דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון גינות - המדריך המלא להקמת גינות 

מאת    [ 05/06/2011 ]

מילים במאמר: 760   [ נצפה 3696 פעמים ]

כל מי שגר בבית צמוד קרקע, יודע מה המשמעות האמיתית של גינת נוי. גינה מאפשרת לנו ליהנות מפיסה קטנה של צמחייה וטבע, בתוך הבית בו אנחנו חיים מדי יום ביומו. גינה משרה אווירה נינוחה, בימות הקיץ אפשר לשבת בה ולהתרווח. גינה יכולה לשמש כפינת משחק אם גרים בבית ילדים קטנים או כשמגיעים הנכדים, והיא גם יכולה להיות מקום נפלא לאירוח כשבאים כל מיני חברים. גינה, זה אבל לא דבר שנוצר מעצמו. אם לדוגמא: מדובר בבית חדש שרק אליו עברנו, בית שעבר תהליך של שיפוץ (הרבה פעמים עבודות שיפוצים מצריכות הריסה של חלקים שונים בגינה), או סתם גינה שלא תוחזקה וטופלה במשך הרבה מאד זמן - הדבר הקודם לכל שצריך לעשות הוא הקמה של הגינה מחדש. במאמר זה נתמקד בנושא של הקמת גינות. נסביר מה התהליך הזה כולל, ואיך הוא מתנהל שלב אחר שלב.

השלב הראשון בתהליך של הקמת גינה הוא תכנון הצמחייה. צריך להתייחס לגינה כאילו היא ממש סוג של חדר, ואל הצמחייה - כאל הרצפה, הקירות והתקרה. כרצפה - אפשר להשתמש בדשא או בדשא סינטטי. בהרבה מאד גינות, דשא תופס את מרכז ומרבית החלל של הגינה. זה - גם כי אנשים מעדיפים לראות הרבה "ירוק" מול העיניים (ודשא עושה בכך עבודה מעולה), וגם כי דשא הוא משטח מאד פונקציונאלי ונוח עבור מטרות כמו רביצה, ישיבה ומשחק. כקירות - הרבה אנשים נוטים להשתמש בצמחיה גבוהה, כל מיני סוגים של שיחים, לפעמים גדר חיה שמקיפה את כל הגינה ובעיקר - עצים. עצים, מהבחינה הזאת גם מתפקדים בגינה כסוג של "תקרה". הם מעניקים תחושה של סוכך טבעי ויוצרים פעולה של הצללה.

אחרי שיצרנו "מסגרת" לגינה הגיע הזמן לאבזר אותה מבפנים. הכוונה, היא לשלב בתוך הגינה כל מיני אלמנטים שישתלבו כולם יחד לכדי סגנון אחיד. מה זה בעצם אומר? ממש כמו שאפשר לעצב את הבית בכל מיני סגנונות (לדוגמא: סגנון עתיק, סגנון מודרני, סגנון ויקטוריאני, סגנון היי-טקי, סגנון יפני וכדו') כך גם בגינה - אפשר ליצור הרבה מאד סגנונות של עיצוב. לא נלאה אתכם בפירוט נרחב מדי של כל הסגנונות הקיימים (לגבי זה - כדאי לשבת עם מעצב גינות או אדריכל תכנון גינות שייעץ ויסביר לכם מהן האפשרויות) - רק ניתן מספר דוגמאות לסגנונות פופולאריים: גינה בסגנון טרופי (שמשלבת עצים וצמחיה טרופית), גינה ארץ-ישראלית (המבוססת על צמחים ישראלים כמו עצי זית, גפנים, עצי ברוש ואורן), גינת עצי פרי (גינה שמכילה עצי פרי אורגנים כמו עצי לימון, תפוזים, אבוקדו ועוד. כמו כן היא גם משלבת פינת גידול של ירקות אורגנים ופינת תבלינים), גינה יפנית (גינה שמעוצבת בסגנון מאד מינימליסטי ונקי, בד"כ משולבים בה כל מיני עצים ננסיים כמו תפוז סיני) וכן הלאה.

בהתאם לסגנון הגינה שבוחרים, נהוג למקם בשלב הבא את הצמחייה והשתילים. יש כל מיני אפשרויות למקם את השתילים: בצורה היקפית מסביב לדשא, בתוך ערוגות מיוחדות שיוצרות בגינה מעין צורה של "פסים", במרכז הגינה או במרכז הדשא וכיו"ב. אם רוצים להמשיך את הקו העיצובי, ניתן לאבזר את הגינה בעוד מגוון של אלמנטים נוספים: אפשר ליצור בגינה כל מיני אזורי חיפוי באבנים (לדוגמא: חיפוי באמצעות חלוקי נחל ואבני טוף), אפשר ליצור משטחי דריכה, שבילים, וגם פינות מיוחדות שימקדו את תשומת הלב אליהם כמו בריכות נוי, יצירות אומנות סביבתיות ופסלים. אפשר להוסיף בחלק של הגינה פינת ישיבה, להוסיף פרגולה לקירוי, משטח של דק מעץ - הכל כיד הדמיון הטובה, ובהתאם כמובן לכיס.

דבר נוסף וחשוב, שיש לקחת אותו בחשבון כשבונים גינה מאל"ף הוא תכנון של מערכת ההשקיה. התקנת מערכת השקיה היא חיונית ומאד חשובה לגינה מושקעת. מערכת השקיה - בגלל שהיא מערכת ממוחשבת, מונעת מאיתנו את הצורך של לעשות את פעולת ההשקיה בעצמנו ובאופן ידני (זה כי מערכת ההשקיה מתוכנתת לעבוד בעצמה, לפי איך שאנחנו מייעדים אותה). למערכת השקיה יש גם יתרון גדול של חיסכון במים, היא פחות בזבזנית ויודעת לנתב את המים בדיוק למקום ההזנה המדויק של הצמח - היכן שצומחים השורשים. כדאי מאד להשקיע במערכת מים ממוחשבת. למרות שבהתחלה, נראה כי מדובר בהוצאה גרנדיוזית ולא הכרחית, אתם תיווכחו מהר מאד לגלות כמה טרחה המערכת הזאת יכולה לחסוך לכם, ואיזה סדר גודל של הוצאה כספית...

ודבר אחרון לסיום - תכנון של תאורת גן. תאורת גן, היא גם כן חלק חשוב בעיצוב הכולל של הגינה. תאורת גן היא תאורה שפועלת על מתח נמוך (להבדיל מתאורה רגילה). מטרתה - לתת את הטאץ' הסופי לגינה. תאורת גן, חשובה גם מן ההיבט הפרקטי (במובן של להאיר דרכי גישה, פינות ישיבה ועוד) וגם מן ההיבט העיצובי. באמצעות תאורת גן ניתן להאיר בגינה אלמנטים שאנחנו רוצים לבודד מן השאר (אם זה צמחים מיוחדים ועצים), להבליט דברים מיוחדים (להאיר בריכת שחייה, בריכת נוי, פסל מיוחד), ליצור הצללות, משחקי אור ועוד ועוד. כמו שאמרנו גינת נוי אינה תהיה שלמה בלי תאורת גן מעוצבת. אחרי הכל - אם השקענו בה כל-כך הרבה זמן וכסף, אנחנו רוצים שהיא תהיה תחת אור הזרקורים!

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד.  המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב