דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתרון חידת ההשמנה: דיאטה עשירה בחלבונים עם מדד גליקמי נמוך 

מאת    [ 07/06/2011 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 3119 פעמים ]

חוקרים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת קופנהגן חשפו את תוצאותיו של המחקר הגדול ביותר בעולם, שנערך בנושא דיאטות וחזרו עם המסקנות הבאות: אם רוצים לרדת במשקל, יש לשמור על דיאטה עשירה בחלבונים, שתכיל יותר בשר רזה, מוצרי חלב דלי שומן וקטניות, ופחות קלוריות מפחמימות מעובדות, כגון לחם לבן ואורז לבן. בהתאם לדיאטה הזו, תוכלו לאכול עד לתחושת שובע מבלי לספור קלוריות ומבלי לעלות במשקל.

המחקר

מטרת המחקר, המכונה "דיוגנס", הייתה לערוך השוואה בין ההמלצות התזונתיות הרשמיות הקיימות באירופה, כולל ההמלצות הקיימות בדנמרק, לבין דיאטה המבוססת על הידע העדכני ביותר לגבי חשיבותם של חלבונים ופחמימות בוויסות התיאבון. המחקר, למעשה, בדק מה תכלול הדיאטה האופטימלית למניעת השמנת יתר ולטיפול בה.

במחקר השתתפו 772 משפחות, שכללו 938 מבוגרים ו-827 ילדים. המבוגרים בעלי המשקל העודף אכלו 800 קלוריות ביום במשך שמונה שבועות, וירדו בממוצע 11 קילו. לאחר מכן הם קיבלו אחת מחמש דיאטות דלות שומן, ופעלו לפיה במשך חצי שנה, זאת במטרה לבחון איזו דיאטה היא היעילה ביותר במניעת השמנה חוזרת. לאורך כל הפרויקט, המשפחות קיבלו ליווי מקצועי צמוד של דיאטנים והתבקשו לבצע בדיקות דם ושתן.

המחקר בוצע בשמונה מרכזי מחקר באירופה בראשות ד"ר תומאס מיינהארט לרסן ופרופ' ארנה אסטרופ מאוניברסיטת קופנהגן, והוא מומן באמצעות מענק של האיחוד האירופי על סך 14.5 מיליון אירו. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine , ועלו כבר לכותרות בכל רחבי העולם. בסיכומו של מחקר מקיף זה נאמר כי ההמלצות התזונתיות הרשמיות אינן מספיקות כדי למנוע השמנת יתר.

חמשת סוגי הדיאטות

במחקר פעלו לפי חמשת סוגי הדיאטות הבאים:

  • דיאטה דלת חלבונים (13% מהאנרגיה הנצרכת), עם מדד גליקמי (GI) גבוה
  • דיאטה דלה בחלבונים ובעלת מדד גליקמי  נמוך
  • דיאטה עשירה בחלבונים (25% מהאנרגיה הנצרכת), בעלת מדד גליקמי  נמוך
  • דיאטה עשירה בחלבונים, בעלת מדד גליקמי  גבוה
  • קבוצת ביקורת שפעלה לפי ההמלצות התזונתיות המקובלות ללא הוראות מיוחדות לגבי המדד הגליקמי

תוצאות המחקר: דיאטה עשירה בחלבונים ובעלת מדד גליקמי נמוך הינה היעילה ביותר

938 מבוגרים בעלי משקל יתר ומדד מסת גוף ממוצע – BMI,  של 34, קיבלו דיאטה של 800 קלוריות ליום למשך שמונה שבועות לפני ההתערבות הדיאטטית הממשית. 773 מבוגרים סיימו שלב זה של הירידה במשקל וקיבלו אקראית אחד מחמישה סוגי הדיאטה. 548 משתתפים (71%) סיימו חצי שנה של התערבות תזונתית זו.

בקבוצות, שאכלו דיאטה עשירה בחלבונים ובעלת מדד גליקמי נמוך, נשרו פחות משתתפים מאשר בקבוצות שאכלו דיאטה דלת חלבונים ובעלת מדד גליקמי גבוה (26.4%, לעומת 37.4%  בהתאמה). הירידה הראשונית במשקל בדיאטה בת 800 הקלוריות הייתה של 11 קילו בממוצע.

העלייה החוזרת הממוצעת במשקל בקרב כל המשתתפים הייתה של חצי קילו בממוצע. בקרב המשתתפים, שסיימו את המחקר, בעלי התוצאות הגרועות ביותר היו אנשים מהקבוצה שאכלה דיאטה דלת החלבון ובעלת מדד גליקמי גבוה, שהשמינו בחזרה 1.67 קילו בממוצע.

המשתתפים, שצרכו דיאטה עשירה בחלבונים, השמינו 0.93 קילו פחות בממוצע, מאלה שאכלו דיאטה דלת חלבונים.

המשתתפים, שצרכו דיאטה בעלת מדד גליקמי נמוך השמינו 0.95 קילו פחות בממוצע, מאלה שאכלו דיאטה שהמדד הגליקמי שלה גבוה.

נמצא שהדיאטה היעילה לאורך זמן הינה שילוב של דיאטה עשירה בחלבונים ומדד גליקמי נמוך.

מחקר הילדים

תוצאות המחקר בקרב הילדים פורסמו במאמר נפרד במגזין American medical journal of Pediatrics. במחקר השתתפו 827 ילדים שהשתתפו בהתערבות התזונתית בלבד. כלומר, הם לא נדרשו לרדת ירידה התחלתית במשקל או לספור קלוריות - הם פשוט אכלו לפי הדיאטה של הוריהם. כ-45 אחוז מהילדים במשפחות אלה סבלו ממשקל יתר בתחילת המחקר.

תוצאות מחקר הילדים היו מדהימות: בקבוצה שאכלה דיאטה עשירה בחלבונים ובעלת מדד גליקמי נמוך, ירדה שכיחות בעלי משקל היתר ספונטנית מכ-46 אחוז ל-39 אחוז - ירידה של כ-15 אחוז.

חלבונים ומזונות בעלי מדד גליקמי נמוך כרצונכם – מה הלאה

מחקר "דיוגנס" מראה כי ההמלצות התזונתיות הקיימות אינן אופטימליות למניעת עלייה במשקל בקרב אנשים עם עודף משקל. נראה כי קל יותר להתמיד בדיאטה, המאפשרת לאכול ללא הגבלה מזונות בעלי תוכן חלבוני גבוה במעט, ומזונות שהמדד הגליקמי שלהם נמוך. החוקרים טוענים כי דיאטה זו מבטיחה כי אנשים בעלי משקל יתר שירדו במשקל - יוכלו לשמור על משקלם החדש. יתרה מזאת, כתוצאה מדיאטה זו, ישנה ירידה ספונטנית בשכיחות משקל היתר בקרב ילדים.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב