דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאמר לראש השנה 

מאת    [ 11/09/2007 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 3275 פעמים ]

מאמר לראש השנה

--------------------------------------------------------------------------------

אנו עומדים לפני ראש השנה הבעל"ט. ג' מוטיבים עיקריים אנו מוצאים בתפילת ראש השנה: מלכויות, זכרונות, ושופרות. וכך אומרת הגמרא במ' ראש השנה (דף ט"ז ע"א): "אמרו לפני בראש השנה מלכיות זכרונות ושופרות. מלכיות - כדי שתמליכוני עליכם. זכרונות - כדי שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה? בשופר. כל שלושת הדברים הללו הם לגבי האדם ולא לגבי הקב"ה, דהא הקב"ה אינו נזקק לכך שאנו נמליך אותו, למרות ש"אין מלך בלא עם", אבל מלכות ה' אינה מוטלת בספק גם ללא הכרתינו. אלא ודאי אנו הם אלה אשר זקוקים להכרה במלכות ה', וע"ז אנו מתפללים: "גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה, וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו, ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלקי ישראל מלך, ומלכותו בכל משלה". כי ללא הכרה של היחיד והרבים במלכות ה', הרי מסלול החיים אינו מנווט נכונה. הדבר דומה לאדם שמתהלך לו בהיכל המלך ועושה כל מה שלבו חפץ, ולפתע מעירים את תשומת לבו, שהמלך נמצא בחדר ממש בקירבתו, מיידית משתנה התנהגותו לגמרי, כי הוא נשלט ע"י החיוב שיוצר כבוד המלך. לכך צריך להגיע האיש הישראלי, להכרה במלכות ה' התמידית, ועל ידה הוא מגיע לחרטה מוחלטת על העבר, כי לא התנהג כפי הדרוש להתנהג, ומגיע לקבלה גמורה לגבי העתיד.
זכרונות - כדי שיעלה זכרונכם לפני לטובה. שאל רבינו בעה"ס: האם שייכת שכחה אצל הקב"ה עד שאנו נזקקים להזכיר לו את עצמינו לטובה, הלא כתוב: "אין שכחה לפני כסא כבודך"!? הלא הוא מעורב לחלוטין בכל מקרה בעולם, ובמהלכי הנפש הפנימיים של כל אחד ואחת!? אלא המדובר על האדם, שהאדם ידע שהקב"ה זוכר אותו תמיד, וחושב עליו לטובה, כי הוא "הטוב והמטיב לרעים ולטובים". וע"ז נאמר: "אשרי איש שלא ישכחך", פעולת הזכירה צריכה להעשות ע"י האדם - לזכור את הקב"ה, לזכור את מלכותו השוררת בכל, לזכור את רצונו להטיב לנבראיו. לפי גודל ההכרה של האדם במלכות ה' וברצונו המוחלט להטיב לנו, כך שיעור התאמצותו להדבק בה'.
אבל על ידי מה זוכה האדם למלכויות ולזכרונות? ע"י השופר. השופר הוא נוטריקון - שפרו מעשיכם. השופר נלקח מן האיל, בכדי להזכיר לנו את ענין עקידת יצחק, שבסופו של דבר הוחלף באיל. כי עקידת יצחק מרמזת על השיפור אשר נדרש מאיתנו למעשה, ההקרבה של היקר לנו עבור הקב"ה ועבור זולתינו. לכן בא רבי עקיבא וקבע שעמוד השידרה של התורה כולה הוא "ואהבת לרעך כמוך", כי אי אפשר להגיע להקרבה ללא אהבה, כי כאשר אנו אוהבים מישהו, קל לנו להקריב עבורו את היקר לנו, וככל שהאהבה יותר גדולה כך יכולה ההקרבה להיות יותר גדולה.
נמצא יש כאן סדר של סיבה ומסובב: א) להגיע למצב של אהבת זולתינו. ב) ע"י אהבה אנו יכולים להגיע למצב של שפרו מעשיכם, היינו מצב של הקרבת היקר לנו עבור הזולת. ג) עי"כ אנו מגיעים לדביקות בה', כי גם הקב"ה אוהב את זולתו. ד) ע"י הדביקות בה' מושגים ב' הענינים הנעלים של הכרה במלכות ה', והכרה בכך שה' זוכר אותנו תמיד לטובה.
ובכדי ליישם את כל אלה צריך האדם לומר: "שנהיה לראש ולא לזנב", פירוש: שנהיה בעלי מחשבה עצמאית, ולא ניגרר אחר הדעה הכללית שהיא בדרך כלל שיטחית ואינה מובילה לשום מקום. כי הדעה הכללית המכונה בשפת חז"ל "דעת בעלי בתים" היא דעה שמצדדת באהבה עצמית ולא באהבת הזולת, אבל הדעה הפרטית הישראלית ענינה בביטול האגו של האדם. נמצא שרק עי"כ שהאדם אינו שוחה עם הזרם, אלא שוחה נגד הזרם, בבחי' שנהיה לראש ולא לזנב, אז יכול לזכות למלכויות זכרונות ושופרות.(שיחה מאת רבי אברהם מרדכי גוטליב שליט"א).

הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט''א - תולדות חיים -
הרב אברהם מרדכי גוטליב שליט"א
* למד יותר מעשור שנים בישיבת "בית מאיר" בבני ברק, אצל הרה"ג
רבי זלמן רוטברג שליט"א, (תלמיד רבי ירוחם ממיר ורבי שמעון שקופ זצ"ל),
שם התחנך לפי שיטת הלימוד הליטאית.
* בו זמנית נעשה תלמידו המובהק של כבוד קדושת האדמו"ר
רבי ברוך שלום הלוי אשלג זצוקלה"ה, בנו בכורו וממשיך דרכו של המקובל האלוקי בעל "הסולם" זצוקלה"ה .
* למד אצל הרב"ש אשלג ארבע עשרה שנה יום ולילה חכמת הקבלה
ודרך עבודת ה', ולא משה ידו מתוך ידו, עד שנעשה מתלמידיו
הקרובים ביותר.
* לפי בקשת רבו לימד קבוצת אברכים עוד בחייו.
* התחיל לערוך את ספרי רבו עוד בחייו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב