דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפוח ודבש 

מאת    [ 28/06/2011 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 2609 פעמים ]

תפוח ודבש בשיר השירים

 

שיר השירים ידוע לפי מפרשיו כמשל המספר על מלך רם ונישא מירושלים , שלמה כמובן , שחיפש בין כל בנות עירו אחת ויחידה שתהיה לו למלכה . הוא בחר לא רק בזאת שיופיה היה מעל כולן , אלא בחן סגולות נוספות כמו אצילות , עדינות , נאמנות . כלומר מלכה אמיתית . סיפור האהבה כלל גם פרידה ואיחוד מחדש . הנמשל עוסק בכך שהמלך הינו מלך העולם , הקדוש ברוך הוא , והנערה היא עם ישראל שבחר לו כעם סגולה . היופי בשיר השירים , מעבר להיותו ספר קדוש וסיפור אהבה מרתק , הוא בחירת המילים והקשר ביניהן . למרות כל הקדושה הרי המילים הן מילים של חולין . אנו פוגשים כאן תיאור של הנאות היום יום שמעלים את מצב הרוח . יין למשל מוזכר פעמים רבות כהשוואה למשהו משמח ומרחיב את הלב .

לצד היין מוזכרים גם תפוחים ודבש , שהינם מרכיב חשוב בפתיחת השנה היהודית . '' רפדוני בתפוחים כי חולת אהבה אני '' . לפי פירוש הרב זמיר כהן מבקשת הנערה כי יקיפו אותה בתפוחים ריחניים כפי שנהוג היה לעשות כדי לעורר את המתעלפים . התפוחים היו בימי התנ"ך פרי מן השורה הראשונה . לא היו ברשימת הקניות של עקרת הבית התנכית פרות אקזוטיים המיובאים לארץ ישראל כיום . התפוח , גם אם היה מוגבל בסוגיו ובצבעיו , היה כנראה גם אורגני וגם ייחודי על מנת שיחשב בעל ריח מופלא המעיר מתעלפים . ועוד כתוב '' כתפוח בעצי  היער כן דודי בין הבנים בצילו חמדתי וישבתי ופריו מתוק לחכי '' . כאן מצוין  עץ התפוח כנעלה בין עצי הסרק גם נותן צל וגם מניב פירות מתוקים . דימוי נפלא למחזר הנבחר בין שאר הבחורים הריקניים . עוד כתוב '' וריח אפך כתפוחים '' ואומר הרב זמיר כהן כי הריח מורה על הפנימיות אם טובה היא או רקובה . הרי פגשנו רבות בתפוחים יפים שתוכנם היה רקוב , אולם ריח טוב מעיד על פנימיות ראויה . אנו צריכים להיות ערניים לא רק למראה התפוח או לחילופין בן או בת הזוג , אלא גם לריח כלומר לפנימיותו של האדם.

 הדבש בשיר השירים מוזכר במצבו הפראי  ובנשימה אחת עם מעדנים יוקרתיים כמו יין וחלב '' אכלתי יערי עם דבשי  שתיתי ייני עם חלבי '' .  הכוונה לדבש  שגדל בקנים וביערת הדבש . מרוב התלהבות והתרגשות אכל הבחור המאוהב את הדבש עם הקנה שלו . כמו כן מוזכר הדבש כדימוי למשהו מתוק במיוחד '' נפת תטפנה שפתותיך כלה דבש וחלב תחת לשונך '' . לשון הנערה הנע בפיה בעת דיבורה מענג את הבחור כמו משקה העשוי מדבש וחלב . התשוקה והאהבה למעדן ערב לחיך הם דימוי מוערך ומוחשי לאהבה חושנית ורגשית לבן או לבת הזוג .

ראש השנה ביהדות הוא יום לבחינה עצמית והכנה להתייסרות ולחרטה של יום הכיפורים , אך עם זאת מכיל בתוכו מנהגים משמחים ומרעננים . ארוחת חג משפחתית עם מיטב המאכלים המובילים כולל כוכביה המצטיינים של ארץ ישראל תפוח ודבש. המתיקות בפה היא סימן למתיקות בלב . בראש השנה הזה הוסיפו חידוש לשולחן החג , לא רק פרוסת תפוח טבולה בדבש אלא גם משקה מתוק ואלכוהולי כמו ,ליקר תפוח וליקר דבש . זהו חידוש מרענן ומלהיב במיוחד ממש המשך לשיר השירים , טעים לחיך וגם מקרב ללבבות . .

אז שיהיה לכולנו חג שמח עם אוכל טוב בפה והרבה אהבה בלב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב