דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יוגה והריון 

מאת    [ 22/09/2007 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 2960 פעמים ]

תקופת ההריון היא תקופה בה נדרש הגוף להסתגל לשינויים פיזיולוגיים עצומים, לכן בתקופה זו נשים רבות מתחילות לעסוק בפעילות גופנית וחשות צורך ליטול אחריות גדולה יותר למצב בריאותן. היוגה היא פעילות פיזית ומנטלית שעוזרת לאשה ההרה לזרום עם השינויים הללו, לשפר את רמת המודעות העצמית ולהגביר את מודעותה לנוכחות התינוק בגופה. היוגה היא נתיב להתפתחות עצמית ודרך עבור האשה ההרה לגלות את גופה ואת מגבלותיה ולנסות להתעלות מעליהן.

בפן המעשי, היוגה מציעה תרגול שעוזר לאשה ההרה לשפר את טווח התנועה של הגוף תוך שיתוף פעולה הרמוני עם כוח הכבידה. באמצעות תרגילים מיוחדים היוגה מביאה לחיזוק והגמשה של השרירים והמפרקים ומאפשרת שיפור ביציבה. יציבה לקויה יוצרת מתח, עייפות וכאב ואינה מאפשרת נשימה עמוקה. נשימה נכונה תלויה ביציבה טובה משום שכשהאגן ועמוד השדרה מוצבים באיזון והכתפיים רפויות יכול בית החזה להתרחב באופן חופשי והנשימה אינה מוגבלת. שיפור הנשימה באמצעות היוגה מבטיח חמצון יעיל יותר של הדם לאם ולעובר לאורך כל ההריון.

היוגה מטפלת במקור המתח בגוף ומאפשרת לשחרר אותו, על ידי כך נמנעים מחושים שכיחים כגון כאבי גב , עצירות, בצקות ברגליים. תהליכי העיכול והסרקולציה משתפרים וכן גם איכות הנשימה. חלק מתנוחות היוגה מרחיבות את חלל האגן ומתקנות את הטיית האגן ועל ידי כך מסייעות ליצור טונוס נכון בשרירים וברצועות של האגן וכך להחזיק את הרחם במקום הנכון ביחס לעמוד השדרה. המיקום של הרחם מסייע למקם את התינוק במצב הנכון לקראת הלידה.

בהיבט הרגשי היוגה מסייעת לאשה להתמודד עם החרדות והפחדים שמלווים את ההריון. הרפיה באמצעות היוגה מעודדת הפרשת אנדרופינים - הורמונים שמסייעים לגוף להתמודד עם כאב ומשפרים את מצב הרוח. מתחים יוצרים בגוף הורמונים הנוגדים את הורמוני הלידה ולכן הריון המלווה במתחים עלול להוביל לעיכוב בהפרשת ההורמונים בזמן הלידה ולהגדיל את הסיכון לסיבוכים.

הלידה היא חוויה פיזית אינטנסיבית. נשים רבות מגיעות ללידה כשהן אינן מאמינות ביכולתן ללדת. פחד מהלידה וחוסר הבטחון ביכולת ללדת עלול להפריע למהלך הטבעי של הלידה במידה כזו שנדרשת התערבות רפואית. תרגול יוגה מהווה הכנה מצוינת ללידה, מאחר שאשה שתרגלה יוגה באופן קבוע בזמן ההריון הופכת להיות מודעת ליכולת האדירה של הגוף ומגבירה את סיכוייה של האישה לשלוט טוב יותר בגוף ובנשימה במהלך צירי הלידה. תרגול התנוחות המיוחדות ופריצת גבולות התנועה הרגילים של הגוף מכין את האישה בהדרגה למאמץ שיידרש ממנה בלידה. האימון גם מסייע ליולדת להתמודד עם עוצמת התחושות של הצירים ואף מסייע לה להפחית את עוצמת הכאב על ידי כך שהוא מאפשר לה להגיע להרפיה ולעמדה ממנה היא תלמד לקבל את התחושות במקום להתנגד להן. כמו כן, מאחר שהזכרון הגופני הנרכש בתרגול יוגה בתקופת ההריון שב ומתעורר באופן אינסטינקטיבי במהלך הלידה היולדת מסוגלת להשתמש בידע שרכשה במהלך ההריון, לבחור את התנוחה המתאימה לה בכל אחד משלבי הלידה ולהיות מחוברת בכל רגע ורגע לצרכיה בלי לדאוג מה חושבים אנשים אחרים מסביבה - בין אם זה אומר לגנוח, לבצע נשימה עם קול, לכרוע או להניע את האגן במעגלים.

העובר, אף הוא, נהנה מהתנועה של האם ומהמרחב שהיא יוצרת עבורו כדי להתנועע ולפרוש את איבריו ומאספקת חמצן עשירה. את שביעות רצונו הוא מביע על ידי זה שהוא רוקד ומתנועע בתוך הרחם.

בנוסף, אשה המתרגלת יוגה באופן קבוע, כושר ההחלמה וההתאוששות שלה מהירים יותר והיא יכולה להתחיל את תפקודה הפיזי והמנטלי כאם מהר מאד לאחר הלידה. עם זאת חשוב לציין שאף טכניקה אינה יכולה להבטיח לידה קלה וטבעית ואם יש צורך אמיתי בהתערבות רפואית לטובת העובר או האם, חשוב לדעת לקבל התערבות זו ברוח טובה.
רונית פרז היא בוגרת קורס למורים בכירים ליוגה במכון וינגייט בהדרכת אורית סן גופטה. היא השתתפה בסדנאות עם איינגאר (בישראל), דונה הולמן (באיטליה) ושנדור רמט (בלונדון ובישראל), וכן למדה מספר שנים איינגאר יוגה בלונדון עם אחת מהמורות הבכירות באנגליה, סילביה פרסקוט. רונית מלמדת יוגה משנת 1993, מתוכן שנתיים בלונדון. רונית מלמדת היום בסטודיו שלה בנס ציונה ('דרך היוגה'). בסטודיו מתקיימים בנוסף לשיעורים לנשים בהריון גם שיעורים למתחילים ומתקדמים. אתר הסטודיו: http://www.ronit-yoga.com דואל: ronit_yoga@yahoo.com. טל': 0545394748.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב