דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספרות- הדלת שלנו לעולם אחר 

מאת    [ 14/06/2011 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 2830 פעמים ]

"גטסבי האמין באור הירוק, העתיד המוטרף ששנה אחר שנה נסוג מאיתנו. הוא חמק מאיתנו אז, אבל זה לא משנה – מחר נרוץ מהר יותר, נמתח את ידינו רחוק יותר...ובוקר בהיר אחד – וכך אנו ממשיכים, סירות כנגד הזרם, נמשכים חזרה ללא הפסק אל העבר". פ.סקוט פיצ'ג'רלד כתב מילים אלו בשנת 1926 בספרו גטסבי הגדול, ומילים אלו לא איבדו את כוחן במהלך השנים – המרדף אחרי העתיד החמקמק אל מול משיכת העבר.

זו כוחה של הספרות: מצ'ארלס דיקנס ומארק טווין המקימים לחיים עולמות שכבר אינם ומזכיר לנו את עליבותם וגדולתם של החיים בעבר, דרך חרכי הצצה לחיים בעולמות שמעולם לא היו ונבראו על ידי סופרי המד"ב והפנטזיה הגדולים, ועד לאמירות סאטיריות וחברתיות נוקבות כשל ג'ונתן סוויפט או טוני מוריסון. היוצרים הגדולים אינם מפסיקים ליצור עבורנו עולמות נוספים, וביצירה המשותפת של דימיון הקורא ומילותיהם הכתובות של היוצרים, עולמות אלו קורמים עור וגידים.

מאחורי הקלעים של עולם היוצרים

לימודי ספרות פותחים צוהר לא רק אל היצירות הגדולות בעבר ובהווה אלא גם אל חייהם של הסופרים שכתבו יצירות אלו. דן בראון, למשל, הושפע רבות בכתיבתו מעבודתה של אשתו – מרצה  בקורס "היסטוריה של האמנות", ומארק טווין כתב את האקלברי פין לאחר שמצא גופת עבד נמלט בעת משחק בנהר. הבנה והיכרות עם עולמו של היוצר עוזרת בהבנת הקונטקסט שבו נכתבו ספריו ושופכת אור חדש על נושאים שונים המופיעים בהם.

במסגרת לימודי ספרות נפגשים המשתתפים לא אחת עם יוצרים בני זמננו ודנים איתם על יצירותיהם. שומעים מפי היוצר על הדרך שעבר בכתיבת הספר, החוויות שהשפיעו על כתיבתו, או יוצרים אחרים מהם סגנונו הושפע.

כיצד התרבות והחברה משפיעים על יצירות ספרותיות?

בכדי להבין לעומק יצירות ספרותיות לא מספיק להתעמק רק ביצירה עצמה, ואפילו לא רק בסופר. הבנת ההקשרים החברתיים, הפילוסופיים והתרבותיים שהשפיעו על היצירה שופכת אור חדש על עומק הבנת הספרות. קחו לדוגמה את המחזה "הלילה השניים עשר" של ויליאם שייקספיר. אחת הדמויות במחזה היא של אוליביה - אלמנה בעלת אמצעים וייחוס המסרבת להנשא בשנית. ללא הבנת ההקשר החברתי בתקופתו של שייקספיר, קרוב לודאי כי האמירה הפמיניסטית, או הביקורת החברתית התקופתית, יעלמו מעיני הקוראים המודרנים: אליזבט מלכת אנגליה, מי שהייתה ידועה כמלכה הבתולה למרות שלל מאהביה היא זו שמלכה בתקופתו של שייקספיר, והמלכה הבתולה סירבה להינשא. הנשים בתקופתו של שייקספיר היו נטולות זכויות – לא על רכוש, לא על ייחוס. המלכה, בסירובה להינשא, למעשה שימרה את כוחה והונה שאותם הייתה מאבדת אילו נישאה, ובעבור זה ספגה ביקורת רבה. היום נחשב הלילה השניים עשר לקומדיה קלילה, אבל בזמנו הוא נחשב לביקורת חברתית נוקבת, כל כך נוקבת שהוא הוצג מספר בודד של פעמים בלבד.

לימודי הספרות שופכים אור חדש לא רק על הספרים והסופרים, אלא גם על ההקשרים החברתיים, הפוליטיים, התרבותיים והפילוסופים שהשפיעו על היצירות. דגשים על התפתחות זרמים בספרות, הכרת המציאות המקומית זתרמה לכתיבת הספר ולהבנתו.

מה לומדים בקורסים של לימודי ספרות?

לימודי הספרות מתמקדים במפגשים של יוצרים ישראלים בני זמננו ועם יצירותיהם. באמצעות הרצאות השופכות אור חדש על גלגולי הספרות הישראלית והיהודית, ניתוח ספרותי של היצירות הגדולות ומפגשים בלתי אמצעיים עם סופרים עימם ידונו המשתתפים על יצירותיהם ועל תהליך היצירה עצמו.

מלבד מפגשים עם דמויות בדויות ומציאותיות מתמקדים לימודי הספרות גם בהיבטים אחרים: כתיבה יוצרת, או סוגי ספרות מסוימים כספרות ילדים.

באמצעות לימודי הספרות ניתן להכיר ולצלול לעולמות חדשים, שונים. להכיר מציאות של אנשים שחוו חוויות שונות, זמנים אחרים, או יקומים מקבילים. להבין כיצד ניתן להעביר מסר, לספר סיפור, ומה יחסי הגומלין בין המילה הכתובה והמציאות בה היא נכתבה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב