דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרופות הוליסטיות 

מאת    [ 19/09/2007 ]

מילים במאמר: 2075   [ נצפה 4174 פעמים ]

תרופות הוליסטיות

תרופות הוליסטיות הן אחד מחמשת המאפיינים המרכזיים של תבנית הרפואה המשולבת. תרופות הוליסטיות, הן פעולות אנושיות פשוטות, כגון: שינה, מקלחת, מחשבה חיובית, מעשה טוב, חיבוק, נשיקה, אהבה, יחסי מין, הליכה, ביקור במקום חדש, ועוד. בכל אחת מהפעולות האנושיות קיים הרצון לתת והרצון לקבל שבהן, כך שניתן לכוון לקבלה או לנתינה. כל פעולה אנושית מאפשרת תרגול, אימון, תחזוקה, שכלול או תיקון של כל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות. המודעות לרצון לקבל ולרצון לתת שבכל פעולה היא שמניעה את כוח החיים (הרצון החופשי), והופכת כל פעולה אנושית פשוטה ל"תרופה" (לוסקי 2005). תרופות הוליסטיות הן כלים למניעת תקלות ומחלות, וכן תרופות לריפוי ברפואה המשולבת.
תרופות הוליסטיות הן תוצר של האינטליגנציות והן ניתנות לצורך אימון אינטליגנציות. הבנה של תפקיד כל אחת מהאינטליגנציות (ראה פרק על 32 האינטליגנציות), יאפשרו התאמה של תרופות לאינטליגנציות.
אינטליגנציות הן יכולות או כישורי חיים (גארדנר 1996). ארבעה שלבים לאבחון ולטיפול דרך 32 האינטליגנציות: היכולת לזהות חוסר ברובד הרגשי. היכולת להגדיר רצון ברובד הרוחני. היכולת לשנות גישה ברובד השכלי. היכולת לקבוע מטרות וליישמן ברובד הגופני (לוסקי 2005). אימון ותרגול אינטליגנציות, צריכים להפיק תוצרים מדידים בשלוש אמות מידה: שינוי במצב הגופני (עולם), שינוי לאורך זמן (שנה), שינוי בחיוניות ובשמחת החיים (נפש). "ג' אבות ותולדותיהן, ז' כובשים וצבאותיהן, וי"ב גבולי אלכסון ראיה לדבר עדים נאמנים עולם שנה נפש" (ספר יצירה, פרק 6 מ"ב).
לכל אדם יש שלושים ושתים אינטליגנציות במינון ומדרג ייחודי. פרופיל האינטליגנציות האישי של כל אדם מהווה את השפה הייחודית בה הוא מתפקד ומצטיין. היכולות האנושיות מתפתחות דרך הקשרים הנוירולוגיים וזרמי החשמל. הנוירונים כמו האינטליגנציות, הן ישויות פיסיות שניתן לפתח באמצעים שונים והם מגיבים כמו ששרירים בגוף, מגיבים לאימון ותרגול. באמצעות תרגול ניתן לפתח את רשת העצבים והקשרים הנוירולוגיים במוח ובכל חלקי הגוף, הנדרשים ללמידה, לניצול מיטבי ומאוזן של פוטנציאל 32 האינטליגנציות.

המודעות לרצון לקבל ולרצון לתת שבכל פעולה היא שמניעה את כוח החיים (הרצון החופשי), והופכת כל פעולה אנושית פשוטה ל"תרופה" (לוסקי 2005).
טבלה מספר 1 "תרופות הוליסטיות" מציגה פעולות אנושיות פשוטות, בהתאמה לאינטליגנציות. תרגול ואימון פעולות פשוטות יאפשר חיזוק או יצירת קשרים נוירולוגים חדשים וכתוצאה מכך, שכלול, תחזוקה או תיקון אינטליגנציות. עבור כל אינטליגנציה ניתן לפתח "תרופות", רבות, נוספות. טבלה זו מציגה אפשרות אחת לכל אינטליגנציה, רק לצורך הדגמה.

תרופות הוליסטיות

אינטליגנציות פעולות אנושיות פשוטות כתרופות

אות רצון רובד רוחני - שכלול היכולת להגדיר את הרצון וכיוונו
א רצון חופשי הייה 7 דקות ביום מה שבא לך להיות.
מ רצון לתת התפלל, בקש את טובת העולם כולו כל בוקר.
ש רצון לקבל לפני שינה, אמור סליחה בלב, גם לעצמך.
אות מורים רובד שכלי - שכלול היכולת לשנות גישות ואמונות
ב חוכמה קבע ורשום קדימויות, מה חשוב יותר עבורך בחיים.
ג עושר אמור תודה לעצמך 40 פעם ביום מתוך כוונה.
ד זרע קדש, כוון, ברך, אחל לאחרים הצלחה.
כ חיים עשה מקלחת ארוכה, טבול במים רבע שעה לפחות ביום.
פ ממשלה עשה אהבה. חיבוקים ונשיקות - מתכון טוב לשחרור הידענות.
ר שלום חבק את עצמך 10 דקות, כל יום.
ת חן חבר תחושות למחשבות ותן ליופי הפנימי לצאת.
מספר כוחות רובד רגשי - שכלול היכולת לזהות חסרים
1 אור הדלק נר כל יום ואמור: "הכל בא מצד האור, הכל לטובה".
2 בראשית טייל במקומות חדשים, עשה דברים שלא עשית עדיין.
3 אהבה לטף, פנק, תחמיא, פרגן לאנשים ולעצמך.
4 חופש ספור עד 10 לפני כל פעולה. הייה בהשפעה במקום בתגובה.
5 מחשבה נקה מחשבות שלילית באמצעות מחשבות חיובית.
6 אחדות עשה מעשה טוב אחד ביום, כל מעשה הוא מעשה טוב.
7 התבוננות תריץ במחשבה שלך "סרט" של כל מה שעשית במשך היום.
8 ריפוי פתח דלתות לאנשים - קשור, שדך, תאם, סייע, טפל, הדרך.
9 חיסון צור, כתוב, צייר, פסל, צלם. הייה יצירתי.
10 גילוי הייה היכן שאתה שעה ביום, ללא תוכניות.
אות חושים רובד גופני - שכלול היכולת לקבוע יעדים ולממשם
ה ראיה עצום עיניים 7 דקות ביום ותראה משהו.
ו שמיעה פעם ביום, תשמע אדם אחר 7 דקות ללא תגובה.
ז ריח קח 9 נשימות עמוקות, כל יום, ותריח.
ח דיבור כתוב לפחות 10 משפטים כל יום ביומן האישי שלך.
ט טעם היום, תאכל ותלבש רק מה שאתה אוהב ועושה לך טוב.
י מעשה עשה השבוע 3 דברים שרצית לעשות בשנה האחרונה.
ל תשמיש גע בדברים, עבוד עם הידיים 10 דקות ביום לפחות.
נ הלוך/דרך קבע יעדים לחיים ותהנה מהתהליך כך שתשכח מה היה היעד.
ס רוגז/בטן תגיד: "אני אוהב את החיים" פעם ביום, 40 יום ברציפות.
ע שחוק/מוח שחק משחקים, צעק, צחק צחוק יזום 7 דקות ביום.
צ הרהור/לב תרום 1-3 שעות בשבוע למחויבות למען הקהילה.
ק שינה/תא תישן 7 שעות בלילה, בקש חלומות ותעד אותם .



מחקרים ותרופות הוליסטיות

מחקרים מוכיחים שלפעולות אנושיות פשוטות (תרופות הוליסטיות), יש קשר לבריאות. תרופות הוליסטיות הן מאפיין מרכזי ברפואה המשולבת, הוכחת תקפותם של "תרופות הוליסטיות" על ידי מחקרים אמפיריים, תיתן משנה תוקף לתבנית הרפואה המשולבת. להלן ממצאי מחקרים אחדים:
בשנים האחרונות הוכח מדעית, שלתפילה יש כוח ריפוי. ד"ר אבי בליך מבית החולים הפסיכיאטרי לב השרון, שכתב על כוחה של התפילה לריפוי מחלות בכתב העת "הרפואה" (2002), מציג את המושג "תפילה מרחוק" (D.P - Distance Prear), מושג המתאר מצב בו אדם או מספר אנשים מתפללים לשלומו של מטופל שאינו מוכר להם ושהמטופל מעולם לא הכירם. לטענת ד"ר בליך יעילותה של התפילה מרחוק לריפוי מחלות הוכחה מבחינה מדעית. מחקרים רבים שמצוטטים באותו כתב עת מסכמים: "תפילה מרחוק יכולה להשפיע על מטופלים עם דלקות בכלי הדם. הטיפול יעיל מבחינה כספית, אינו משפיע לרעה וצריך לשקול להשתמש בו כחלק מהנוהל הקליני" (פרופ' לייבוביץ', מרכז רפואי רבין, פ"ת). במקום אחר מציינים חוקרים ממכון הלב האמריקאי בקנזס, ארצות הברית, שתפילה מרחוק הוכחה כיעילה במקרים של שהייה קצרה ביחידות לטיפולי לב. המסקנה מהמאמר היא שתפילה יכולה להיות תוספת אפקטיבית לטיפול רפואי רגיל.
"תרופה הוליסטית" נוספת שלגביה קיימים ממצאים, היא יחסי מין. אחד המחקרים הבולטים שפורסם לפני כמה שנים בכתב העת הרפואי British Medical Journal (שירז 2006) , הראה שגברים שמקיימים יחסי מין בתדירות גבוהה, זוכים לחיים ארוכים יותר ומועדים פחות למות בגיל צעיר. התברר שבקבוצה שהייתה הפחות פעילה מינית, שיעורי התמותה היו גבוהים פי שניים לעומת הקבוצה היותר פעילה.
החוקרים בדקו אנשים בריאים שלא קיימו יחסי מין, ואנשים חולים שקיימו יחסי מין, ובעזרת כלים סטטיסטיים הוכיחו שיחסי מין גורמים לבריאות טובה ואריכות ימים. ליחסי מין יש קשר גם לשכיחות נמוכה יותר של סרטן הערמונית אצל גברים. באותו מאמר מתואר מחקר אוסטרלי שהתפרסם לפני כשנתיים ואשר הראה, שככל שגבר חווה אורגזמות ושפיכת זרע בתדירות גבוהה יותר (ביחסי מין או באוננות), כך קטן הסיכון שלו לפתח את סרטן הערמונית. פרופ' גרהאם גילס, מנהל המרכז לאפידמיולוגיה של הסרטן באוסטרליה שעמד בראש המחקר, סיכם: "נראה ששפיכה בתדירות גבוהה מונעת מחומרים מחוללי סרטן, שמגיעים עם הדם לבלוטת הערמונית, להצטבר שם ולגרום לשינויים מסרטנים בתאי הבלוטה". יחסי מין תורמים גם לחיזוק המערכת החיסונית, מה שמסייע בין השאר למניעת מחלות אוטואימוניות (אסתמה, פסוריאזיס, זאבת ועוד, שבהן המערכת החיסונית תוקפת את הגוף), כמו גם שפעת, הצטננויות וריפוי פצעים. יחסי מין סדירים מעלים בדם את רמתם של נוגדנים מסוג אימונוגלובין, המחזקים את התמודדות הגוף.
תרופה הוליסטית אחרת, שנבדקה מחקרית, היא "תשומת לב". ד"ר אורניש, בספרו "אהבה והישרדות, הבסיס המדעי לכוח הריפוי של אינטימיות" (אורניש 2004), מכניס לראשונה למשוואה של בריאות וחולי נושאים שלא דובר בהם בעבר על ידי עולם הרפואה. את שיטתו של ד"ר דין אורניש לריפוי הלב מיישמים היום במספר בתי חולים בארה"ב וגם, בשיר"מ במרכז רפואי אסף הרופא במסגרת קבוצות תמיכה להבראת הלב. שיטת ריפוי הלב של ד"ר אורניש הוכיחה נסיגה של טרשת עורקים (התהליך שסותם את עורקי הלב וגורם בסופו להתקפי לב ומאורעות מוחיים). לאהבה, לתמיכה ולשייכות יש את ההשפעה המשמעותית ביותר על בריאותנו. נמצא כי נבדקים עם גורמי סיכון קונבנציונאליים (כולסטרול גבוה בדם, לחץ דם גבוה, גיל מבוגר, סוכרת, הפרעות ב-אק"ג), היו מועמדים לפתח תעוקת לב חדשה פי 20 מאחרים ב- 5 השנים הקרובות. אלה שענו בחיוב לשאלה אחת- "האם אשתך מביעה את אהבתה כלפיך" סבלו באופן משמעותי פחות מתעוקת לב גם כאשר היו להם את גורמי הסיכון. אלה עם גורמי הסיכון שענו בשלילה לשאלה זו סבלו מתעוקה באופן משמעותי יותר. ככל שגורמי הסיכון היו משמעותיים יותר כך לתחושת אהבה מהאישה היה אפקט מנטרל משמעותי יותר. חוקרים סיכמו זאת כך "אהבת האישה ותמיכתה הם גורם מאזן חשוב שבסופו של דבר מפחית את הסיכון ללקות בתעוקת לב אפילו כאשר קיימים גורמי סיכון גבוהים" (אורניש 2004). המסקנה ברורה, ל"תרופות הוליסטיות" יש השפעה מחקרית מוכחת ביכולתם לרפא או לחסן מפני מחלה. ד"ר אורניש, לא רק מצביע על גורמי הסיכון, אלא גם, מפרט כיצד ניתן להפוך גורם סיכון לגורם הגנה, כיצד ניתן להגביר את תחושת השייכות, התמיכה, האהבה והאינטימיות בחיינו. הוא בוחר להתחיל בנושא של תקשורת בין אישית. הוא מוביל אותנו צעד אחר צעד לתקשורת מקרבת במקום תקשורת מרחיקה. לפי אורניש, קירבה ואינטימיות פירושם ריפוי, בעוד שריחוק, חוסר אמון, ציניות ובידוד מובילים למחלה. הוא מדבר על כוחם של מילים ושל מחשבות. למילים יש כוח של חיים ומוות ולמחשבות יש יכולת ליצור מציאות חדשה (אורניש 2004).
גם למוסיקה יש כוח של ריפוי, המוסיקה היא אחת מה"תרופות ההוליסטיות" שנחקרו אמפירית. במאמר שפורסם בחיים אחרים (פברואר 2006), מספרת הכותבת, שלומית רז, כי במחקר שנערך ב"מעונות מכבי", עולה כי האזנה למוסיקה מעודדת החלמה אצל מטופלים. במחקר שנערך במעונות מכבי במגדל הזהב בבת ים נבדקו אנשים שלקו בשבץ מוחי ואנשים שהאונה הימנית במוחם נפגעה. במהלך המחקר חולקו המטופלים לשלוש קבוצות: לבני הקבוצה הראשונה לא הושמעה מוסיקה כלל, לקבוצה השנייה הושמעה סונטה של מוצרט, ולקבוצה השלישית השמיעו מוסיקה שאהבו לשמוע בביתם. מתוצאות המחקר עולה כי מצבם של המאזינים למוצרט השתפר לעומת המטופלים בשתי הקבוצות האחרות. מחקר זה נערך בהשראת מחקר אמריקאי שנערך בשנת 1993, שבו נערכו מבחני אינטליגנציה לסטודנטים לפני ואחרי שהאזינו לסימפוניה של מוצרט. התוצאות הראו שיפור בולט בציונים לאחר האזנה למוצרט. בעקבות ממצאי המחקר נכתב בזמנו הספר "אפקט מוצרט", והופקו קלטות במטרה לשפר יכולות לימוד, ריפוי, יצירתיות, ורגיעה באמצעות הקשבה למוסיקה.
פרופ' קרסו, מנהל המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, בספרו "הלב - המדריך המלא לבריאות ולשיקום" (קרסו 2004), נותן סדרת עצות לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות לב. עצותיו של פרופ' קרסו הן "תרופות הוליסטיות" כלליות. להלן אחדות מעצותיו:
"אהבו את עצמכם, פנקו את עצמכם והזכירו לעצמכם שאתם החשובים והאהובים ביותר בעולם כולו. נסו להיות אופטימיים, אנשים אופטימיים מצליחים יותר, אהובים יותר ובריאים יותר. אנשים פסימיים ורואי שחורות מביאים על עצמם בעיות ומחלות, בחזקת נבואה שמגשימה את עצמה. חשיבה חיובית עוזרת בכל שטחי החיים. אנשים אופטימיים אהובים יותר בחברה, ואפילו הרופאים אוהבים אותם יותר. אם שקעתם במצב רוח קודר או ברחמים עצמיים - השאילו סרט וידאו מצחיק או צפו בתוכנית טלוויזיה משעשעת. צאו מזה, ויפה שעה אחת קודם. ניתן לרפא מחלות או בעיות גופניות בעזרת מדיטציה ודמיון מודרך. אל תכניסו את עצמכם לעימותים ומתחים מיותרים. גם אם תזכו במשפט נגד מישהו שנוא - האנרגיה הנפשית שתשקיעו בו תגרום לכם נזק בריאותי ונפשי גדול יותר מהרווח במשפט. הימנעו ממריבות מיותרות ומסתם מצבי לחץ ומתח. עימותים, מלחמות וויכוחים מיותרים זוללים אנרגיה, מכניסים את הגוף למצב של דחק, ומדכאים את מערכת החיסון. הרשו לעצמכם להשתנות. הרשו לעצמכם להיות גמישים יותר, לוותר ולסלוח, להבין ולקבל ולנסות דברים חדשים. אל תתקעו בשל חשיבה מקובעת ומאובנת. חיים קלים הם נטל קטן יותר על מערכת החיסון שלכם. היו טובים לאחרים, עזרו לאנשים ללא שיקולי כדאיות. מעשים טובים שנעשים ללא ציפייה לתמורה יוצרים אנרגיה חיובית, והידיעה שעשינו משהו טוב עוזרת לתחושה הטובה שלנו עם עצמנו. תנו לאנשים יותר ממה שהם מצפים, ועשו זאת בשמחה. טלו אחריות על בריאותכם. אל תתנו למריבה קטנה לפגוע בידידות גדולה. היו פתוחים לשינויים - אבל לא על חשבון הערכים שלכם. למדו את החוקים - והפרו אחדים מהם מפעם לפעם" (קרסו 2004).

תרופות הוליסטיות או פעולות אנושיות פשוטות פועלות באותו האופן שבו פועלות תרופות כימיות. ההכרה מבטא את עצמה בגוף דרך כימיקלים שמיוצרים בגוף. כל שיטות הטיפול ההוליסטיות נולדו כתוצאה מהתבוננות בנס המתחולל בביצוע של פעולות אנושיות בצורה מכוונת ומודעת "קפיצה קוונטית" או "ריפוי ספונטאני" (צ'ופרה 1997) - מגע מודע ומכוון הפך לעיסוי - עיסוי שבדי, עיסוי רפואי ועיסוי רקמות, טווינה ושיאצו, רפלקסולוגיה ומכאן זה התפתח להילינג בגרסאות שונות - הילינג אנרגטי והילינג רוחני וקבלי ורייקי וקורונה ועוד, ועוד. תנועה גופנית התפתחה לספורט על כל צורותיו, לאמנויות לחימה, לתאי צ'י, ליוגה, לצ'י קונג, שיטת אלכסנדר ופלדנקרייז. העיסוק באוכל התפתח למדעים שלמים ולעולם חדש של אפשרויות. סיפורים אנושיים פשוטים התפתחו לביבליותרפיה, ומשחקים התפתחו לשיטת טיפול באמנות וספורט תחרותי. יותר ויותר פעולות אנושיות פשוטות מתפתחות והופכות לשיטות טיפול מסודרות. סביב צמחים, צבעים, אבנים, מוסיקה, ריחות, שמנים, בעלי חיים, מים, מרחב, חלומות, שינה, ותפילה התפתחו תרפיות. בסופו של דבר כל פעולה אנושית היא שיטת טיפול וכל טיפול הוא, בעצם, פעולה אנושית מכוונת. כל פעולה אנושית מכוונת ומודעת היא "תרופה" (לוסקי 2005).
ריפוי אינטליגנציות הוא תהליך חינוכי נרכש (ראה מעגל המטפלים). כל שינוי פנימי באחת האינטליגנציות דרך "תרופה הוליסטית", יופיע בכל ארבעת הרבדים של אותה אינטליגנציה. כל אינטליגנציה היא חלק מהשלם ולכן גם כל שינוי בה, משפיע על הגוף כולו, על השלם ( גוף ונפש).
המודעות לרצון לקבל ולרצון לתת שבכל פעולה היא שמניעה את כוח החיים (הרצון החופשי) והופכת כל פעולה אנושית פשוטה ל"תרופה" (לוסקי 2005).

כותב המאמר- ד"ר דני לוסקי, יוצר ומפתח שיטת לוסקי.
דף הבית של מכללת לוסקי - www.lousky.co.il














ד"ר דני לוסקי- יוצר ומפתח שיטת לוסקי / 32 האינטליגנציות



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב