דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות ושיקום מפריצת דיסק 

מאת    [ 20/06/2011 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 2124 פעמים ]

פריצת דיסק אינה מגיעה סתם כך. באופן גורף אני רואה בעבודתי כמטפלת עם יוגה טיפולית שהתפתחות של בלטים ופריצת דיסק נובעת מיציבת גוף לא מתאימה תחת עומס ומתפתחת לאורך זמן. הכוונה ביציבה היא ליכולתו (או אי יכולתו) של הגוף להיות זקוף כנגד כוח המשיכה, גם בישיבה וגם בעמידה. יציבה נבנית מחלקי הגוף השונים היושבים זה על גבי זה: השוקיים על גבי הקרסוליים, הברכיים על גביהם, האגן מעליהם וחוליות הגב השונות כמגדל על גבי האגן. פריצת דיסק, כמעט תמיד, אינה תוצר של אירוע יחיד אלא תוצר של עומס הנבנה לאורך זמן על גבי המפרקים השונים הבונים את היציבה.

בימנו אלה לרובנו יש מעט הקשבה (אם בכלל) לאותות שהגוף שולח לנו וזאת עוד לפני שינוי ניכר במבנה השלד. הרצועות והשרירים ינסו לבצע כרצוננו ולפעמים אין לנו כלל את יכולת הבחירה אם לעמוד בעומס הזה כמו לדוגמא בצבא או כהורים הנושאים את ילדנו על כפיים. התבטאות כרונית כגון פריצת דיסק היא תוצר של אירועים, גדולים כקטנים, חזקים כקלים בהם לא יכול היה הגוף לעמוד בלחץ המשקל והעומס.

הנה מספר גורמים שבגללם מתפתח מצב של בלט ופריצות דיסק:

  1. בעיות יציבה וחוסר איזון בפיזור המשקל על כפות הרגליים וביניהן – כולנו לא סמטריים. צד אחד חזק יותר מהשני. בעוד הצד החזק מתמודד, פעמים רבות הוא מנסה לחפות על צד החלש אשר נהיה עצל. כפות הרגליים, שבדרך כלל נעולות רוב היום בנעליים לא מאפשרות יציבה שהיא פעילה ומאזנת. לרובנו אין כלל מודעות לבהונות ולקשתות בכפות הרגליים. חלקנו אף מתביישים בכפות הרגליים שלנו שהוא החלק הנושא את כל משקל גופנו בזמן עמידה. בעיות יציבה מתחילות הרבה פעמים משם.
  2. תצורת ברכיים הפונה פנימה או החוצה (המכונות רגלי X או O ) . תצורות אלה מכוונות לחלוקת משקל לא סימטרית. כמעט כולנו מיישרים ברכיים או הולכים עם נעלי עקב. בהרגלים תרבותיים אלה אנו מאבדים את גמישות ואלסטיות ומעניקים לגב עומס נוסף בו הוא לא אמור לעמוד. יציבה פעילה מאפשרת בלימת זעזועים טבעית ובריאה.
  3. מנח האגן – כל אי-הסימטריה הזו המגיעה מהרגליים מגיעה בתורה לאגן שאמור להיות בסיס מאוזן למגדל החוליות של עמוד השדרה. האגן 'מנסה' לאזן בין שני הלחצים מלמטה ומלעלה ולאורך זמן ילחץ על החוליות התחתונות בכיוון פוגע.
  4. תנועה, עומס ומשקל – חיינו מספקים סיטואציות ומצבים המאתגרים את עמוד השדרה והחוליות. החוליות מנסות לשמור על יציבה כנגד כוח הכובד ואי הסמטריה שבתנועה והצרכים היומיים. עומס שאינו סימטרי (כמו נשיאת הילד על הידיים), משימות בצבא, ספורט ועוד, כולם דורשים מן הגב תפקוד תחת עומס שאיננו רגילים להיות בו.במקביל התגובה שלנו לכאבי גב פתאומיים היא דווקא לחכות שהם יעברו מבלי לחקור. אנו לא חוקרים את אותם ההרגלים שיצרו את המצב האקוטי הזה. אנו לא נוטים לחקור או לשנות הרגלים הרסניים.
  5. אין מודעות לצוואר וגב תחתון כל עוד אינם כואבים – גם שפיפה על כיסא לאורך זמן עשויה להוביל לבלט או פריצת דיסק.  הגב התחתון והצוואר רגישים מאוד וחיוניים לפעילות ללא כאבים. רובנו אינם מודעים כלל ואף מתעלמים במתכוון למבנה העדין והדרישות הקשות של החיים. לאורך זמן אנו מזניחים ומבנה השלד מגיב בהתאם.

הנה מספר המלצות לשיפור יציבה ותיקון המצב:

  1. ללכת גם יחפים – להימנע לחלוטין מנעלי עקב. לטפח יציבה ללא נעילת ברכיים.
  2. לשים לב לכאב ולקשר שבין לחץ נפשי, מתח ולכאבי גב
  3. לפתח מודעות להרגלי היציבה ולחוסר הסימטריה המובנים בגוף.
  4. לעשות יוגה מתאימה לכם ושאינה פוגעת בכם

 גופנו מספר את סיפור חיינו, סיפור ההכרה שלנו וסיפור ביטויי הכאב שחווינו. פריצת דיסק היא תהליך שניתן לשקם אותו עם יוגה טיפולית. ניתן לחיות עם פריצת דיסק או בלט ללא כאבים. יוגה טיפולית מתקנת הרגלי יציבה ומציעה שיקום אמיתי במקרים של פריצת דיסק, בלט והקרנות עצביות.

יפעת גולדמן - מורה ליוגה טיפולית במרכז ליוגה טיפולית. www.yogatipulit.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב