגברת הספיגה במעי. לתמצית הרימון, שאותה אנו מפיקים מקליפת הרימון, פעילות אנטי דלקתית רבת עוצמה ולכן פעולתה סינרגטית לכורכומין.

על מנת להמחיש את מנגנוני הפעילות של צמחי מרפא אלה, כדאי להקדים כמה מילים על דלקות מפרקים.

קיימים שני סוגים של דלקות מפרקים: דלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים ניוונית.

מה ההבדל בין השתיים?

דלקת מפרקים ניוונית Osteoarthritis היא השכיחה ביותר בדלקות המפרקים, ומקורה בדרך כלל בשחיקה של המפרקים. במהלך המחלה חל ניוון מתקדם בסחוס המרפד את המפרקים וברקמה שמקיפה אותם. הניוון מוביל לדלקת, כאב ונוקשות שמגבילים את תנועת המפרק ופוגעים באיכות חייו של החולה.הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית הוא באמצעות תרופות או במקרים חמורים יותר באמצעות ניתוח.

דלקת מפרקים שגרונית Rheumatoid Arthritis היא מחלה אוטואימונית רב מערכתית. הדלקת פוגעת בעיקר במפרקים זוגיים, ראשונים יהיו מפרקי כפות הידיים וכפות הרגליים ואחר כך מפרקי הכתפיים, הברכיים, הקרסוליים והירכיים.  המצב הדלקתי מאופיין על ידי נפיחות, כאב, ואדמומיות. בשלבים מתקדמים יותר של הדלקת, מתחיל הקרום הסינוביאלי, שנמצא בתוך המפרק, להפריש חומרים שהורסים את הסחוס התוך מפרקי והרקמות הסמוכות לו.  החולים מדווחים על עייפות ונוקשות במפרקים ובשרירים, בעיקר בבוקר לאחר הקימה ולאחר ישיבה או שכיבה ממושכות. במרוצת הזמן עלולים להיווצר עיוותי מפרקים, סטייה של אצבעות הידיים לצדדים והצטברות נוזל במפרקים.

הטיפול בדלקת מפרקים שגרונית הוא תרופתי: תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות NSAID, קורטיקו-סטרואידים, תרופות שמשנות את מהלך המחלה DMARD ונוגדי הציטוקין .TNF-α  מטרת הטיפול היא לעצור את הרס המפרקים.

תזונה מומלצת במקרים של דלקת מפרקים שגרונית:

אילנה ונטורה, הרבליסטית קלינית ונטורופתית מסבירה שלתזונה חשיבות רבה בטיפול בדלקת מפרקים. "מחקרים רבים מצביעים על מעורבות של אלרגיות למזון בתהליך הדלקתי, ולכן אני ממליצה על דיאטת אלימינציה."

במאמר שהתפרסם בכתב העת "קול הצמחים", מסבירה אילנה מהי דיאטת אלימינציה בדיאטת אלימינציה מוציאים מן התפריט את המזונות הידועים כגורמי רגישות: חלב ומוצרי חלב, ביצים, חיטה' תירס, אגוזים ובוטנים, קקאו ושוקולד,עגבניות, פלפל וחצילים,  תפוחי אדמה, בשר בקר, חומרים משמרים וצבעי מאכל, שמרים, מזונות המכילים סליצילטים וסויה.

בזמן הדיאטה חשוב להימנע משתיית קפה ותה.

אם המזון שהוצא מהדיאטה הוא הגורם לתסמינים, תורגש הקלה

אם אחרי דיאטת האלימינציה מורגשת הקלה ניכרת בתסמינים,  יש לנסות לשוב ולצרוך באופן הדרגתי את המזונות שהוצאו מן התפריט, פריט אחד בלבד בכל פעם. אם במשך שבוע לאחר חידוש הצריכה לא מופיעים התסמינים מחדש, ניתן להניח כי אין רגישות למזון הנבדק, אפשר להמשיך לצרוך אותו ולהוסיף לתפריט פריט תזונה אחד נוסף.

לחולים בדלקת מפרקים מומלץ לאמץ תזונה היפואלרגנית, עתירת מזונות אורגניים, דגנים מלאים וסיבים.

 

צמחי מרפא לטיפול בדלקת מפרקים:

נוגד דלקת חשוב ומרכזי לטיפול בדלקת מפרקים הוא הכורכום. סקירה של הספרות המדעית מגלה מאמרים רבים שדנים ביכולת הכורכומין, החומר הפעיל בכורכום, למנוע ולבלום דלקת מפרקים שגרונית.

כורכומין ודלקת מפרקים שגרונית:

חוקרים מעריכים שאחוז אחד מהאוכלוסייה הבוגרת חולה בדלקת מפרקים שגרונית. בארה"ב, לדוגמה, מדובר ב-2 מיליון איש. המחלה מופיעה בעיקר בגילאי 40 ומעלה, אך היא יכולה להופיע בכל גיל. הטיפול התרופתי המוצע אינו מרפא את המחלה, אולם עשוי לבלום את התפתחות התהליך הדלקתי, במידה שהוא ניתן בשלב ההתחלתי. הבעיה העיקרית בטיפול התרופתי היא תופעות הלוואי. מסיבה זאת מחפשים ללא הרף החוקרים חומרים פעילים בעלי תופעות לוואי מעטות ככל האפשר, כדוגמת צמחי המרפא האנטי דלקתיים.

מחקר שפורסם ב- Indian Journal of Medical Research בשנת  1980  הראה כי לכורכומין השפעה מיטיבה על דלקת מפרקים שגרונית וכי השימוש בו אינו מלווה בתופעות לוואי.  הכורכומין תרם להקלה בנוקשות המפרקים בבקרים, הפחית את הנפיחות סביב המפרקים ושיפר את יכולת ההליכה של החולים. השפעת הכורכומין הייתה זהה להשפעת התרופה phenylbutazone פנילבוטזון (תרופה אנטי דלקתית לא סטרואידית).

מחקר (2006) בראשות פרופסור נדיר ארבר מבית החולים איכילוב, שפורסם בכתב העת הרפואי ,Rheumatology בחן את השילוב של כורכומין עם סלקוקסיב, תרופה נוגדת דלקת לא סטרואידית, שמשמשת בעיקר לטיפול בדלקת פרקים שגרונית, בדלקת פרקים ניוונית ולשיכוך כאבים חזקים. ממצאי המחקר הראו ש:

1.      הכורכומין ניחן בתכונות אנטי דלקתיות.

2.     הכורכומין העצים את הפעילות הרפואית של התרופה.

אחד ממנגנוני הפעולה של הכורכומין, בדומה לזה של התרופה, הוא בלימת האנזים COX-2 שאחראי לייצור פרוסטגלנדינים, שניהם גורמים שמעורבים בתהליך דלקתי.  בלימת האנזים בולמת את ייצור הפרוסטגלנדינים.

הפעילות הסינרגטית של הכורכומין עם התרופה הייתה חזקה מאוד, עובדה זו מאפשרת למעשה להפחית ממינון התרופה שמלווה לעיתים קרובות בתופעות לוואי חמורות, כגון פגיעה במערכת כלי הדם והלב. פרופסור ארבר טוען ששילוב של כורכומין עם תרופה שמעכבת COX-2 ומנגנון הפעולה שלה שונה מזה של הכורכומין עשוי להועיל בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית וניוונית. טענה זו מבוססת על מחקרים שביצע. חשוב להדגיש שמנגנון הפעולה האנטי דלקתי של הכורכומין אינו מצטמצם רק בעיכוב COX-2, אלא פועל על מספר רב של גורמים שמשתתפים בתהליך הדלקתי הכרוני, NF- B, D1, p21, TNF, IL-1, IL-6.

אך מה לגבי דלקת מפרקים ניוונית?

חיפוש מאמרים על צמחי מרפא ודלקת מפרקים ניוונית במאגרי המידע הרפואיים הוביל אותנו לשלושה מאמרים מעניינים: הראשון, משנת 2005, עוסק בכורכומין ודלקת מפרקים ניוונית, ואילו השניים האחרים עוסקים בהשפעת תמצית רימון על דלקת מפרקים ניוונית.

1. כורכומין ודלקת מפרקים ניוונית:

חוקרים מהמכון לחקר שרירי השלד שבאוניברסיטת מינכן גרמניה, מצאו שכורכומין מגן על תאי הסחוס מפני נזקיה של דלקת מפרקים ניוונית. במחקר זה זיהו החוקרים שהכורכומין בלם את פעילותו של האינטרלויקין 1 בטא שאחראי במישרין ובעקיפין להרס תאי הסחוס בדלקת מפרקים ניוונית.

2. תמצית רימון ודלקת מפרקים ניוונית:

מאמר שהתפרסם באוקטובר 2010 בכתב העת המדעי Arthritis Research and Therapy דן לראשונה בהרחבה בפוטנציאל הגלום בתמצית רימון למניעה וטיפול בדלקת מפרקים ניוונית osteoarthritis. המאמר מפרט את ממצאיו של מחקר מעבדה שערכו שלושה חוקרים מהמחלקה לראומטולוגיה במרכז הרפואי מטרו- הלת' בקליוולנד, ארה"ב..

ממצאי המחקר הראו שתמצית רימון בולמת את הפעילות של אינטרלויקין 1β, ציטוקין פרו-דלקתי, שמהווה גורם פעיל בתהליך של דלקת כרונית ובהרס תאי סחוס. הציטוקינים הם תאי דם לבנים שמפעילים תהליך דלקתי בגוף במטרה להילחם במחולל מחלות. בנסיבות מסוימות חל שיבוש בתהליך הדלקתי והציטוקינים ועוד גורמים במערכת החיסון שנחשבים לחבר'ה ה"טובים" הופכים ל"רעים" ומסבים נזק לתאי הגוף.

בימים כתיקונם, אחראיות תרכובות החלבונים MKK3, RUNX-2,  p38α-MAPK על התמיינות, חלוקה ומוות של תאים. אולם במצב של דלקת כרונית, כאשר תרכובות החלבונים מופעלות על ידי אינטרלויקין 1β, חל שיבוש בתפקודן התקין והתוצאה היא הרס תאים. במקרה של דלקת מפרקים ניוונית נגרם עיקר הנזק לתאי הסחוס ולרקמה המקיפה אותם.

המדגם כלל 19 איש בגילאים 58-77 שלקו בדלקת מפרקים ניוונית, מתוכם 14 נשים ו-5 גברים.

התהליך: הדגימות היו תאי סחוס שנלקחו מסחוס פגום (מפרקי ברך שהוחלפו) של המשתתפים במדגם. החוקרים הוסיפו לדגימות תמצית תקנית של רימון, למשך שעה עד שעתיים, ואחר כך חשפו את הדגימות לאינטרלויקין 1 בטא למשך 30 דקות. שאר הדגימות שימשו כדגימות בקרה. החוקרים בדקו את יכולת הקיום של התאים בעזרת מכשיר לספירת תאי דם. בנוסף, בדקו החוקרים את הביטוי הגני של תרכובות החלבונים p38α-MAPK, MKK3, RUNX-2.

ממצאי המחקר:

·        תמצית רימון נמצאה כבטוחה לשימוש.

·        תמצית הרימון בלמה את פעילות אינטרלויקין 1 בטא, ציטוקין פרו דלקתי שמעורב בתהליך הדלקתי בסחוס ואשר מוביל בסופו של דבר לפירוקו של הסחוס.

·        תמצית הרימון בלמה במיוחד את שפעול MKK3, אשר משפיע על שפעול p38α-MAPK שמשפיע על RUNX-2.

המסקנה: תמצית הרימון מגנה על תאי הסחוס ואף מונעת ובולמת את התהליך הדלקתי.

 

המחקר עורר הדים בקרב קהיליית החוקרים של דלקות מפרקים, ובפברואר 2011 מתפרסם באותו כתב עת מאמר של שני חוקרים, זפרולה וחליפה, מהמחלקה לרפואה באוניברסיטת מונטריאול ובית החולים נוטרה דאם, שדן בצמחי מרפא לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית ודלקת מפרקים ניוונית. בפתח מאמרם מתייחסים השניים אל תופעה הרווחת בקרב אנשים שחולים בדלקת מפרקים - השימוש בתוספי תזונה כחלק מטיפול במחלה. החוקרים סבורים שאין מספיק מידע לגבי יעילותם, מידת רעילותם ומנגנון הפעולה של תוספי התזונה, אך מצד שני תופעות הלוואי הנלוות לשימוש בתרופות הקיימות מעוררות את הצורך למצוא פתרונות טיפוליים חלופיים.

 

לדעת החוקרים זפרולה וחליפה, המחקר של עמיתיהם, שאותו תיארנו לעיל, מהווה פריצת דרך בהבנת מנגנון הפעולה של תמצית הרימון על אינטרלויקין 1 בטא והתרכובות החלבוניות שאותן הוא משפעל. נושא נוסף שהם מעלים במאמרם הוא בעיית הספיגה של החומרים הפעילים במעי. "היות שמערכת העיכול עלולה להוביל לפיחות בערכם של החומרים הפעילים בתוספי התזונה הטבעיים, הדגימו האקי ועמיתיו שמתן פומי (בדרך הפה) של תמצית רימון לעכברי מעבדה שחולים בדלקת מפרקים מגינה על המפרקים מפני [נזקי] הדלקת."

הפוליפנולים, החומצה האלג'ית, החומצה הגאלית ועוד, שנכללים בחומרים הפעילים בתמצית הרימון, מתגלים במחקרים כבעלי יכולת הגנה על תאי הסחוס. לאור העובדה שמדובר בחומרים בטוחים לשימוש אשר בולמים ומונעים דלקות מפרקים, יש להמשיך ולערוך מחקרים קליניים לרימון ולצמחים אנטי דלקתיים נוספים כ: תה ירוק, רזרבטול (שמופק מגפן) וכורכומין, גורסים החוקרים.

 

בתחילת הכתבה מנינו בין מרכיבי הפורמולה כורכומין פורטה באלאנס את הפפרין, החומר הפעיל בפלפל השחור. לפפרין תפקיד כפול בפורמולה, הוא מגביר את הספיגה של צמחי המרפא במעי ומעצים את פעילותם של הכורכומין והרימון, כי הוא עצמו אנטי דלקתי.

 

מחקר מעבדה קוריאני, שפורסם ב-2009 בכתב העת Arthritis Research and Therapy, מראה כי הפפרין בלם את פעילותו של האינטרלויקין 1 בטא וכתוצאה מכך בלם את ייצור הפרוסטגלנדינים, הורמונים מעוררי דלקת..

כאשר נתנו פפרין לחולדות עם דלקת מפרקים, פחתו תסמיני הדלקת, עוצמת הכאבים שככה והנזק למפרקים קטן.

 

CurcuminForte Balance

כורכומין פורטה באלאנס היא פורמולה על טהרת צמחי המרפא, ולכן יש לקחת בחשבון שהשפעתה אינה מיידית. לעיתים מדובר בתהליך של שבועות עד שמתחילים לחוש בשיפור, מצד שני תופעות הלוואי שואפות לאפס. מי שמתמיד לקחת כמוסה ביום לאורך זמן, יראה שיפור במצבו. כמוסת כורכומין פורטה מכילה חומרים פעילים שווי ערך ל- 52 כפיות של חומר טחון ומיובש.

לקוחות עם דלקת מפרקים שנוטלים כורכומין פורטה מדווחים שכעבור מספר שבועות כבר חשו הקלה בכאבים בידיים ומאוחר יותר הקלה בכאבים ביתר המקומות. הלקוחות גם מקבלים הנחיות לתזונה מומלצת מן הצוות המקצועי שלנו, ואלו שמקפידים למלא אחר ההוראות, מדווחים על שיפור ניכר במצבם.

 

הצוות המקצועי שלנו עומד לשרותכם בימים א-ה בין השעות 9:00-13:30

 בטלפונים: 09-7425114, 09-7402584.

 

 

 

 

הצוות המקצועי של ח. תמציות צמחים בע"מ, חברה כחול לבן שמפתחת ומייצרת את סדרת תוספי התזונה באלאנס. תוספי התזונה של באלאנס מבוססים על תמציות מרוכזות של צמחי מרפא. מרכיבי השלד בכל מוצרי הסדרה הם תמציות כורכומין ופפרין. למדעני החברה ניסיון של 30 שנה בצמחי מרפא.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב