דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסתדרות - העלאת שכר המינימום 

מאת    [ 19/06/2011 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 3735 פעמים ]

פוליטיקאים, אנשי הסתדרות ובכירים בכלכלה הישראלית מודעים לחשיבות של העלאת שכר המינימום, כדרך לצמצום הפערים בין השכבות השונות בארץ. למרות זאת, המאבקים על נושא זה נמשכים, עדיין ללא הסכמה.

לשם מאבק יעיל בנושא זה, אשר יוכל להניב פירות, יש צורך בארגון חזק אשר שומר על זכויות העובדים ומוכן להילחם על כך גם בעזרת מחאות קיצוניות - משום שהסיבה לתזוזה בעניין יכולה להגיע רק מלמטה.

הסתדרות העובדים - הצלחות והישגים אחרונים

בינואר 2011, הצליח הגוף החזק בישראל בכל הקשור להתאגדות עובדים - הסתדרות, זהו שמו - בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, להסכים על העלאת שכר המינימום ל-3,890.25 שקלים, כשמחיר שעת עבודה עלה ל- 20.92 שקלים.

זהו שלב ראשון של ההעלאה, כשבשנת 2012 השכר אמור להגיע עד 4,300 שקלים. הסכם זה, שנחתם בין הצדדים, חל על כל העובדים אשר ארגוניהם שייכים ללשכת התיאום כמו בתי מלון, מפעלים, חברות שמירה וארגונים נוספים אשר אין בהם ועד עובדים.

המאבק הנוכחי בעניין זה מתרכז בחקיקת ההסכם באופן מסודר, כך שבמסגרת החוק, האכיפה תהיה קלה יותר בנושאים כמו הלנת שכר או עבירה אחרת על דיני עבודה שונים. הסתדרות חזקה כמו כאן בישראל, יכולה לגרום לזירוז העניין.

על מה בעצם נאבקת הסתדרות עובדים?

על פי סקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות, נראה כי בישראל גם משפחות אשר עובדות למחייתן בשכר מינימום מתקשות לגמור את החודש. הוצאות המחייה היקרות גורמות למשפחות אלו לשבור את תקרת האשראי שלהן ולחיות בדוחק.

מצב כלכלי שכזה מחייב את העלאת שכר המינימום, על מנת שיוכל לסייע לאותן משפחות וגם להגדיל את שיעור גביית המיסים במדינה - מה שיאפשר תשלום גדול יותר של השלמות הכנסה ותוספת בעזרה סוציאלית.

שוויון בשכר והעלאת רמתו יכולות גם לצמצם את הפערים החברתיים. משפחה אשר מתקשה לממן לילדיה חוגים או לימודי העשרה, תביא להנצחת העוני ולהעמקת הנטל גם בדורות הבאים.

הגברת הצריכה, כחלק מהעלאת שכר המינימום, יכולה אף היא להביא לצמיחת המשק. עם גוף חזק כמו הסתדרות, אשר פעולותיו מתבססות על טענות אלו, המאבק הופך להיות רציני יותר. לפי תפיסה זו, אדם שמרוויח פחות בולם את הצמיחה של המשק כולו.

הסכמי הסתדרות ואכיפתם

העלאת שכר המינימום בלבד, לא תשנה דבר, כאשר לא נעשה ניסיון לאכיפתו. כמו כן, הגדלת הסכום שמשלמים המעסיקים על פי החוק, מחייבת התאמה של המשק ושל המדינה. המעסיקים לבדם לא יוכלו לספוג העלאה כזו.

מעסיקים שלא יקבלו סיוע, יפגעו בעובדיהם בצמצום ההטבות הסוציאליות המגיעות להם. על מנת שכלל המעסיקים יפעלו על פי חוק ויתנו לעובדיהם את כל המגיע להם, הסתדרות עובדים חזקה צריכה להתעקש על ענישה מצד אחד, ותמיכה במעסיקים מצד שני.

במיוחד בארץ, כאשר אחוזים ניכרים מהציבור משתכר שכר מינימום ומעסיקים רבים מאיימים שלא יוכלו להעסיק יותר עובדים, אחד מהצעדים הנדרשים הוא אכיפת תנאי העבודה הנאותים, כפי שדורשים הסכמי הסתדרות שונים.

האכיפה חייבת להיעשות על ידי כמות גדולה של פקחי עבודה, כפי שמקובל במדינות אירופאיות רבות. אמצעים אחרים אשר יכולים להגן על זכויות העובדים מלבד הסכמי הסתדרות כאלו ואחרים, הם אוזן קשבת לתלונות עובדים, כמו קו לעובד, ועונשים כבדים ומרתיעים של הרשויות על העבריינים.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב