דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


10 טיפים לעיצוב חנויות ועסקים 

מאת    [ 17/09/2007 ]

מילים במאמר: 1004   [ נצפה 4994 פעמים ]

תחום עיצוב החנויות הנו תחום חדש יחסית, המשתייך לקטגוריה של עיצוב קמעונאי. תחום זה מטפל באותם אספקטים של עיצוב המשפיעים על התנהגות הצרכנים בחנויות ובנקודות מכירה. רוב החומר המצוי בנושא זה הגיע בעיקרו מארצות הברית, שם התפתח תחום זה ב30 השנים האחרונות, בעיקר ע"י ענקי הקמעונאות של ארה"ב. מטבע הדברים ביצעו חברות אלו נסיונות מנסיונות שונים לגבי אופן הארגון של רצפות המסחר בכדי לשפר את הפדיון למ"ר. עם זאת חלק מן הידע בתחום זה הנו עתיק כימי המסחר.

ע"י שימוש בעיצוב, ניתן להשפיע באופנים שונים על הדרך בה חווה הלקוח את הנקודה. העיצוב, מטבע היותו תחום הפונה אל רבדים שונים בתחום החוויה, יכול לשמש להעברת מסרים גם באופן בלתי מודע.

בעולם הקמעונאי של היום מושם דגש רב על "חווית הלקוח". עסקים וחברות רבים שמים דגש על המרכיבים השונים של חוויה זו, הבאה לידי ביטוי במגוון של מפגשים בין החברה או המותג לבין הלקוח. בעולם של ריבוי ערוצי הפצה, בו לצרכנים ישנה אפשרות לפגוש את המותג ולחוות אותו במגוון של סיטואציות, עולה השאלה מה מקומה של נקודת המכירה באספקט הכולל של חווית הקנייה. החנות עדיין מעניקה לנו עוצמת חוויה, וסיפוק מיידי שקשה לדמיין צרכנים שיוותרו עליהן.
כיום תחום העיצוב הקמעונאי הוא בעיקר נחלתם של הרשתות הקמעונאיות הגדולות וחברות גדולות. לגופים אלו, יש את היכולת והכדאיות להשקיע בתחום, לבדוק ולנסות עדכונים ושינויים לפרמטרים שונים בעיצוב נקודת המכירה ורכיביה. לאחר שאבטיפוס נוסה בסניף או מספר סניפים, והוכח כתורם לשיפור המכירות, ניתן לשכפל ולשעתק אותו לכל סניפי הרשת. תהליך זה מביא לידי ביטוי את היתרון לגודל והיעילות התפעולית, כשאין צורך להמציא מחדש את הגלגל בכל סניף.

גם במציאות שבה רשתות גדולות מתחדשות באופן רציף ומשקיעות הון במאמציהן השיווקיים, לעסקים פרטיים רבים ישנן תכונות ויתרונות רבים. בעידן בו מתחילה מגמה של רתיעה מגופים גדולים, לעסקים הפרטיים יש את היכולת להעניק פתרון המותאם אישית לצרכי הלקוח. זאת בתנאי שנדע ליישם ידע ואיכויות אלו בעיצוב נקודת המכירה. להלן 10 טיפים כיצד להפוך את העסק שלך לאטרקטיבי ולשפר את חווית הקניה של הלקוח וכתוצאה מכך גם לפתוח את כיסו.


10 טיפים לעיצוב עסק/ חנות

1. מה הסיפור שלך?
מאחורי כל עסק מצליח קיים סיפור. הסיפור הנו אותו אוסף פרטים היוצרים את הייחוד של העסק ומבדלים אותו מעסקים אחרים. זה יכול היות טעם מיוחד בתחום המזון, סוג של שירות ייחודי או מקום בעל מאפיינים. ישנן הרבה חנויות המוכרות פיתה עם חצילים וביצה, ה"סביח של עובד" הפך לייחודי, בין השאר, מתוקף אישיותו של המוכר. העיצוב הכולל של העסק, חייב להמשיך ולשקף סיפור זה בצורה נאמנה. אם אתה חנות זולה למוצרים בסיסיים, אין טעם להשקיע בפורניר ייחודי, אבל ם אתה פלאפל שכונתי, אין טעם להתיפייף בתאורה יוקרתית.

2. שילוט ונראות
הבהר ללקוח מיד מה אתה מוכר, נעליים, בגדים, כלי בית, מזון וכו'. תן ללקוח להביט פנימה אל החנות, כדי להבין את מהות העסק. התאם את החזית והמראה של החנות למיצוב - חנות יוקרה או חנות זולה. זכור כי יש לך כ-3 שניות לספר ללקוח "מה הסיפור שלך". דוגמה טובה להעדר השימוש בחזית, הינה של סניפי בנק רבים, השוכרים נכסים איכותיים במקומות בעלי נראות גבוהה ובסופו של דבר מצפים את החזית בפילם אטום.

3. "אל תתנפל על הלקוח! "הקצה אזור לאוריינטציה כללית, מייד אחרי הכניסה, כדי שהלקוח יוכל להסתגל ולהבין היכן הוא נמצא ולהיכן הוא אמור לגשת. לעיתים בעלי חנויות חסים על השטח, שכביכול מבוזבז שעליו ניתן להעמיד עוד מערום סחורה. בראייה כוללת של כלל החנות, אזור זה מייצר את ההיכרות של מגוון המחלקות או המוצרים.

4. צור סדר הגיוני להצגת המוצרים התואם את ה"סיפור" העסקי שלך
לדוגמה - חצי חינם, ה"סיפור" הנו מילוי והעמסת עגלת הקניות, לפי הסיפור, הצרכן אמור להגיע אל הקופה עם עגלה מלאה. מתוך תפיסה זו ובניגוד לסידור המקובל של חנות בסדר גודל כזה, המבוצעת בדר"כ ע"פ קטגוריות (מחלקות, בלשון העם), כאן מבוצעת חלוקה ע"פ נפח וגודל האריזה. הג'ריקנים הכבדים של חומרי הניקוי ומוצרים עתירי הנפח כמו נייר טואלט, ממוקמים דווקא בכניסה. באופן מיקום זה "מקלים" על הלקוח "לבנות" עגלה מלאה, מתוך הנחה, כי יהיה קשה להכניס מוצרים אלו לאחר ביקור במחלקת מוצרי החלב בה הכנסנו לעגלה מעדני החלב שבירים.

5. תנועה
צור מסלול הליכה המכסה את כל שטח החנות. טכניקה מקובלת הינה יצירת נקודות פוקוס אטרקטיביות ע"י מוצרים, עיצוב או תאורה בולטים במיוחד, כשבכל פעם הלקוח מגלה נקודה חדשה ומדלג מנקודה לנקודה. הדבר מתאפיין לדוגמה בחנויות כלבו בשטח גדול, עם זאת ניתן ליישם עיקרון זה גם בחנויות קטנות.

6. תאורה
תאורה, תאורה, תאורה, בראש ובראשונה אנו כלקוחות " קונים בעיניים". התאם את אופי ומיקוד התאורה, למטרות ולמוצרים אותם אתה רוצה לקדם. החמא למוצרים ע"י תאורה מתאימה. צריך רק להביט על המנורות המאירות לדוגמה את הירקות או הבשר בסופרמרקטים הגדולים.

7. כל תכנית היא בסיס לשינויים
רענן את התצוגה, שנה את החזית, בהתאם לתכיפות הביקורים של הלקוח המצוי. תן תחושה ללקוח כי יש טעם לגשת ולבדוק "מה חדש אצלך?" הדבר אמור להתבטא גם במגוון המוצרים וגם באופן הסידור שלהם. אם נביא באיקאה כדוגמה נבחין כי אמנם התצוגה אינה משתנה כל תקופה אך התצוגה במבואת הכניסה משתנה באופן תדיר ובכך יוצרת תחושה, שיש טעם להתחיל את הטרק המפרך, פעם נוספת.

8. "אל תפטפט"
הימנע מעודף אינפורמציה כתובה. הלקוחות אינם מעוניינים להפוך את הקנייה לרכישת השכלה. העבר את האינפורמציה באופן תמציתי וברור. עסקים רבים תולים שלטים מפורטים ורבי מלל. שלטים אלו מייצרים לעיתים קרובות עומס אינפורמציה, המסיט את תשומת הלב מהמוצרים עצמם.

9. כבד את זמנו של הלקוח
עצב וסדר את החנות באופן המאפשר ללקוח לקבל שרות מהיר. חלפו הימים של הלחם והחלב הממוקמים בסוף החנות. הלקוחות היום מודעים לכך, ובמיוחד אם שטח החנות גדול, הם יכעסו כי ירגישו (בצדק) שמישהו "מטרטר" אותם. סניפי AMPM הם דוגמה טובה למקום בו ניתן לקבל שרות זריז ומצד שני ישנה גם אפשרות להרחיב את משך והיקף הקנייה.

10. צור מקום לאינטרקציה
במיוחד היום, בעידן קנייה מוכוונת חוויה, החנות מהווה הזדמנות לאינטרקציה בין לקוחות למוכר, בין לקוחות למוצר ובין לקוח ללקוח. יש להקצות מקום להתרחשות זו, בה הלקוח יוכל לחוש בנוח. תחושה נוחה, נוטה להאריך את משך השהייה של הלקוח בחנות ובאופן טבעי להגדיל את הסיכוי לרכישה מוגדלת וליצירת חוויה כוללת חיובית. מחלקות הקוסמטיקה בסופר פארם הנן מקום קלאסי המיועד ליצור אינטרקציה בין מקדמות מכירה לבין הלקוחות. מצד שני, תכנון זה הנו כה שקוף, עד שרבים מהלקוחות עוקפים או "בורחים" ממחלקות אלו מתוך הבנה שכל התעכבות קלה, תגרור זינוק של מקדמת מכירה מאופרת בכבדות בנסיון להציע עזרה.
יואב דריאל, אדריכל בוגר הטכניון, בעל משרד אדריכלות ועיצוב המתמחה בעיצוב קמעונאי, retail design ,עיצוב חנויות, עיצוב פנים לעסקים, עיצוב והקמת חנויות, עיצוב מסחרי וכו'...
בין היתר היה יואב דריאל שותף לפיתוח קונספט קמעונאות בבנקים וליישומו בבנק המזרחי.
כמו כן היה אחראי על ניהול מערך ההקמה ואחזקת הסניפים ברשת ארקפה ושורה של פרויקטים מול גופים שונים במשק.
http://www.dariel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב