דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוואת תכונות מרכזיות IP-PBX בקוד פתוח דוגמת Asterisk לעומת מרכזיות קנייניות 

מאת    [ 11/06/2011 ]

מילים במאמר: 621   [ נצפה 2678 פעמים ]

לאור המגמה הרווחת בשנים האחרונות, ברור לכל העוסקים בתחום, שמנהלי עסקים בוחרים מרכזיות IP-PBX כסוג המרכזיה המועדף להתקנה חדשה/שדרוג, על פני סוגים שונים של מרכזיות אנלוגיות או דיגיטאליות (TDM) שהיו הסטאנדרט בתחום זה עד לפני שנים ספורות. זאת מכיוון שלטכנולוגית ה-VOIP שעומדת מאחורי מרכזיות IP-PBX יתרונות משמעותיים ביותר מבחינת הוזלת עלויות שיחות, התממשקות לתוכנות עסקיות אחרות, וגמישות הרחבה ושינויים כמעט אינסופית. כמענה לקפיצה המשמעותית בביקוש לטלפונית VOIP התפתח הצע של שני סוגי על של מרכזיות IP כאשר כל אחד מסוגי-על אלה משקף תפיסת עולם שונה ואף מנוגד לגבי מהות הטכנולוגיה הזו וחזון שונה לגבי עתידו. שני סוגי העל הללו הם:

1. טכנולוגיות קוד פתוח: תוכנות מרכזיית IP-PBX חינמיות ושניתן להתקין אותן כמעט על כל מחשב/שרת רגיל. תוכנות אלה נוצרו וממשיכות להתפתח בידי קהילות שונות של קוד פתוח דוגמת ה-Asterisk, sipXecs, Yate וכדומה.

2. טכנולוגיות קנייניות: מכשירים סגורים המכילים שילוב של תוכנה וחומרה בטכנולוגיה קניינית שהם בדרך כלל יקרים להחריד לרכישה, דוגמת מרכזיות IP תוצרת המותגים AVAYA, PANASONIC ודומות להן.

ניתן לסכם את התפיסה השונה במהות בין שני זרמים אלה בטכנולוגית מרכזיות ה-IP לארגונים, כך:


    • חסידי טכנולוגית הקוד הפתוח (דוגמת ה-Asterisk) טוענים: "מכיוון שטכנולוגיית ה-VOIP היא טכנולוגיה גמישה המבוססת תכנות מחשבים סטאנדרטי, אין הכרח טכנולוגי אמיתי בהגבלת פונקציות, מספר שלוחות או מספר קווי חוץ. את רוב ההרחבות האלו ניתן לעשות בעזרת הגדרות תוכנה. ההכרח ברכישת כרטיס חומרה יקר על מנת להוסיף פונקציה חדשה שייך ברובו לעולם ההולך ונכחד של מרכזיות ה-TDM. יש צורך דחוף להשתחרר מכבלי דפוסי החשיבה ותמחור עלויות מרכזיות שהיו נהוגות בעבר. יתר על כן: אם עולה בארגון כלשהו הצורך להתאים את התוכנה לצרכים מיוחדים, בבקשה, קוד התוכנה שלנו הוא גלוי ופתוח, תשנו מה שאתם רוצים ו"תתפרו" את הפתרון כך שיתאים בדיוק לצרכים."

    • בעלי הטכנולוגיות הקנייניות אומרים: "אנחנו ממשיכי דרכם של מרכזיות ה-TDM למרות שאנחנו משתמשים בטכנולוגית ה-IP הממוחשבת. אנחנו נגביל את הפונקציות/מספר השלוחות/מספר קווי החוץ הנתמכים על ידי המרכזיות אותן אנו משווקים ונדרוש תוספת מחיר נכבדה על כל פונקציה שנתבקש להוסיף, בדיוק כמו במרכזיות ה-TDM. כל זאת, למרות שאנחנו יודעים שההגבלות שאנחנו מטילים במרכזיות שלנו הן מלאכותיות ופרי של שיקול מסחרי ולא הכרח טכנולוגי. יתר על כן, אם דרוש לכם שינוי בקוד התוכנה (למשל: לצורך התממשקות המרכזיה לתוכנות CRM או ERP) לא תוכלו לפתח את הפתרון לבד אלא תצטרכו לשלם לנו על מנת שנעשה זאת בשבילכם תמורת סכומים אסטרונומיים נוספים."

היתרונות המובהקים של טכנולוגיות קוד פתוח במרכזיות IP-PBX גם במחיר הרכישה ההתחלתי (חינם, כבר אמרנו?), גם בעושר הפונקציות הלא מוגבל המתקבל "ישר מהקופסא" מיד לאחר ההתקנה, וגם בגמישות ההתאמה לצרכי הארגון, לא באו לידי ביטוי בהגברת קצב הקליטה של טכנולוגיות קוד פתוח  במרכזיות IP במגזר הארגוני בארץ עד לשנתיים האחרונות. זאת, בעיקר בגלל חולשת שוק זמנית: פשוט, עד לעבר הקרוב לא היו בנמצא מספיק חברות תמיכה מנוסות ומקצועיות שהיו מסוגלות לספק שרות התקנה ותחזוקה של מרכזיות IP בטכנולוגיות הקוד הפתוח. מספר חברות לא מנוסות שבצעו מספר עבודות לא מקצועיות הוציאו שם רע למרכזיות מסוג זה. יחד עם זה, אלפי התקנות מדווחות של מרכזיות Asterisk ודומות להן, גם בחברות ענק דוגמת בזק בינלאומי וחברות רבות נוספות בכל הגדלים והענפים העסקיים, מעידות על כך שחלה תפנית משמעותית במגמות השוק בתחום זה בשנתיים האחרונות. קיימות כיום בארץ כ-60 חברות תמיכה העוסקות בשירותי תמיכה במרכזיות IP בטכנולוגית הקוד הפתוח (מסוג Asterisk בעיקר) והיד עוד נטויה.

לסיכום: ניתן לומר שמרכזיות IP בקוד פתוח, דוגמת אסטריסק, מומלצות להתקנה בגלל יתרונותיהם המשמעותיים לעומת פתרונות מרכזיות "קופסא" קנייניות למיניהן, וההתאמה הטובה יותר שלהם לתפיסת טכנולוגיית ה-VOIP ההולכת ותופסת תאוצה יחד עם התרחבות רוחב הפס בהתחברות לאינטרנט בעסקים ובמשקי בית. יחד עם זה, יש לבחור בזהירות חברת שירותי תמיכה במרכזיות IP מקצועית ומנוסה על מנת לקבל את התוצאות הטובות ביותר מהמערכת החדשה.

בהצלחה!

ארי בן חור מנהל IT, ויועץ מחשוב


http://www.speedcomp.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב