דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פירוק שיתוף ב גירושין בישראל 

מאת    [ 23/06/2011 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 2574 פעמים ]

כאשר אחד מבני הזוג רוצה לכפות פירוק שיתוף במסגרת הליכי גירושין, עליו לעתור לבית המשפט או בית הדין הרבני ולהגיש תביעה לפירוק שיתוף,  כלומר תביעה למכירת הנכס וחלוקת התמורה שתתקבל בין הצדדים. פעמים רבות, משתמש בן הזוג אשר אינו מעוניין בגירושין ובפירוק השיתוף בדירה כקלף מיקוח וכאמצעי להפעלת לחץ על בן הזוג החפץ בגירושין. למשל במקרה כזה, יתנה הצד שאינו מעוניין בגירושין את הסכמתו למתן גט בקבלת הדירה, או לכל הפחות בקבלת חלק גדול יותר מהחלק המגיע לו על פי דין.
 
בן הזוג שאינו מעוניין בפירוק השיתוף במקרקעין יכול להסתייג גם  בשל החובה להבטיח את מדור הילדים המעוגנת בסעיף 40 א' לחוק המקרקעין. הסעיף מורה על עיכוב ביצוע פירוק השיתוף במקרקעין משותפים שהם דירה של בני זוג המשמשת להם למגורים, כל עוד לא נוכח בית המשפט כי לילדי הזוג הקטינים ולבן הזוג המחזיק בהם, נמצא הסדר מגורים אחר.
 
בני הזוג אף יכולים להגיע לכדי הסכם לפיו הדירה תימכר מייד או במועד נדחה. במידה ולא הגיעו בני הזוג להסכם, קבעה הפסיקה כי בשל חופש הקניין אין באפשרותו של בית המשפט למנוע מאדם לממש את זכותו הקניינית בנכס ולמכור את דירתו. יחד עם זאת, מול זכות זו, כאמור, עומדת זכות הילדים למדור (כאמור, סעיף 40א' לחוק המקרקעין)וזאת במקרה שלצדדים יש ילדים קטינים מתחת לגיל 18. לפיכך, האיזון הראוי שקבעה הפסיקה עשוי להתקבל על ידי קביעה של בית המשפט כי הדירה תימכר בעוד שחלק ממחיר הדירה יישמר בנאמנות אצל צד שלישי על מנת להבטיח את מדורם של הילדים, או לחילופין, לדחות את המכירה למשך מספר שנים, עד אשר יגדלו הילדים המשותפים. במידה ומדובר בדירה בעלת שווי גבוה עם משכנתא נמוכה או ללא משכנתא, באופן שיאפשר לצדדים לרכוש 2 דירות קטנות עם משכנתא במקום תשלומי שכירות, יהווה הדבר כתחליף הולם לפי חוק המקרקעין.
 
פתרון אפשרי נוסף למצב שבו אחד מבני הזוג מעוניין בפירוק שיתוף ובגירושין בעוד השני מסרב, יתקבל על ידי ויתור שיעשה בן הזוג שמעוניין בפירוק שיתוף על חלקו בדירת המגורים. כאשר לבני הזוג נכסים נוספים מלבד דירת המגורים, יתבצע איזון משאבים כולל. למשל במקרה שבו יש עסק, ניתן להגיע להסדר שצד אחד יקבל את העסק והשני את הבית, או הסדר שבו צד אחד יישאר עם מלוא זכויותיו בפנסיה או באופציות שקיבל והצד השני יישאר עם כל הבית. לכן יש לבצע הערכת שווי של הבית וכל משאבי הצדדים על מנת לקבל מפה כלכלית מלאה של כלל הרכוש של בני הזוג והחלוקה תתבצע מתוך כלל הרכוש. כך יכול שייווצר מצב שבו יתבצע קיזוז בין חלקו של צד בדירת המגורים המשותפת לבין נכס אחר משותף. 

 

אנו ממליצים לכל מי שמעוניין להכין את עצמו בעניין פירוק שתוף באופן יסודי מתוחכם ויצירתי להתייעץ עם עורך דין לגירושין על מנת לקבל הדרכה וייעוץ מפורט ואישי.

 

 

עורך דין תבור גולדמן הינו מגשר מוסמך בעל תואר L.L.B בהצטיינות, במשפטים במסלול משולב עם מינהל עסקים, שירות צבאי כקצין ארגון רפואה מפקד פלוגת רפואה במילואים בדרגת רב סרן– קצין מצטיין. בן למשפחת מייסדים, מראשוני העלייה הראשונה מ-1882 בארץ ישראל, אשר הניחו נידבך חשוב לייסוד העם ומדינת ישראל .


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב