דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סופר צללים, ביוגרפיה, סיפור חיים ואוטוביוגרפיה 

מאת    [ 05/06/2011 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2569 פעמים ]

סופר צללים מזכיר את אותו במאי שעומד מאחורי המצלמה ומניע את התסריט, השחקנים והעלילה. אוטוביוגרפיה נכתבת על-ידי הגיבור, וביוגרפיה מתארת תולדות חיים של אדם. ואם זה מבלבל פשוט אפשר לקרוא להם סיפורי חיים.

סופר צללים טוב חייב להיות מעורב
כותב של סיפור חיים הוא בעצם סופר צללים. לפני שאסביר על המקצוע המרתק הזה, אני ממליצה לצפות ב"סופר צללים", סרטו המצוין של רומן פולנסקי מ- 2010. בסרט הזה גיבור הספר (יואן מקגרגור) נשכר לשפץ את הביוגרפיה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר. את כתב היד שהוא מקבל לידיו כתב סופר צללים אחר, שמת לפני תחילת האירועים בספר. הסופר החדש, שבתחילת הסרט מבקש לבצע את עבודתו כמה שיותר מהר מבלי להיות מעורב, מוצא את עצמו משקיע אנרגיה מרובה בכדי להבין איך שתי פרשיות מרכזיות בכתב היד משתלבות זו בזו. מבלי שהוא שם לב הוא הופך להיות מעורב מאוד.

הסרט, שדיבר אליי מאוד, ממחיש את הטוטאליות שבעבודה זו ואת אופייה המיוחד. מכיוון שבדרך-כלל הכתיבה היא בשפתו ובלשונו של הגיבור, בגוף ראשון, התחושה של הסופר בתהליך העבודה שהוא וגיבור הספר מתמזגים לכדי אדם אחד.

סופר הצללים הוא ממש כמו אותו שחקן בסרט או הצגה שמגלם את הגיבור, ולעיתים מזדהה איתו עד כדי כך שהוא מרגיש ששניהם הופכים להיות אותו אדם.  פרט חשוב נוסף על עבודתו של סופר הצללים - מכיוון שמדובר באדם שנשכר לכתוב ספר עבור אדם אחר, הקרדיט לכתיבת הספר לא ניתן לו אלא למי שמשלם לו. לסופר צללים בעל חושים ואינסטינקטים טובים יש אפשרות לזהות היכן צריך להעצים את הדרמה והמתח, ולעשות זאת במידה וגיבור הספר מעוניין בכך.

ביוגרפיה טובה משלבת בין רגש לעובדה
אנשים רבים מתבלבלים בין ביוגרפיה לאוטוביוגרפיה. אוטוביוגרפיה נכתבת מזווית הראייה של המחבר, ואילו ביוגרפיה נכתבת מנקודת מבט שאינה של המחבר. עדיין מבלבל? אנסה לעשות קצת סדר ולחדד את ההבדלים בין השניים.

המונח ביוגרפיה (מיוונית: ביו - חיים, גרפיה - כתיבה) מתאר את תולדות חייו של אדם מסוים. ביוגרפיה יכולה לתאר אדם ממשי (ואז אפשר לקרוא לתוצאה גם סיפור חיים) או בדיוני. בדרך-כלל השימוש במושג מתייחס לדמות שחיה במציאות.

ביוגרפיה מתארת בפירוט ובאופן אינטימי את חייו של האדם, והיא נחשבת כמוצלחת כאשר היא יודעת לשלב בין עובדות יבשות לרגשות ומחשבות של הדמות. ביוגרפיה הופכת לעוד יותר איכותית אם היא גורמת לנו לרצות לשנות משהו בעצמנו, ולא רק נותנת מידע. בעיניי ערך מוסף כזה מעורר השראה אצל הקורא ולוקח את הספר דרגה אחת מעלה.

אוטוביוגרפיה – מתמקדת בעיקר בעובדות
אוטוביוגרפיה היא ביוגרפיה שאדם כותב על עצמו. ההתמקדות היא בפעולות ומעשים שהתרחשו במשך תקופת זמן מסוימת. הכתיבה תעסוק בעובדות, להבדיל מיומן זיכרונות, שמתמקד רק ברגשות של הכותב באותה תקופה מדוברת. גם כאן יכול להיכנס סופר הצללים, בתפקיד של שיכתוב קורותיו של המחבר.

לדוגמה, האוטוביוגרפיה הכי מודברת בשנים האחרונות היא "חיי" של נשיא ארצות-הברית לשעבר ביל קלינטון. קלינטון מתאר בספרו את תקופת כהונתו כנשיא, את יחסיו עם אשתו הילארי וביתו צ'לסי. הוא לא פוסח על פרשיות האהבים הכל-כך מתוקשרות, ומגיע במהלך הכתיבה לתובנות מעניינות על השפעת עברו, ילדותו, על ההווה. ההתמקדות בספר היא בעובדות ורגשות, שמקנים לספר את קולו המיוחד והופכים אותו לפנינה ספרותית.


לסיכום, המונח סיפור חיים מאגד בתוכו את האוטוביוגרפיה ואת הביוגרפיה. אוטוביוגרפיה נכתבת על ידי הגיבור, וביוגרפיה תפקידה לתאר את חייו של האדם. בשתיהן יכול להשתלב סופר הצללים, אם זה בשכתוב באוטוביוגרפיה, ואם זה בכתיבה מלאה של ביוגרפיה.   

דנה ברגר - דורות - סיפורים שחיים לנצח http://www.dorot-lifestory.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב