דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מפטרים עובד? קראו כתבה זו קודם לכן 

מאת    [ 22/06/2011 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 3251 פעמים ]

פסקי דין רבים של בית הדין הארצי לעבודה מהשנים האחרונות פסקו כי יש לבצע שימוע כדין גם במגזר הפרטי. בדומה למגזר הציבורי, מטרת השימוע היא לתת לעובד הזדמנות לשנות את החלטת המעסיק כמו גם לאפשר לעובד לדעת את הסיבה לפיטוריו.
עד לפני מספר שנים המעסיק במגזר הפרטי לא היה מחוייב לבצע שימוע לעובד בטרם פיטוריו.
יש מעסיקים בסקטור הפרטי החושבים שמצב זה עדיין תקף, אך כאמור פסקי דין תקדימיים מהשנים האחרונות מחייבים גם את המגזר הפרטי בשימוע.

חובת השימוע קשורה לעקרון תום הלב, עקרון בסיסי למדי ביחסי עובד מעביד. ההכרה בחשיבותו של עקרון תום הלב חלחלה לאורך השנים לתחום דיני עבודה הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. מתוך ההבנה כי תום לב הינו חיוני ליצירת יחסי עבודה תקינים והוגנים נגזרת גם חובת השימוע. אשר על כן, חובת המעסיק לספק לעובד את הסיבות לפיטורים. מעביד אשר יספק סיבות שקריות לפיטורים, חושף עצמו לתביעה מצד העובד!
מסיבות שונות, מעסיקים רבים במגזר הפרטי בוחרים לבצע "שימוע בזק" המתבצע בעת פיטורי העובד. כמו כן, מעסיקים רבים מעדיפים להסתיר מהעובד מדוע הם החליטו לפטרו. מעבידים אילו עשויים לספק לעובד סיבות עמומות לפיטוריו, כגון צמצומים בחברה וכיוצא בזה.
כאמור, שימוע שאינו מתבצע כדין מהווה עילה לתביעה. מעסיק שהוכח כי סיפק סיבה שקרית לפיטורי העובד מצטייר בעיני בית הדין כמי שביצע שימוע פיקטיבי, כזה שלא התבצע בתום לב. זאת כיוון שלא ניתנה לעובד אפשרות אמיתית לשנות את ההחלטה. קרוב לוודאי שבמצב זה בית המשפט יגזור על המעסיק לשלם פיצויים עונשיים לעובד.
יתרה מכך, בית הדין הארצי לעבודה פסק כי חובת השימוע מתקיימת גם עבור עובדים המועסקים בהסכמי העסקה אישיים לתקופות קצובות. בפסק הדין בעניין יוסי גוטרמן, השופטת ארד מתייחסת לכך בהרחבה:

"העסקת העובד נעשית על פי חוזה לתקופה קצובה, אולם המסגרת בה היא מתקיימת מחזיקה בתוכה, מעצם טיבה, אפשרות ליצירת קשר מתמשך, בין לקביעות ובין להארכת החוזה מעת לעת. במקרה כזה, גם אם לעובד אין זכות קנויה למשרה, חייב המעסיק במתן הודעה מראש לעובד על כוונתו שלא להאריך עוד את ההתקשרות עימו; לפרט את הטעמים העומדים ביסוד אותה כוונה; לאפשר לעובד להביא בפניו את תגובתו וליתן לו הזדמנות הולמת לנסות ולהעביר את רוע הגזירה" [ע"ע 1027/01]

על מנהלי ארגונים ומשאבי אנוש מהמגזר הפרטי והציבורי כאחד להיעזר בעורך דין דיני עבודה ולהתעדכן בפסיקות בתחום חשוב זה.
אי הקפדה על יחסי עבודה תקינים ביניכם לבין העובדים עלולה לחשוף אתכם לתביעות.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או עסקי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או עסקי ו/או אחר, ואין לראות בדברים אלה משום מצג ו/או חוות דעת כלשהי ביחס לדיני עבודה, אלא יש לראות בכתוב דעה אישית ו/או הסבר כללי בלבד ובוודאי שאין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

משרד עורך דין דיני עבודה, הלפגוט, אדרי ושות' מתמחה בדיני עבודה. למשרד ניסיון רב בייצוג מעסיקים ועובדים בנושא זכויות עובדים כגון זכויות בעת מילואים, זכויות נשים בעת הריון ולאחר לידה,  הלנת שכר, שכר מינימום, זכויות עובדים זרים, עובדי קבלן, התפטרות ופיטורין, אפליה בעבודה, ימי מחלה, חופשה והבראה, שעות מנוחה, הטרדה מינית בעבודה ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב