דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיבור חיובי - רטוריקה יומיומית 

מאת    [ 13/09/2007 ]

מילים במאמר: 841   [ נצפה 7735 פעמים ]

 על חשיבות ונחיצות דיבור חיובי 

דיבור חיובי יכול לעשות את החיים הרבה יותר יפים ממה שהם. הוא משרה אווירה, יוצר תחושות נעימות, משדר את כל הדברים שרצינו לומר בחן ומאפשר להוביל את הרצוי לנו אל הנחה יפה ומשובחת בתוך נפשם של המאזינים המשתוקקים גם הם לעדנה , לחן ביצועי דיבורי חיצוני זהה למשוער בנפשם שלהם בהקבלה ממול ולשמיעת דיבור יוצר מוזה.

 

ביומיום ישנם דברים רבים וקשים לאמירה , דברים קשים לניסוח, היוצרים דוחק המקשה על הסתדרות המילים הסופיות בדמות אריזה משובחת ורעננה. לרוב תוצרי הניסוח הינם כה מעוותים ורחוקים מן הכוונה המקורית שלנו , עד כדי כך שהם חוטאים ומפספסים פעמיים: פעם את הכוונה המקורית שלנו לנסח דברים בשלמות החופפת להרגשה הפנימית היפה שלנו , ופעם את זכאותו של המאזין למצוא תשובה מהימנה , פשוטה תכלית ונעימה בדברינו לדברים ששאל, שציפה שנשיב לו וכיאה למותאמותם למלאכת מחשבת הנועם והאנושיות האמורה לאפיין תקשורת בין שני אנשים שסופה והתבטאותה הם דיבור טוב.

 

דיבור חיובי ורענן רצוי על ידי כל אדם באשר הוא. אנושי , מתחשב ומרגיש. אולם לא כל אחד יודע לבצע זאת והחיים עצמם מעמיסים לא אחת קשיי זמן החוצצים בין שליפתו המהירה היכולתית ואף מציבים קשיי זמנים להתארגנותו ה"יוצאת החוצה" מתוך הנפש. כל אלו מונעים דיבור חיובי ויפה אך כדאי להתנגד להם ף הן עבור עצמך והן עבור סובביך אשר הינם אנשים בדיוק כמוך והמצפים לבני אדם נעימים ובעלי יכולת ניסוחית חיובית בסביבתם.

 כיוון דיבור לחיובי ככיוון שעון כמדי פעם

תנועת גלגלי הבנת הדיבור והשימשו בו , זזה כמדי כמה ימים בשל כובד המציאות ואילוציה. על כן, בדיוק כפי ששעון דורש כיוון כמדי פעם, יועיל למדי גם להקפיד על כיוונו של הדיבור לתנועת "גלגי השיניים" המזיזה אותו. בין הכיוונים הרצויים של הדיבור כמדי פעם (ישנם הרבה ומסוגים שונים) - נדרש גם כיוונו כמדי פעם ל"חיוסי " יותר, כאשר הוא זז באופן הטיבעי מכך. 

מאלכת מחשבת דיבור חיובי

מלאכת מחשבת דיבור חיובי אינה קשה במיוחד וחופפת באופן טיבעי להרגשה הפנימית הנעימה שיש לרובנו כאשר אנו נדרשים להגיב על עינינים שונים אשר אינם תמיד עולים בקנה אחד עם תחושותינו הפנימיות או עם הרצוי והדרוש לנו בחיינו. מנגד תמיד ניצב אדם בדיוק כמונו אשר לרוב איננו רוצים או מסוגלים אף לפגוע בו בטוהר כוונותינו היפות , אך למרות זאת, בגינם של אי ידע ובהירות של כיצד לנסח ולשלוט בדיבורינו העצמי - אנו לא אחת משדרים דברים שונים לגמרי , או שלא לומר אף הפוכים ומנוגדים והנשמעים אחרת ממה שהתכוונו לומר מלכתחילה ולהציגם. אנו לא אחת לא יודעים ממש כיצד להשתמש בדיבור חיובי בכל מצב. ואולי תחילתה של ההתקדמות ההבנתית בו, הינה הגברת תשומת הלבאליו לנעימות השימוש בו , לנחיצות שימושו ולמאפייניו שננסה לעמוד עליהם כאן ולפתחם.

תשומת לב לדיבור חיובי כתורמת להתפתחות דיבור חיובי

ניצני הדיבור החיובי הינם ברמת הבנת נחיצותו. יש להבין כי הוא עדין יותר , נעים יותר, אנושי יותר ומכאן שישפיע גם על נפשנו. איננו מעמיסים עליה תכנים או מחשבות הזרות לה בעדינותה הטיבעית ובזרימתה , אלא מצמידים ניסוחים אמיתיים יותר (מטיבעם הם חיוביים)  - ליציאת התכנים מאיתנו מכל סוג וסוג, אל אוזני השומע.

מילים חיובית

תשומת לב לדיבור חיובי אמורה לכלול את הבאים : שיבוץ מילים קטנות חיוביות אשר זורמות טוב יותר, החל ממילים חמות יותר ומהנות יותר , היוצרות עונג על שומעיהן ועד לניסוח משפטים בנוסחאות חיוביות ולא מעיקות.

השימוש בטון הדיבור

הדיבור החיובי נמצא בצורותיו המיטביות אצל כל אחד ואחד בצורה שונה מעט מרעהו והוא אינו זהה בהכרח, אך כל אדם יבחין בהבדל של דיבור חיובי אשר יוצא מפיו של השני , לעומת דיבור אשר אינו חיובי.  הדבר נשמע בתכונות הדיבור, בשימוש במילים ועליהם מתווסף השדר של הטון כנעים או לא נעים והמלמד על הימצאות משקעים רגשיים עמוסים המתפקעים מאחורי הדיבור או הזורמים כרגועים ונינוחים בתוכו.

מוזת הדיבור : חיוביות כצורת נגיעתו של הדיבור בדברים

מעבר להבנות אלו , יש לזכור כי הדיבור שולח את ידיו לגעת בדברים רבים : בעובדות , בדברים הנאמרים, בחלקי נפשו של המאזין, בחייו של המאזין ולמעשה הדיבור דוגם בהצטיירות הדברים מסכי דימיון קטנים ומצטרפים של דברים רבים מספור אשר אליהם הוא מתייחס. כאשר הוא חיובי , נגיעתו בדברים , אף מעבר לרמת המלל, הינה פחות "תופסת חזק" ויותר "מזיזה אותם" לעיון ולתצוגה. המאזין לדיבור חיובי ירגיש תמיד כי יותר "מציגים" לו את הדברים מאשר מפרקים אותם לסיבותיהם בכוח, יותר "מחליפים לו אפשרויות של מבט בדברים" מאשר רק "מכוונים אותו לדברים ולעומקם" , וככלל - דיבור חיובי הינו עיסוק קליל יותר בדברים, פחות מעמיס, פחות תוקף ומלא עושר של דרכי תצוגה וחן ויופי הגשה.

היכן נמצאית ה"חיוביות" ?

 כמובן שאין די בקריאת מאמר זה כדי להתחיל לדבר חיובי. תחילתו של דיבור חיובי אכן נמצאית בתשומת לב לכך , בהתחלת שימוש במילים יפות יותר ונעימות יותר , אולם בנוסף ישנו ידע רב ועצום של דיבור חיובי שמתווסף על כך. החיוביות נמצאית ב :

הבחירה מראש על מה לדבר

ההנאה של הדיבור והרצון לפתור את הדברים על פני רק "תקיפה" או ציון הרע

היכולת להציג באופן חיובי ולמצוא זויות חיוביות

עצם ההסתכלות על הדברים לפני תחילת הדיבור

הרגשת העוצמה של החיוביות החזקה יותר על פני העיסוק באפרוריות המציאות

ועוד...

 

לסיכום:

עשיית שימוש בדיבור חיובי משפרת פלאים הן את התחושה העצמית של המשתמש בו, הן את יופי החיים ונעימות ההימצאות ליד דובר חיובי , ומחליפה לא אחת מחשבות וצורות חשיבה באיכות הרגשה מסוג אחר. זאת, בשל העובדה כי חשיבה ודיבור הינם שני דברים צמודי השפעה זה על זה. 

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע (מלומד עצמי 13 שנה)
כותב מקצועי (חבר ארגון הכותבים הישראלי)

http://www.LiveCity.co.il/a/ark
http://www.arikshani.fav.co.il
http://www.sismart.co.il

התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב