דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האור והתאורה בעיצוב חנויות 

מאת    [ 17/09/2007 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 2575 פעמים ]

חיינו ועונות השנה מתאפיינים בשינויים תמידיים בכמות האור. באביב לדוגמה, הימים הולכים ומתארכים, עוצמת האור של השמש הולכת וגוברת לכיוון הקיץ ואיתה מתרחשים השינוי, הצמיחה וההתחדשות המאפיינים תקופה זו. האור הנו המחולל והמסמל של השינוי המדובר.

גם בעולם העיצוב הקמעונאי לאור תפקיד מכריע. החוויה הקמעונאית מבוססת על יצירה ומענה של צורך לרכישה. הצורך מתעורר עם האיתור ואנו כקונים, מאתרים את המוצרים, בראש ובראשונה ע"י הראייה. האור והאופן בו אנו מאירים את המוצרים והאובייקטים השונים, משפיעים באופן ישיר על הדרך בה אנו תופסים אותם.
לא בכדי מכונה עולם השחקנים, העשירים והמפורסמים "עולם הזוהר" וגם הכינוי "כוכב" לציון מי שהצליח או "כוכבו דרך", מתייחס לאור. האנשים הנמצאים במוקד העניין הציבורי פועלים "לאור הזרקורים".

בבואנו לבחון את האופן בו אנו צריכים להאיר את המוצרים בכדי להציג אותם לקונים במיטבם, אנו נדרשים להכיר כמה מושגי יסוד, מעולם תכנון ועיצוב התאורה. בראש ובראשונה יש להכיר בעובדה כי כל אמצעי התאורה המלאכותית, מנסים במידות שונות של הצלחה לחקות את אור השמש. אור זה הנו המוצלח ביותר ואם ניתן להשתמש בו ע"י חלונות או סקיילייט המשובץ בתקרה, יש לכך יתרון משמעותי, מה גם שלאורך זמן, אור זה אינו עולה כסף בתפעול שוטף...

בבואנו לבחון את גופי התאורה והתאמתם לצרכינו אנו בוחנים אותם לפי הפרמטרים הבאים:
ניצולת אורית - כמה חסכוני הגוף מבחינת צריכת החשמל, לעומת תפוקת האור שהוא פולט. כולנו מודעים לעובדה, כי תאורת פלוארסנט מאירה חלל תוך צריכת חשמל נמוכה יותר מנורות ליבון רגילות.
מסירת צבע - כמה האור הנוצר ע"י גוף התאורה שומר ומבליט את צבעי המוצרים. בני אדם לדוגמה, ייראו טוב יותר, בדרך כלל, באור המופק מנורות ליבון, לעומת אור פלואורסנטי.
אורך חיי הנורה - באיזו תכיפות נדרשת החלפת נורות ומהי העלות לכך? יש לבחון את מחיר הרכישה הישיר ואת העלות הכוללת של כל ההוצאות הנדרשות לצורך החלפתה בפועל, לדוגמה,האם יידרש חשמלאי סולם גבוה, או מתקן הרמה, לצורך ביצוע ההחלפה?
פליטת חום - האם גוף התאורה פולט חום? האם יש בכך בעיה? למשל הגדלת צריכת החשמל, העמסה נוספת של מערכת מיזוג האוויר, סכנה לשריפה וכו'.

כללי מפתח בתכנון תאורה בחללים קמעונאיים
תכנון תאורה בחללים קמעונאיים הנו מקצוע בפני עצמו, עם זאת ניסחתי מספר כללי מפתח אליהם יש להתייחס, לצורך תכנון נבון של מערכת התאורה בחנות:

1. הקפד על תאורה רבת עוצמה בחזית, בחלון הראווה ובכניסה - תאורה זו מבליטה את החנות וגורמת לה להיראות מזמינה יותר.

2. השתדל ליצור ערוב של סוגי התאורה. חנויות רבות נוטות להשתמש בגופים פלואורסנטים בלבד מחמת היותם חסכוניים בחשמל ובעלי אורך חיים גבוה יותר, עם זאת, לחללים המוארים באור זה, יש נטייה להראות "שטוחים" ולהרגיש קרים.

3. הקפד על ניקיון גופי התאורה: מהיותם של הגופים תלויים על התקרה, יש נטייה להתעלם מהצורך בניקיונם. מחקרים הראו כי גופים ישנים ומלוכלכים, הנראים לכאורה תקינים, פולטים ב 15-20% פחות מגופים חדשים ונקיים.

4. הימנע מסינוור - תכנן תאורה בה האובייקט מואר היטב ואילו גוף התאורה נסתר ככל האפשר.

5. התקנה - התאם את סוג התאורה, צורת גוף התאורה וצורת ההתקנה בתלייה, או לחילופין, הצמדה לתקרה לאופי המבנה ונתוני החלל.

6. צור מספר מקומות בהם ישנה מערכת דינמית לתאורה, שתאפשר לך להאיר תצוגות משתנות ומתחלפות, ניתן להשתמש בפסי צבירה, המשמשים מסילה לגופי התאורה, או בסוגי תאורה הניתנים לכוונון.

7. הקפד על שמישות - תחזק את גופי התאורה ואל תיתן לנורות לגווע לאטן. מחקרים מצביעים על העובדה כי לעיתים תחזוקה שוטפת, בה מחליפים את כל הנורות באופן יזום ותקופתי (גם נורות תקינות כביכול) עשויה להיות זולה, מהמתנה בנפרד לכל נורה שתסיים את חייה.

למרות כל האמור, מפתיע לראות כמה עסקים מרשים לעצמם להתעלם מגורם זה ולהיות מוארים בצורה רשלנית. יש לזכור כי רענון התאורה הנו אמצעי זול יחסית ולא מסובך, להעניק מראה והרגשה חדשה לחנות קיימת.

לסיכום ניתן לומר כי לאור, לאופן בו הוא מוטל ולהשפעתו על הרגשת הקונים ולקשר הנוצר בינם לבין המוצרים בחנות, ישנה חשיבות מכריעה על ההצלחה וביצועי העסק. ישנו קשר ישיר בין איכות התאורה ועוצמתה לפדיון. אני מקווה כי כתבה זו, גרמה לנו לעצור לרגע ואולי גם לראות את האור.
יואב דריאל,אדריכל בוגר הטכניון, בעל משרד אדריכלות ועיצוב המתמחה בעיצוב חנויות,עיצוב קמעונאי,retail design , עיצוב פנים לעסקים, עיצוב והקמת חנויות, עיצוב מסחרי וכו'...

בין היתר היה יואב דריאל שותף לפיתוח קונספט קמעונאות בבנקים וליישומו בבנק המזרחי.
כמו כן היה אחראי על ניהול מערך ההקמה ואחזקת הסניפים ברשת ארקפה ושורה של פרויקטים מול גופים שונים במשק.
http://www.dariel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב