דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמנה בקרב מחלימים מסרטן 

מאת    [ 09/06/2011 ]

מילים במאמר: 838   [ נצפה 2032 פעמים ]

כ70% מכלל האוכלוסייה סובלים מהשמנה. רבים מהנשים והגברים המאובחנים כחולי סרטן סובלים מהשמנה עוד בטרם אובחנו כחולי סרטן. אולם ישנם מקרים בהם גברים ונשים שהיו במשקל תקין טרם אבחנתם, משנים את תזונתם ואת הפעילות הגופנית שלהם ורבים מהם חווים שינויים ניכרים במשקלם לאחר ההחלמה. מחקרים מראים, למשל, כי כ60% מהנשים שחלו בסרטן השד משמינות (בדרגה זו או אחרת) הן בזמן הטיפולים והן בעת החלמתן. תופעה זו של ההשמנה עלולה להימשך גם שנים רבות לאחר סיום הטיפולים.

לתופעת ההשמנה אצל המחלימים מסרטן ישנן מספר השפעות על בריאותם בכלל ועל הישנות המחלה בפרט:

השמנה מעודדת ומאיצה תהליכים של היווצרות גידולים סרטניים:  דוגמא לכך היא שאחד הגורמים העיקריים המעודד היווצרות סרטן שד בנשים הוא הורמון האסטרוגן. הורמון זה מופרש בגוף בצורה שאינה פעילה על רקמת השד, וברקמת שומן (בשד) הוא עובר שינוי כימי שהופך אותו להיות בצורתו הפעילה. לכן, ככל שלאישה יש משקל עודף רב יותר (ללא קשר לכמות ולסוג התזונה שהיא צורכת), בגופה יצטברו רמות גבוהות יותר של הורמון האסטרוגן פעיל. המשמעות היא שככל שאישה שמנה יותר, הסיכון שהיא תלקה בסרטן שד עולה. דוגמא נוספת: גברים ונשים האוכלים בשר אדום (בקר/ כבש) בכמות רבה עשויים לא רק להשמין מכך אלא גם מצויים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן המעי הגס. בנוסף, השמנה מדכאת את מנגנוני ההגנה של הגוף. הורמון האדיפונקטין הוא הורמון המופרש בשגרה בגוף ותפקידו למנוע תהליכים דלקתיים והיווצרות גידולים. השמנה גורמת לירידה בכמות של האדיפונקטין בגוף, ובכך מפריעה לגוף להילחם באופן טבעי בהיווצרות גידולים סרטניים.

רקמת השומן לא רק הופכת הורמונים אחרים לפעילים, אלא היא גם מייצרת בעצמה חומרים והורמונים העשויים ליצור תהליכים גידוליים או להאיץ את התקדמותם: הורמון הלפטין, לדוגמא, נמצא ברמות גבוהות אצל אנשים הלוקים בעודף משקל. הורמון זה גורם לשגשוג של תאי ערמונית; הורמון זה גם מפעיל הורמונים אחרים היוצרים כלי דם, החיוניים כל כך להיווצרות הגידול ולשליחת גרורות. כך גם נמצא, כי בקרב גברים הלוקים בסרטן הערמונית הסיכוי של ניתוח לכריתת ערמונית להסיר את כל הגידול הסרטני (כך ששולי הניתוח יהיו נקיים) יורד ככל שהגבר שמן יותר. כמו כן, נמצא שקיים סיכון גבוה יותר להישנות של מחלת סרטן הערמונית (עלייה בערכי הסמן הכימי PSA) ככל שהגבר בעל משקל עודף רב יותר.

סיכון למחלות לב ולהיווצרות סרטן:  אנשים שמנים מנהלים אורח חיים לא בריא גם בהיבטים אחרים מלבד תזונה לא נכונה; אנשים שמנים נוטים לא לעסוק בפעילות גופנית ולעשן יותר מרזים. אלו היבטים שבפני עצמם מהווים גורם סיכון הן למחלות לב והן להיווצרות סרטן. מחלימים ממחלת הסרטן נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם. הסיבה לכך, ייתכן ונעוצה בחלקה בטיפולים בהם טופלו מחלימים אלו, אבל כנראה שקיימים גם גורמים נוספים. ידוע לכל כי השמנה וחוסר פעילות גופנית מעלים אף הם את הסיכון למחלות לב. השילוב שבין השמנה, חוסר פעילות גופנית והחלמה מסרטן מעלים עוד יותר את הסיכון למחלות לב וכלי דם; ראייה לכך ניתן למצוא במחקר שבוצע בארצות הברית והראה כי סיבת המוות המובילה בקרב נשים שלקו בעבר בסרטן שד, אינה סרטן, אלא מחלות לב!

השמנתם של מחלימים מסרטן מסכנת אותם. ומאידך, ירידה במשקל כרוכה במניעה של כל הסיבוכים הללו; הפחתה במשקל ועיסוק בפעילות גופנית נמצאו כיעילים במניעת הישנות של סרטן השד והמעי הגס.

כמה טיפים שיסייעו בשמירה על משקל תקין:


    • להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת: מחלימים מסרטן נוטים לעשות שינויי תזונה ללא התייעצות עם גורם מקצועי וזו עשויה להיות טעות. שינויי תזונה לא נכונים עשויים שלא להועיל לך להפחתת משקל ואף עלולים להזיק לבריאותך.
    • ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר: הקדש זמן לפעילות גופנית אירובית, כגון; הליכה, ריצה ,רכיבה באופניים וכו'. יש להתחיל את הפעילות הגופנית בהדרגה. חשוב לקבל ייעוץ מקצועי לפני התחלת הפעילות הגופנית באופן סדיר, כיוון שבלי ייעוץ מקצועי אתה עלול להזיק לעצמך. 
    • נסה לשלב פעילות גופנית במהלך היום, לדוגמא: אל תעלה במעלית כשאפשר לעלות במדרגות, אל תיסע באוטובוס במרחק של שתי תחנות כשלחלופין אפשר ללכת, וכדומה. 
    • השתדל להימנע ממשקאות ממותקים או מאכלים המכילים סוכר.
    • השתדל להפחית בצריכת אלכוהול. כוס יין ביום אינה גורמת לנזק, אך 3 בירות ביום, למשל, בהחלט עלולות לגרום לנזק.
    • מזון מעובד: אל תאכל דגנים (קורנפלקס) או ממרחים המכילים סוכר. השתדל לאכול דגנים מלאים, אגוזים וכד'. כך גם לגבי בשר מעובד- הימנע מנקניקים, נקניקיות המבורגר, וכד'.
    • פירות וירקות: השתדל לצרוך את מרבית מזונך מהצומח; אכול כ-5 ירקות או פירות מדי יום.
    • בשר או דגים: הימנע מבשר בקר. אכילת דגים בריאה הרבה יותר מאכילת בשר בקר. אם מאוד מתחשק לך בשר, העדף עוף או הודו.
    • הקפד על כמויות: כשאתה אוכל (גם אם מדובר במזון בריא), הקפד לאכול בכמות שתאפשר לך לשמור על משקל תקין. אם תאכל, למשל, כמויות עצומות של אגוזים ופירות מידי יום, תשמין בסופו של דבר. סוג המזון וכמות המזון הינם שני קריטריונים חשובים במניעת השמנה.

ולסיום, מילה קטנה לעידוד: החברה האמריקאית לרפואת סרטן (ACS) פרסמה לאחרונה מאמר שבו הצביעה על העובדה, כי ניתן למנוע 50% ממקרי המוות מסרטן על ידי ירידה במשקל ועיסוק בפעילות גופנית. מחלימים מסרטן מקפידים לבצע בדיקות כדי לבדוק שהמחלה לא חזרה או נוטלים כדורים באופן קבוע למניעת הישנות המחלה. והנה מתברר שהדרך הקלה ביותר למניעת הישנות המחלה ולמניעת מוות מסרטן נמצאת ממש מעבר לדלת (של המקרר). על כן, כדאי להשקיע בדיאטה מאוזנת ולעסוק בפעילות גופנית.

ד"ר צחי גור, מנהל רפואי מרכז מתחילים מחדש ומנהל פורום מחלימים מסרטן.


ד"ר צחי גור, הינו דוקטור לרפואה (M.D.) מהאוניברסיטה העברית בירושלים. סיים בהצטיינות התמחות ברפואת המשפחה. השתלם במסגרת AAFMI Fellowship בבית הספר לבריאות הציבור ב- University of Washington, Seattle, Washington. 
ד"ר גור שימש כמנהל מרפאות שירותי בריאות "כללית" בבקעת הירדן, וכרכז המחקר של החוג לרפואת המשפחה באוניברסיטה העברית בירושלים. 
ד"ר גור השתתף בכנסים הנוגעים לרפואת מחלימים מסרטן בארצות הברית והשתלם במרכזים מובילים לטיפול המחלימים מסרטן בארה"ב Adult survivorship program, Dana Farber cancer institute, Boston. 
משמש כיום כמנהל הרפואי של מרכז "מתחילים מחדש" - המרכז הראשון והייחודי מסוגו בארץ המספק ייעוץ רפואי, תמיכה והכוונה למחלימים מסרטן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב