דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב חנויות שילוט ונראות 

מאת    [ 17/09/2007 ]

מילים במאמר: 639   [ נצפה 10050 פעמים ]

אחד האלמנטים המרכזיים בגיבוש זהות העסק - הוא שילוט החוץ. השילוט מעניק לחנות זהות ועליו מצוין גם שם העסק. זוהי למעשה "תווית השם" של החנות. קביעת השלט היא טקס חשוב, המבשר על הצטרפות של חבר חדש לפעילות העסקית באזור. גם החלפה או רענון של שלט מהווים בדרך כלל איתות על שינוי עמוק יותר, המתחולל בעסק. שילוט החוץ הוא אמנם אחד המאפיינים הבולטים של חזית החנות, אולם כל קמעונאי נדרש עוד לפני תליית השלט לחשוב על השאלות הבסיסיות ביותר: מדוע אנו צריכים שילוט? האם ניתן להקים עסק משגשג שאינו נושא שלט? וכיצד משרת השלט בצורה מיטבית את מטרות העסק שלי?

בניגוד למקובל, שילוט אינו תנאי הכרחי להצלחה עסקית ועל לקוחותיי נמנים מספר עסקים מצליחים, מכמה תחומים שלא טרחו לקבוע שילוט כחלק מאסטרטגיה סדורה או כתוצאה מנסיבות. עם זאת במצב הרצוי, תהליך עיצוב החנות וקביעת השילוט הנו חלק ממעגל גדול יותר של קביעת אסטרטגיה עסקית ולאחר מכן מימושה דרך עיצוב החנות, קביעת תמהיל המוצרים קביעת המיקום וכדומה.

עלויות מול בידול
לשילוט מאפיינים רבים: גודל, צבע, צורה, תאורה, פונט-טיפוגרפיה, חומר השלט ואופן התלייה. קיים מגוון גדול יחסית של טכנולוגיות ואופני יצור לשילוט ויש להם השפעה ישירה על אלמנט חשוב מאד בדמות העלות הסופית של השלט עבור הקמעונאי.
העלויות הגבוהות של השילוט אינן מסתיימות בתהליך ההקמה והכנת השילוט. רוב העיריות והמועצות גובות אגרות שילוט הנגזרות בדרך כלל משטח השילוט ואלו מעלות את המחיר האפקטיבי של השילוט לאורך קיום החנות.
עקב העלויות הגבוהות, הצעותיהן של חברות המזון הגדולות לקחת על עצמן את העלות, תמורת מיתוג הנקודה תחת שם החברה, יכולות להיראות לא פעם כהצעה אטרקטיבית. חלק מהחברות אף נושאות בעלות השוטפת של תשלום האגרות.
אולם על כל קמעונאי מוטלת החובה לבדוק באופן פרטני מהו המחיר האמיתי של הצעה מסוג זה. עבור פיצוציה אנונימית לא יהיה הבדל משמעותי אם השלט ישא את הלוגו של שטראוס או של חברה אחרת, לעומת זאת לבית עסק המנסה לבנות לעצמו בידול אמיתי, פתרון מסוג זה יכול להיות הרסני.

זהירות - רעש ויזואלי
הליכה תמימה ברחוב טיפוסי בישראל עלולה לגלות לנו כי סביבת המסחר לעיתים קרובות גולשת למצב בו כל חנות יוצרת שלט גדול יותר. בעלי עסקים רבים מאמינים ששילוט גדול הוא אפקטיבי יותר או במילים אחרות שהגודל כן קובע....בעניין זה ניתן לדמות שילוט גדול מדי על חנות קטנה, לאותה דמות של עמיר פרץ מ"ארץ נהדרת" המדברת אל כולם דרך מגאפון. הדבר מייצר בולטות מחד - אך גם רעש ויזואלי מאידך, שבו כבר לא ניתן להבחין באמת בהבדל בין בתי העסק השונים. לעיתים, מכלול השילוט ברחוב מזכיר קצת את השיח הישראלי - כולם צועקים ואף אחד לא מקשיב...

שילוט כחלק ממכלול הנראות
כלל המפתח האמור להנחות אותנו בבואנו לעצב את השילוט - הוא העובדה כי השילוט אינו אובייקט בפני עצמו, אלא חלק ממכלול המכונה בלשון המקצועית "נראות".
מהי הנראות? למעשה ניתן להגדיר אותה כמכלול הפרטים, הנראים במבט ראשון, לעיני הקונה ומהווים את המידע המסייע בגיבוש הדעה של הקונה לגבי זהות המקום.
מכלול זה נוצר מהרבה מאד פרטים בהם חזית החנות, גודלה, המיקום והקונטקסט, הסחורה וסידור החנות כפי שניתן להתרשם מהם מבחוץ.
נראות טובה אמורה להבהיר לקונה, ללא מאמץ ובזמן קצר, את מהות החנות והיצע המוצרים שלה ואמורה לסייע לו להחליט האם החנות הזו מציעה לו מענה לצורך ספציפי. מעבר לזה נראות טובה אמורה גם לעורר בו מעט סקרנות ולייצר בו את הרצון להיכנס פנימה. נראות טובה תייצר גם תאום ציפיות מוצלח בין ציפיות הקונה למענה שהחנות נותנת. חוויה בה הקונה נכנס אל חנות ומגלה כי אינו מקבל מענה לצורך עשויה להעיד על בעיה בנראות. מצב בו ההבטחה של החנות מבחוץ, שונה מהמצב בפנים...

לשילוט חשיבות רבה בשידור הזהות והאופי של החנות לקונה. עם זאת אין לראות את השילוט במנותק מהמצב הכללי של החנות. שילוט טוב מהווה חלק ממערכת מוצלחת של נראות. במצב כזה במקום להסתפק בשלט בשטח של כמה מטרים, הופכת למעשה חזית החנות כולה לשלט תלת מימדי גדול ואינטראקטיבי. שלט המזמין ומפתה את הקונה להיכנס פנימה תוך הענקת תחושה של בטחון לגבי יכולת החנות לספק את צרכיו מחד ויצירת תחושה של סקרנות ורצון לגלות מה עוד ניתן למצוא בה.
יואב דריאל,אדריכל בוגר הטכניון, בעל משרד אדריכלות ועיצוב המתמחה בעיצוב חנויות,עיצוב קמעונאי,retail design , עיצוב פנים לעסקים, עיצוב והקמת חנויות, עיצוב מסחרי וכו'...
בין היתר היה יואב דריאל שותף לפיתוח קונספט קמעונאות בבנקים וליישומו בבנק המזרחי.
כמו כן היה אחראי על ניהול מערך ההקמה ואחזקת הסניפים ברשת ארקפה ושורה של פרויקטים מול גופים שונים במשק.
http://www.dariel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב