דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החובה להיות מעולה 

מאת    [ 14/06/2011 ]

מילים במאמר: 1530   [ נצפה 2681 פעמים ]

שוחחנו על מספר דברים שנראים קשורים לנושא הצלחה ויצירת כסף. אחד הדברים המשמעותיים שעלו שם, מבחינתי, הייתה מידת יכולתו של אדם להגיע למצב בו הוא חש שהוא מעולה במה שהוא עושה. נראה לי שיש מקום להתעכב על המושג הזה – "מעולה" מכיוון שהוא מהווה מפתח לנושאים רבים בחיים שיכולים להיתקע ואף ליצור תסכול ומצד שני הוא יכול להיות גם המניע להצלחה, לשגשוג, לשפע ולהגשמה עצמית.

ברור מלכתחילה שכשאני מכריז כאן לגבי ה"חובה להיות מעולה" אני מתייחס לכך שאין האדם אמור להסתפק בחוויה שהוא "טוב" במשהו. זה בסדר להיות טוב, אך חובתו של האדם למצוא אזורים בחייו בו הוא חש שהוא מעולה. אני טוען שזו חובה משום שלמצב הזה, של להיות "מעולה" יש השלכות חשובות ועקרוניות על מגוון החלטות, בחירות, יוזמות, יצירה, שכר ומעמד בחיים. על האדם להעניק תשומת לב לחוויה הזו בחייו ואם היא חסרה סימן שהוא לוקה בחוסר אהבה עצמית, חוסר היכרות עצמית ואולי אף בסוג מסוים של דיכאון.

הכרחי שאדם יוכל לומר לעצמו באיזה תחום הוא מעולה או באיזה תחום הוא מתקרב למצב בו יוכל לחוש שהוא מעולה. נתבונן מעט במילה הזו, "מעולה". זו מילה שמכילה מילים עבריות אחרות, כמו "עלם", "עולם", "על", "עול", מעל", עולה", "מעלה" ואולי עוד. מה שאולי מטעה במילה הזו, כמו שקורה פעמים רבות בתרבות בה אנו חיים הוא שאנחנו עלולים לחשוב שהמילה הזו באה לתאר השוואה ותחרותיות בין בני אדם, כאשר לכאורה בתחומים מסוימים יש כאלה שהם "מעולים" ומוצלחים מאחרים ואילו כל השאר פחותים ונחותים, לפחות באותו עניין.

להיות "מעולה" הוא מצב מהותי, רוחני ומחבר את האדם לכוחותיו הגבוהים ביותר, אך הדבר לא יכול להתקיים מתוך הקשרים תחרותיים. תחושת ה"מעולה" אמורה להתחיל מבפנים, אלא אם אתה ילד ואז מתפקיד ההורים להעניק לך תחושה קבועה שיש בך דברים מעולים. תפקיד ההורים להביע התפעלות רבה ממעשי ידי הילד, מיזמותיו, מהישגיו הקטנים, מניסיונותיו ומהשינויים הקלים שהוא מצליח לחולל. מעבר לכך על האדם לשאוף לחוויה אישית של "אני מעולה". בתוך החוויה הזו מסתתר בין השאר מה שיכנו אחר כך, אנשים אחרים – "בטחון עצמי". בתוך זה יסתתר גם אחד המתכונים העיקריים העומדים בבסיס הצלחות למיניהם – תחושת האדם או תחושת הקבוצה בדבר היותו או היותם "מעולים".

לחוש מעולה, כאמור, אינו שייך בהכרח לתחושת "אני יותר טוב מ...". תחושת ה"מעולה" קשורה לתחושה של "למעלה" מהבחינה של "אני מגיע ממש גבוה בנושא הזה, אני עולה מעלה מעלה ומגיע למקומות עליונים בתוכי, בעודי עוסק בנושא הזה." כאשר אדם חש שהוא מעולה בנושא מסוים הוא מקרין את זה לסביבה, הוא מקרין ידע, יכולת, מיומנות, בטחון וכישרון. הוא הופך להיות אדם שניתן לסמוך עליו באותו נושא והוא הופך לאדם שאחרים חפצים יותר בשירותיו, בייעוץ שלו, בתמיכה שלו ועוד. על האדם, על כל האדם, לשאוף לחוויית ה"מעולה" והדרך לכך לא אמורה להיות מסובכת אך כוללת מספר תחנות הכרחיות של עבודה ותשומת לב.

לכל אדם יש הזדמנויות בחיים שמאפשרות לו להכיר את התחומים ואת האזורים בהם הוא עשוי להיות מעולה. אנחנו לא אמורים להתאמץ בחיפושים אחר הנושאים הללו, בהם נהיה מעולים. זה אמור להגיע מעצמו. התנאי הבסיסי והראשוני על מנת שדבר זה יתרחש הוא שהאדם משתדל לפעול ולהתקיים בהתאם לתשוקותיו. אין זה פשוט אך בהחלט מעשי ומהווה מתכון בסיסי לבריאות ולשגשוג מבחינות רבות, כלכלית, ערכית ועוד.  על האדם לתור אחר תשוקותיו ולתת להן לכוון אותו. כך יגיע למקומות הנכונים בחייו, כך יתקדם לעבר הגשמה עצמית, כך ימצא את מה שהוא עשוי להיות מעולה בו.

לחוש "מעולה" לפי תפיסה זו אינו קשור למצב בו האדם מסוגל להצליח מאד בנושא מסוים ולהגיע למיומנות גבוהה ביתר קלות. האלמנטים האלה חשובים וחיוניים אך אינם הבסיס והיסוד של היותו של אדם "מעולה". להיות "מעולה", כלומר – לחוש "למעלה", פירושו הרוחני והעמוק יותר הוא שאני חש נפלא, נהדר, קל ויצירתי בעת עשיית דבר מה. אז אני יכול לחוש שאני עשוי להיות "מעולה" או שאני כבר "מעולה". אם מדובר במיומנות שדורשת אימון, למידה וניסיון כי אז חווית ה"מעולה" נבנית עם זמן עד שמתגבשת באופן ברור בתודעתו של האדם. אנחנו לא חייבים להפוך במהירות ל"מעולים" אך מחובתנו לתור אחר המעשים וההתנסויות בהם אנחנו יכולים לחוש נפלאים, נהדרים, קלים ויצירתיים בעיני עצמנו. משהו מיוחד מאד קורה לנו כשאנחנו נוגעים בנושא כזה או אחר. אנחנו מרגישים אז שזה "מדליק" אותנו, שזה מעורר, שזה ממלא אותנו בסקרנות ובתשוקה. זהו אזור הפוטנציאל להיות מעולה. האם ברור כעת שהדבר אינו ממש קשור, בטח שלא במישרין בתחרותיות עם אדם אחר או עם אנשים אחרים?

אדם המבקש הצלחה כלכלית וכן הצלחה נפשית ואיכות חיים גבוהה באמת אמור לחפש ולא להניח לעצמו עד שימצא את דרכו להיות "מעולה". אל לך לחפש את מה שאחרים יגידו לך שאתה "טוב" בו ואף "מעולה" בו. אל לך לעשות את הטעות הנפוצה הזו. חפש את מה שמרגש אותך, שמניע לך מיתרים פנימיים, שמבלבל אותך מרוב שזה מרתק אותך, שלוקח אותך למקומות של חידוש, יצירתיות והנאה. זהו המקום בו אתה עשוי להיות מעולה, אם לא עכשיו אז בהמשך. זהו המקום שלך וחיוני שתחפש אותו.

להיות "מעולה" פירושו בין השאר "לעבוד" או "להתאמן". להיות "מעולה" פירושו ליישם, לחקור, להתקדם ולהתפתח בנושא בו אתה מרגיש שזה עלול לקרות אצלך. להיות "מעולה" זה להמשיך ולחפש את החוויות המיוחדות האלה ולעשות את העבודה הקשורה באותו נושא באופן מתגבר והולך. המצב האידיאלי והאפשרי, פעמים רבות הוא שאדם יהפוך את מה שהוא "מעולה" בו למקצוע הראשי של חייו. לעתים זה לא קורה מייד, ונדרש זמן להשתלמות, צבירת בטחון וקניית ידע רלוונטי אך עם הזמן עשוי האדם לבחור את הבחירה הגורלית והמשמעותית, שלעתים נדרש אומץ רב על מנת לקחת אותה, ההחלטה של עזיבת נושאים אחרים שבהם האדם אינו חש "מעולה" והתמסרות עיקרית, הן מקצועית והן רוחנית למה שהוא מרגיש ש"עושה" לו את זה.

התורה הפסיכו קריאטיבית רואה במצבי "הגשמה עצמית" כחיוניים ביותר לכל אדם המבקש בריאות נפשית. אדם שאינו נמצא במסלול לקראת הגשמה עצמית ושאינו חש שהדבר ניתן או קיים בשבילו, בין אם במודע ובין אם שלא במודע, חי חיים לא מלאים ואף תקועים. במצב זה הוא אינו מסוגל להעניק לרגשות שלו מוצא יצירתי הולם ואז בהכרח נתקעת בקרבו אנרגיה חיונית רבה שבמקום לסייע לו ביצירת חיים מספקים הופכת למטרד ולמקור לבעיות. האדם זקוק לנתיב המיוחד שלו, בו יוכל להשקיע מרץ ואף לקצור פירות מסוגים שונים. הפירות האלה עשויים להיות בתחושה האישית  כמו שמחה, סיפוק, הנאה ותחושת חיבור עמוקה וכן להיות במה שמתקבל מהחוץ כמו תמורה כספית הולכת וגוברת, כמו מחמאות, הערכה ותשוקת אחרים ללמוד ממך.

האנרגיה הגברית באדם מושכת אותו קדימה, להיות אינדיבידואל מיוחד, ייחודי, שונה וראשוני בדרכו. ביטוי ירוד וילדותי של האנרגיה הזו מתבטא בתחרותיות בין בני האדם והשוואה מוגזמת בין ביצועיהם. במצב כזה עשויים לשגות אנשים ולחשוב שרק חלק מאיתנו עשויים להיות "מעולים" ושהדבר נמדד רק במושגים של ניצחון של האחד על האחרים. כאשר האנרגיה הגברית מופעלת כהלכה היא אכן מושכת את האדם קדימה ככל הניתן, לחפש, להתקדם וגם לשאוף לניצחונות, אך המניע העיקרי יהיה תשוקת התפתחות, גילוי והתגלות. חווית ההתגלות וההתרגשות היא בסופו של דבר מעבר מקסים של האנרגיה הגברית שהופכת לנשית. כשאני "חש" התעלות (גם כן, מאותו שרש של "מעולה"), אז אני נמצא כבר במצב הנשי והמענג שלי. מצב נהדר שאין כמותו. על מנת להגיע לשם עלי להשתמש באנרגיה הגברית שלי שתדחוף אותי לעשייה ולחיפוש שמקדם אותי ללא הרף, ושברגעים מסוימים מביאה למצב שבו הדחיפה והכוח לנוע הלאה (אנרגיה גברית) הופכים כבמטה קסם לחוויה מענגת וטוטאלית של תחושת חיבור, הצלחה וסיפוק. כמו שניתן לראות, אם כן, האנרגיה הגברית ממש מושכת אותנו למקום בו היא עצמה תהפוך לנשית. זהו הסימן לבריאות ולאיזון – בו האנרגיה הגברית הופכת לנשית ואחר כך זו חוזרת לגברית, דהיינו – לשוב ולעבוד, לשוב ולחפש, לשוב ולעשות וחוזר חלילה.

כל אלה לא יהיה להם ערך רב לאדם אם אינו מתקרב כך או אחרת לחוויית ה"מעולה" שקיימת בו. יש להדגיש שעל מנת להתקרב לתחושה זו על האדם להקדיש תשומת לב רבה ועבודה לא מעטה לצמצום הביקורת העצמית שלו (קרא עוד) שתנסה לומר לאדם שהוא לא יכול באמת "להיות מעולה". כמו כן יש להקדיש לא מעט תשומת לב ועבודה לטיפוח אהבה עצמית (קרא עוד), שבלעדיה לעולם לא יוכל האדם באמת להרשות לעצמו לחוש "מעולה" או להתקדם למקום הלגיטימי והטבעי הזה, שמחכה לכל אדם.

בתוך "מעולה" מסתתר עושר, כספי ואחר. בתוך "מעולה" מסתתרת בריאות נפשית וחוויות סיפוק. כדאי לתור אחר ה"מעולה" שבחיים, לפי הקריטריונים שהזכרתי קודם. לפעמים ניתן למצוא את זה לבד ולפעמים בעזרת מדריך או מטפל. בכל מקרה, החיפוש הזה ראוי, חשוב, חיוני ולעתים אף קריטי. היה מעולה, היי מעולה, כי כך כולנו רק נתענג עליכם ואתם תזכו לחיים משגשגים יותר, בריאים יותר וטובים יותר בשבילכם.

דר' פינקי פיינשטיין, פסיכיאטר מסוג אחר, אבי התורה הפסיכוקיראטיבית, מפתח ערכות הטיפול העצמי - סידרת 10%, מחבר הספרים "רגע לפני הפסיכיאטר", "איך לגדל ילדים יצירתיים ושמחים יותר", מנהל המרכז לציור אינטואיטיבי בתל אביב.לאתר המרכז לציור אינטואיטיבי לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב