ויאמר הויה לנח בא אתה וכל ביתך אל התיבה כי
אתך ראיתי צדיק לפני בדור הזה
הוא קדמון לכל קדומים – לפני לא נוצר אל ואחרי לא יהיה.
וקשה השמוש בלשון יצירה שהוא יתברך היה הווה ויהיה
כי אין אל מבלעדיו כי אם נוצר, שהקב"ה קרא ליעקב אל,
ומובא בחבקוק אלוה מתימן יבוא ובסמיכות הליכות עולם
לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות, שהמצוות הן אורחות
הויה. ראו הליכותיך הליכות אלי מלכי בקדש [תהילים]
התיבה פירושו המילה הקדושה הנבדלת והמגוננת
המביאה להשראת השכינה בנבראים והבדלה מהחומר
כמובא ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר,
אלא בתוכם, בתוך כל אחד ואחד מישראל, שנח האכיל
את כל אשר עמו בתיבה במזונות הראויים לו ע"פ שורשו
[בורא מיני מזונות], שהים נקרע לשנים עשר שבילים
וכל שבט פסע בנתיב שלו, כמובא, קורע ים סוף לגזרים.
השראת השכינה וכניסה אל מתחת לכנפיה באופן של
בירור וכנוס הניצוצות שהתפזרו בשבירת הכלים, שהיא
חלק מהתהוות הבריאה. מבדיל מן הקליפות ומאפשר
זכוך ומירוק פנימי בכח קליפת נגה שיש בה טוב ורע
מצד הנפש הטבעית ומהווה ממוצע בין שלשת הקליפות
הטמאות מהן יונקים אומות העולם את חיותן, לבין
הקדושה, וההבדלה היא תוצאה של הכנעה ומביאה
להמתקה של הגבורות בחסדים.
וירא העם כי בשש משה, בשש דרשו אחר בשש שעות
לרדת מן ההר והם כנגד שש שעות המבדילין בין אכילת
בשר לחלב כמובא והבשר עודנו בין שיניהם שהבשר
בסוד הדינים והחלב בסוד החסדים שנאמר דבש וחלב
תחת לשונך בבחינת תורת חסד על לשונה.
כאשר אדם הראשון נצב בפני הנסיון בדבר אי אכילה
מעץ הדעת עת נבראה לו חוה מצלעו נאמר ויסגר בשר
תחתנה, משמע שהיה נתון בנסיון על פי מידת הדין.
מה דמות תערכו לו, מה בחשבון אותיות עולה אדם
[הראשון] הקרוי אב כל חי שניצוץ ממנו שורה בכל.
ובנח נאמר ויסגר הויה בעדו [את התיבה] שמידת
הדין שררה בעולם.
במשכן שהוקם ביום השמיני למילואים נאמר ויהי
נעם אדני [השכינה] אלהינו עלינו ומעשה ידינו כוננה
עלינו ומעשה ידינו כוננהו.
משכן ר"ת מלך, שופט, כהן, נביא.
זה שנאמר שבע יפול צדיק וקם.
מזמור קמ"ה תהילה לדוד בתהילים מיוסד בפסוקים
על סדר הא'-ב' כאשר אות נון חסרה והיא כנגד הפסוק
נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל, וברבקה כתוב
והנערה בתולה איש לא ידעה.
ואף סוררים לשכן יה אלהים
כוונת אמירת ברוך הוא וברוך שמו היא: ברוך הוא-יה
וברוך שמו-וה. גילוי השם י-ה אב אם במלכות פה
בעולם העשיה ב-וה, במשמעות של השראת השכינה,
וכמבואר על הפסוק יד על כס יה שאין עמלק גימט'
ספק כופר ומתנגד לשם יה, אלא שאינו מעונין לגלות
מלכותו בעולם העשייה.
אב ואם כאמור אב אחד לכלנה ואם אמור בה שלח תשלח
את האם, את האב לא נאמר. לשון כפולה שלח תשלח
אחד מבית ראשון, שני מבית שני.
אם ר"ת הזוגות משה אהרן, אסתר מרדכי, אליהו משיח.
שמעון טל רז